Avatar billede jily Nybegynder
04. september 2008 - 10:33 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Altid Scrollbar i specifik Div

Jeg har en side bygget op således i CSS:

/* Layout Stylesheet */
body{
margin: 0;
padding:0;
color: #333333;
background-color: #CCCCCC;

}

#lh-col{
    position:absolute;
    width:340px;
    height:409px;
    top:78px;
    left:0;
    z-index:3;
    background:#8EACC6;
    color: #333333;
    background-image: url("images/summer.jpg");
    background-repeat: no-repeat;
    background-attachment: fixed;
    background-position: left 78px;

}

#rh-col{
    position:absolute;
    top:78px;
    right:0;
    width:197px;
    z-index:2;
    background:#8EACC6;
    color: #333333;
    height: 409px;
    background-image: url('images/lgogbund.gif');
    background-position:top;
    background-repeat:no-repeat
}

#c-block {

width:100%;
z-index:1;
background:#8EACC6;
color: #333333;
height:80%;}

#hdr{
height:78px;
border-bottom:none;
width:100%;
background:#eeeeee;
color: #333333;
margin:0;
background-image: url('images/bgrtop.gif');
background-repeat: repeat;
  }

#c-col{

    margin:0 210px 0 400px;
    height: 409px;
    position:relative;
    border: none;
    border-width: 0px 0px;
    background: #8EACC6;
    color: #333333;
    z-index:5;
    overflow: auto;

}

#ftr {
width:100%;
height:35px;
border-top: solid #FFFFFF;
border-width:3px #FFFFFF;
background:#CCCCCC;
color: #000000;
margin:0;
}

Jeg ønsker at der altid er Scroll i  #c-col - også selvom der ikke er nok indhold. Dette skal udelukkende være vertikal scroll. Jeg synes ikke at kunne få det til at fungere hvis jeg ligger overflow-y: scroll, eller andet ind i selve #c-col div tagget.

Glæder mig til hjælp...!!!
Avatar billede roenving Novice
04. september 2008 - 10:47 #1
Hrm, det virker for mig ...

I IE6, FF3.01 og Opera 9.52 ...

-- altså: height:409px;overflow-y:scroll;
Avatar billede fennec Nybegynder
04. september 2008 - 10:48 #2
Det kan evt været noget nedarvet style eller din opbygning af koden, der skaber problemer for dig. Men her har du et simple kode eks:

<div style="width:200px;height:100px;border:1px solid black;overflow-y:scroll;">
tekst
</div>
Avatar billede fennec Nybegynder
04. september 2008 - 10:49 #3
Et link til din side, så vi kan se fejlen ville være rart.
Avatar billede jily Nybegynder
04. september 2008 - 11:33 #4
I kan se den på : http://www.ebbe-dalsgaard.dk/test/fall.htm

Pt er scroll bare sat til auto, da det andet ikke virkede.....
Kan der være problem i at style scrollbaren der konflikter?
Avatar billede zips Juniormester
04. september 2008 - 13:16 #5
Prøv at se her http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.ebbe-dalsgaard.dk%2Ftest%2Ffall.htm

Da det er skrevet som html 4 men har DTD xhtml på siden, burde du nok skifte til <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Når du har rette de fejl, så burde det roenving skriver virke :)
Avatar billede jily Nybegynder
04. september 2008 - 14:29 #6
Hmm jeg kan ikke få den til at give mig andet end et Mismatch between Public and System identifiers in the DOCTYPE declaration

Jeg har prøvet det du har skrevet, samt dette: <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
        "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">

Uden held!!.... og hvis det er kilden til problemerne er det vist her jeg skal lære en del!!!
Avatar billede jily Nybegynder
04. september 2008 - 14:36 #7
Hey det virker! Tusind tak for hjælpen! Zips giver du ikke lige et svar - så jeg kan give dig lidt point?
Avatar billede zips Juniormester
04. september 2008 - 15:05 #8
Her er et svar, men husk jeg var ikke ene om at få det til at virke :)
Avatar billede jily Nybegynder
04. september 2008 - 19:35 #9
Jeg giver gerne point til andre også - men da jeg gallerede havde forsøgt mig med Y-scroll uden held - var det faktisk din observation af Doctype mitchmatch, som gjorde at koderne nu fungerer.... så jeg mener det er dig der skal have takken sådan i første hånd i hvert fald - skulle i andre føle i også trænger til et par point - så opretter jeg da blot et spørgsmål mere og lader jer svare på dette!!!
Avatar billede roenving Novice
05. september 2008 - 02:46 #10
Husk så at markere zips' navn i boksen til venstre før du trykker på Acceptér !-)

-- og point springer jeg over i denne omgang ...
Avatar billede fennec Nybegynder
05. september 2008 - 09:24 #11
Nej tak herfra også.
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede jily Nybegynder
05. september 2008 - 09:59 #12
Ups lige et tillægs spørgsmål.. opretter gerne et nyt - men det er lidt i forlængelse af denne problematik.

Nu har jeg løst at der altid er scrollbar på Y-siden. Jeg ville imidlertid gerne altid have scrollbar ved min indholdsdiv, og ikke på hele sitet. Som i kan se er det nu scrollbar begge steder: www.ebbe-dalsgaard.dk/test/fall.htm - how to fix this? Jeg har lagt Y scroll lokalt på indholds div,,
Avatar billede roenving Novice
05. september 2008 - 12:28 #13
html,body{margin:0;padding:0;height:100%;overflow:hidden;}
Avatar billede zips Juniormester
05. september 2008 - 12:48 #14
Jeg har nu rettet fall.htm og dine 2 css filer så det er som du ønsker, kik her http://prebendahl.dk/exp/test/jily/

Skriv hvis det ikke er som du vil have og jeg prøver at rette det :)

Tak for point :)
Avatar billede jily Nybegynder
05. september 2008 - 13:02 #15
Wauu nu er jeg forvirret på højt niveau - Zips har du taget dig tid til at downloade billeder og alt - for derefter at tilrette? ´

Jeg troede nu at jeg havde fået fat i det rigtige? Forklar mig lige hvad forskellen på det du har liggende og den version jeg har pt....

Også naturligvis tusind tak for den meget store indsats!
Avatar billede zips Juniormester
05. september 2008 - 13:11 #16
Da jeg jo lære en masse ved at gøre dette er det ikke så slemt, men kun når jeg har tid gør jeg det :)

Ja hvad er forskellen, hvis du åbner din side i IE6 vil billedet i midten ligge for lavt, samt det valider ikke helt, det er rettet nu.

For at se hele forkellen vil jeg anbefalde at lave en sammenligning af de 3 filer, jeg lægger lige et link så du kan hente dem.
http://prebendahl.dk/exp/test/jily/fall_files.zip
Avatar billede jily Nybegynder
05. september 2008 - 13:39 #17
Jamen endnu en gang tusind tak! Det er i sandhed en fantastisk gave at møde nogen som yder væsentligt mere end overhovedet forventet!
God weekend!
Avatar billede jily Nybegynder
05. september 2008 - 13:57 #18
Ja nu kan jeg se at det fuldstændigt validerer - at du har ændret således at en del af indholdet fra layout kommer til preæsentations css. Samt at min align koder som den har haft et problem med kommer ind og er i stylesheetet!

Nu får jeg bare desværre scrollbar på alle divs. i vertikal form. (I hvert fald i explorer 7.0)... jeg ønsker faktisk kun altid at kunne se den scrollbar der i forbindelse med #c-col

Ja man bliver temmelig hurtig afhængig af hjælp!!!
Yderligere ville jeg da sætte pris på din anbefaling af hvordan det er bedst at inkludere menuer? SSI, Ifram????
Avatar billede zips Juniormester
05. september 2008 - 14:02 #19
Slet overflow-y: scroll; i #rh-col :)
Avatar billede jily Nybegynder
05. september 2008 - 14:22 #20
Fantastisk nu virker det fuldstændigt efter hensigten, og er valideret!!