Avatar billede laus_s Nybegynder
26. september 2008 - 15:26 Der er 2 kommentarer

Backup af mappede drev som en tjeneste

Jeg bruger en NAS filserver (Synology 101) til at opbevare mine e-mail filer fra Outlook og mine arbejdsdokumenter på. På den måde kan jeg tilgå dem fra forskellige computere på netværket og endda via ftp fra andre steder. Så langt, så godt.

Jeg vil selvfølgelig gerne tage backup af disse vigtige filer. Jeg har et program til automatisk at tage backup om natten (lokalt). Men i tildælfe af brand, tyveri eller andet ubehageligt hjælper det jo ikke. Derfor vil jeg også gerne tage online backup.
Jeg er tilfreds med saveme.dk. Det foregår hurtigt og i baggrunden - og i princippet hver gang der er en ændret fil, altså en ret optimal sikkerhed, såvidt jeg kan vurdere.
Men efter en reformattering af systemet kan jeg ikke finde ud af at sætte systemet op, så det kan finde mine netværksdrev fra NAS'en. På saveme.dk's hjemmeside er der en smule hjælp at hente, men ikke nok for mig. Jeg magter det ikke.
Der står:

"Som standard, tillader kørsel af programmet som en tjeneste dig ikke at tage backup af mappede drev. Du vil heller ikke være i stand til at køre tjenesten under en bruger konto. En tjeneste kører som systemkonto og har ingen retigheder på netværket. Tjenester der kører som en bruger viser dig ikke bruger interfacet.

Hvis du er villig til arbejde lidt på sagen så er der en metode til omgås dette problem. Nedenfor er der en zip fil som indeholder et lillebitte program (fra Microsoft) der starter som en tjeneste og kører en skriptfil når tjenesten starter. Du kan lægge NET USE kommandoer i skriptfilen for at mappe drevene ved brug af den angivne bruger konto. Når først disse indstillinger er til stede, bør drevet stå til rådighed for backup.

http://mydata.saveme.dk/download/autoexnt.zip"

Jeg kan ikke finde ud af at programmere den lille batch filmed de korrekte NET USE kommandoer, så systemet finder mine drev.

Mit netværk hedder "Lausenheim"
Det vigtigste af drevene er "S" og har ip-adressen: \\192.168.1.36\data

Kan nogen hjælpe mig med indholdet af en færdig batch-fil?

Det berømte tillægsspørgsmål: vil nogen anbefale en bedre backup-tjeneste end saveme.dk?
Selv om jeg som nævnt er tilfreds kan der jo sagtens være noget bedre, jeg bare ikke har opdaget. Mit pladsbehov er 3-6 GB afhængigt af kompression og backup-metode

På Forhånd tak!

Laus
Avatar billede robotten Praktikant
29. oktober 2008 - 12:00 #1
Kan ikke hjæpe yderligere, men slåsser selv med samme problem. DEt skete efter jeg opgraderes til Vista, men min 2. pc med xp kan heller ikke se drevet.

Men som med dig, har det virket. Det er en Buffalo Linkstation jeg har, men princippet er det samme.
Avatar billede robotten Praktikant
02. april 2009 - 15:05 #2
Har fundet frem til, at det tilsyneladenden er en service udbyderen kan vælge til eller fra. Kører pt. med Keepit som backup, og der er denne service kun i Pro versionen.