Avatar billede epoch Nybegynder
11. september 2008 - 18:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

"Fast tabel"?

Hej Eksperter.

Jeg bruger denne formel: =LOPSLAG(C5;'3. Kundenavne'!A2:B106;2;0)
Hvor C5 ændre sig til C6 i nedstående tabel, så videre til C7 osv. Det er super! Men A2 til B106 ændre sig også til A3 til B107 osv. hvilket jeg ikke ønsker! Hvordan kan jeg lave formlen så den ikke gør dette?

Mvh Mathias.
Avatar billede mugs Novice
11. september 2008 - 18:07 #1
Har ikke så meget forstand på Eccel, men prøv med denne:

=LOPSLAG(C5;'3. Kundenavne'!§A2:§B106;2;0)
Avatar billede mugs Novice
11. september 2008 - 18:10 #2
§ skal være $ = "Dollartegn"
Avatar billede mugs Novice
11. september 2008 - 18:16 #3
Forklaringen er vist nok, at $ låser A kolonnen. skal rækken også låses skal det være:

=LOPSLAG(C5;'3. Kundenavne'!$A$2:§B$106;2;0)
Avatar billede be_nice Juniormester
11. september 2008 - 18:37 #4
Hvis du vil fastholde området A2:B106 er den "rigtige" formel:
=LOPSLAG(C5;'3. Kundenavne'!$A$2:$B$106;2;0)
Forklaringen på brugen af $ tegnet er at denne fastsætter en absolut reference - dvs. at du skal bruge den for enten kolonne($A), række($2) eller begge dele ($A$2).
Håber at dette giver lidt mening.
/Be_Nice
Avatar billede mugs Novice
11. september 2008 - 18:55 #5
Og så fik vi den også med de korrekte $ tegn og ikke § :o)
Avatar billede epoch Nybegynder
11. september 2008 - 21:56 #6
Det virkede! Tusinde tak! Jeg vil gerne have at i begge kommer med et "svar" da jeg gerne vil fordele pointene imellem jer. mugs kom jo selvfølgelig først med et rigtigt svar, bortset fra en tastefejl, men be_nice kom med et lidt mere detajleret svar som jeg også kan bruge fremover :-)

Mvh Mathias
Avatar billede mugs Novice
11. september 2008 - 22:01 #7
Blinde høns finder jo også korn :o)

Be_nice omtaler "Absolutte Referencer" ved anvendelse af $ tegnet. Uden dette tegn er der tale om "Relative Referencer"
Avatar billede be_nice Juniormester
12. september 2008 - 05:51 #8
Jeg synes at du skal give point til mugs - det er vist mest rimeligt da jeg "bare" kom med en mindre rettelse på en tastefejl fra mugs og en lille forklaring.
/Be_Nice