Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. september 2008 - 11:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

indsætte ekstra kolonne - konverter datofelt til årmd

Hej. Så har jeg igen behov for hjælp. Jeg har en Access-tabel, der bl.a. indeholder en kolonne med dd-mm-yyyy. Jeg ønsker nu at indsætte en ekstra kolonne, hvori jeg skal have konverteret ovenstående dd-mm-yyyy til yymm
Avatar billede jensen363 Forsker
10. september 2008 - 11:49 #1
Hvis du opretter den nye kolonne med denne formattering i Date/time, accepteres datoen umiddelbart direkte
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. september 2008 - 12:06 #2
hmmmm. Jeg har en tabel. Laver jeg så en query, hvor jeg indsætter denne ekstra kolonne? Hvor formaterer jeg denne kolonne til at vise yymm. Er "ikke så gammel i gårde", hvad angår Access. :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
10. september 2008 - 12:08 #3
Det kommer helt an på hvad du mener med en ekstra kolonne :-)

Er det direkte i tabellen du vil have dette, eller er det "bare" i en query du vil vise datoen anerledes ?
Avatar billede jensen363 Forsker
10. september 2008 - 12:11 #4
Hvis det er i din query du vil vise det, kan følgende bruges :

Format([DinDato],"yymm")
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. september 2008 - 12:12 #5
Jeg forestiller mig, jeg er nødt til at lave en query, hvori jeg indsætter denne nye kolonne, da den eksisterende tabel bliver opdateret fra et eksternt system.
Avatar billede mugs Novice
10. september 2008 - 13:08 #6
Du sætter blot markøren i en ny to kolonne i forespørgslen:

Udtryk1:Format([DinDato],"yymm")
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. september 2008 - 13:27 #7
Tusind tak - det hjalp. Du har dog sat et komma istedet for et semikolon :-)
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. september 2008 - 13:28 #8
fik du dine point? synes stadig de står åbne hos mig
Avatar billede jensen363 Forsker
10. september 2008 - 13:35 #9
Jeg takker for point :-)
Avatar billede mugs Novice
10. september 2008 - 13:50 #10
Ja - Komma benyuttes i VBA. I SQL skal der bruges semikolon:

Udtryk1:Format([DinDato];"yymm")
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. september 2008 - 13:55 #11
jeg ser først nu, I har været 2 rare personer, der har forsøgt at hjælpe mig. Jeg har kun tildelt point til jensen363 - havde ikke set dig, mugs
Avatar billede mugs Novice
10. september 2008 - 13:58 #12
Jeg har kun lagt en kommentar for at udbygge jensen's svar og skal (og kan ikke) have point.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. september 2008 - 14:01 #13
Ihvertfald tusind tak - det er altid en fornøjelse at have kontakt med jer :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
10. september 2008 - 14:12 #14
Anytime :-)