Avatar billede bredal Nybegynder
02. september 2008 - 09:35 Der er 5 kommentarer

Kan der være virus i en billed-fil

jpg, bmp, psd, pdf, gif, png osv..
Kan disse filer indholde virus?

Der er mange der automatisk siger ja men jeg finder dte bare svært at forstå hvorfor disse filer skulle kunne have virus!

I så fald burde det så ikke være en command fil forklædt som et billede?

Og hvis en billede-fil indeholdte virus, ville man så stadigvæk kunne se selve billedet?

Kunne godt burge uddybet svar og evt eksempler på hvordan det forgår :)
Avatar billede reinelt Nybegynder
02. september 2008 - 10:04 #1
http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html?Str=download tag det gratis program
og vælg til sidst dansk som sprog. der kan sagtens være virus i billedfiler.
Avatar billede reinelt Nybegynder
02. september 2008 - 10:07 #2
uddybning og eksempler kan jeg ikke give dig, men se om du finder nogen, når du
scanner og sammenligne med.
Avatar billede bredal Nybegynder
02. september 2008 - 10:28 #3
Altså, det er ikke fordi jeg tror jeg har virus men mere en diskussion mig og nogle kollegaer har!
Så det er rent teoretisk...evt bakket op af nogle eksempler på virusser der har været i omløb som har været gemt i billede filer!
Avatar billede jhkl Nybegynder
02. september 2008 - 10:56 #4
Alle programmer, som skal fortolke indholdet af en fil, er potentielt sårbare. Hvis fil en konstrueret på en måde, som programmet ikke forventer/tager højde for, så kan der ske nogle finurlige ting.

Kig blot på de sider, som løbende rapporterer om funde sikkerhedsfejl i diverse programmer.