Avatar billede markw Nybegynder
19. september 2008 - 15:18 Der er 1 kommentar

Hvordan oprettes en grundfladediagran i exel, med linæresammenhæn

Hvordan opretter jeg et grundfladediagram med linære sammenhæng.
Hver gang jeg forsøger kommer der en meddelse der lyder sådan her: "et grundfladediagram skal indeholde mindst to serier".
Hvad der menes med dette er jeg ikke sikker på, og kan derfor ikke kommme vidre??
Hls. Mark.
Avatar billede sjap Praktikant
20. september 2008 - 11:54 #1
Når du laver et grundfladediagram skal du egentligt bruge:

- x-akse data (labels til x-aksen)
- y-akse data (labels til y-aksen - angives i regneark som serieoverskrifter)
- z-akse data (værdier som afbildes)

Excel kan dog lave en grundflade ud fra kun 2 serier; så "antager" Excel at x-aksen blot består af fortløbende numre (1, 2, 3 etc.)

Eksempel
- Der er placeret x-akse labels i A2:A10
- Der er et serienavn (kan være et tal) i B1 og et i C1.
- Værdierne til serie "B1" findes i B2:B10.
- Værdierne til serie "C1" findes i C2:C10.
- Vælg området A1:C10 og vis det som grundfladediagram.
      Labels i A2:A10 vises på x-aksen (på den vandrette akse på tværs)
      Labels i B1 og B2 vises på y-aksen (på den vandrette akse i dybden)
      Værdierne i hhv. B2:B10 og C2:C10 afbildes på z-aksen (den lodrette akse)

Hvis du kun vælger området B1:C10 og viser det som grundfladediagram, så laver Excel automatisk fortløbende numre på x-aksen.

Håber at dette kan hjælpe dig videre - ellers må du jo spørge igen.