Avatar billede mikkelloekke Nybegynder
11. september 2008 - 21:43 Der er 7 kommentarer

Brug af recover-cd fra gammel Asus til ny Asus.

Hej Alle!

Jeg har for nylig købt en ny Asus-bærbar med Windows Vista Home Premium. Jeg har det lidt ambivalent med Vista-systemet, og vil derfor gerne prøve at insdtallere XP på min nye maskine. Jeg har en recover-cd fra Asus som fulgte med min tidligere pc (med Windows Xp).
Så mit spørgsmål lyder: Kan jeg godt bruge denne gamle Asus-recover-cd til at installere XP på min nye computer?

På forhånd tak,
Mikkel
Avatar billede pazau Nybegynder
11. september 2008 - 21:51 #1
En recoverdisk indeholder ikke styresystemet. Det indeholder en systemgendannelse til det system som den er lavet til, og virker derfor ikke med Vista.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. september 2008 - 22:40 #2
Da en recoverydisk bl.a. har mulighed for at slette alt, kan du måske bruge den.
Måske hvis de 2 notebooks har samme chipsæt, men kun måske.
Avatar billede thov Forsker
12. september 2008 - 04:20 #3
Recovery CD ? Tyder på en OEM udgave - og så er det et brud på licensbetingelserne :-(
OEM'er lever og dør nemlig sammen med den medfølgende computer, og må ikke genbruges.
Avatar billede peet-49 Novice
12. september 2008 - 08:01 #4
OEM følger et stykke hardware, ikke nødvendigvis en PC, een ting er, hvad regler siger, en anden ting er, hvad der kan lade sig gøre, er chipsettene rimelig ens, kan det som regel lade sig gøre.
Avatar billede thov Forsker
12. september 2008 - 14:33 #5
Den kreative løsning - at sælge en OEM-XP sammen med en mus (med musen som 'hardware'), har M$ vist fået stoppet, for meningen var, at det skulle være bundkortet.

Men under alle omstændigheder, uanset om det er OEM eller fuldpris, så gælder licensen kun til een eneste computer (ad gangen).
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2008 - 19:57 #6
Prøv at holde jer til subj.

Der spørges om det kan lade sig gøre :)
Avatar billede peet-49 Novice
14. september 2008 - 09:46 #7
thov->> En reetail-licens følger ikke noget hardware, men køberen.