Avatar billede mortensen Nybegynder
01. september 2008 - 17:52 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Varmefast væg-/bag-plade til biopejs.

Jeg er blevet tilbudt en pejs der brænder vha bioethanol.
Men vægmodeller bør kun monteres direkte på ikke brandbar væg ( beton / mursten / gasbeton ).
Er det muligt at montere en ubrændbar bagplade og i givet fald, hvad skal den være lavet af og hvilken størrelse.
Pejsen er 55 cm høj og 76 cm bred.
PS; Jeg er klar over jeg IKKE skal benytte plastik rawplugs til selve pejsen. Og Forbrugerstyrrelsen ikke anbefaler disse ovne.

Men spørgsmålet lyder: Er det muligt at montere en form for bagplade til at udelukke brandfare af mit tapet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. september 2008 - 22:06 #1
Jada - gips bruges til formålet i lofter, så hvorfor ikke på vægge?
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2008 - 23:42 #2
men tænk dig godt om inden du køber den ,jeg ville efter nedenstående link holde mig langt fra skidtet :

http://ing.dk/artikel/84255

http://www.berlingske.dk/article/20071220/livsstil/71220027/

http://www.boligen.dk/find.xml?rId=2004759
Avatar billede mortensen Nybegynder
05. september 2008 - 00:00 #3
Hej og tak for jeres kommentarer.
Som nævnt i spørgsmålet kender jeg til advarslerne, og derfor ville jeg også ha en meget sikker montering.
Har forespurgt mig flere steder. Bl.a. hos diverse pejseforhandlere. Men den mest positive oplevelse fik jeg hos det lokale byggemarkeder der var meget ivrig for at undersøge sagen. Da deres 'pejsemand' var på ferie, var det en uerfaren mand på området, jeg havde i tlf lige før lukketid, der gerne ville hjælpe mig. Han forespurgte bl.a. brandchefen, teknisk forvaltning og biopejseleverandøren.
Han ringede tilbage dagen efter med flere forskellige muligheder for fireboards (som tilsyneladende er den tekniske betegnelse) og ethernitplader i passende størrelse/tykkelse skulle være løsningen.
Skal nævnes at pejsen ikke købes hos denne forhandler. Men meget fin service. Dejligt det stadig eksisterer.
Enden er blevet at projektet er droppet pga for mange ekstra omkostninger i form af materialer og tid. Og det endelige resultat kan jeg ikke lave så flot som i reklamerne på gasbetonvægge ;)
Ole læg et svar, da man også kan lave en konstruktion af gipsplader (dog uden papirsiden)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. september 2008 - 07:51 #4
Papirsiden på en almindelig gipsplade kunne jo dækkes over med en fibercement/eterntitplade. Så vil du kunne lave en væg der var rimeligt billig. Gipspladen er ikke dyr, og forhindrer varmen i at vandre. Fibercement/eternitplade ligger yderst, og virker på samme måde, men forhindrer også at der sker noget som helst med papiret på gibspladen.

Samlet set kan du så klare dig med tyndere materiale, end der ellers foreslås. Og fibercement kan males i mange farver (så længe farven er varmefast :-)

Nå - jeg har IKKE nogen egentlig ekspertise - det er bare sådan jeg selv ville gøre og stole på - du skal selvfølgelig gøre som du finder bedst :-)
Avatar billede mortensen Nybegynder
05. september 2008 - 22:55 #5
Hej Ole. Har sendt dig lidt point.

Jeg har ikke helt opgivet ideen.
Der er bl.a. denne XAMENA i buet rustfrit stål. Den ser frygtelig godt ud. Normalpris 4000.-
Den sælges lige nu til kun 495.- hos min lokale isenkræmmer (midtsjælland).
Jeg er vild med udsalg!  ;)

http://www.bizy-bees.dk/bizy/jsp/group_page_2c.faces

Manual: http://www.bizy-bees.dk/bizy/data/pdf/Dansk-Manual.pdf

Andre links:

http://www.conceptinflames.nl/dk
http://www.concept-living.nl/dk

Tror dog jeg dropper ideen. Væggen den helst skal monteres på er en ikke bærende væg i et 100 år gammelt hus, og dvs at den sikkert mest består af hønsenet og gammelt halm (?). Plus et par lodrette træbjælker som skal synkroniseres med  brandhæmmende plade samt 2 skruer til ovnen. Jeg er ikke så fiks på fingrende, så tror ikke det kan blive kønt til billige penge for mit vedkommende.
Men tak for dit input.
Drømmer dog stadig om den. Den er satme flot . God weekend til alle
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 00:06 #6
Det kan godt være "Den er satme flot " men tænk lige på den sluger ilten i rummet .

overvej seriøst en brændeovn man kan sagten så en pæn brugt ovn til en rimelig pris velogmærke hvis du selvfølgelig har en skorsten og sætte den til .

vedr brænde behøver man ikke ofre formuer der er masser gratis træ og hente på nette blot man gider bevæge sig efter det .
Avatar billede mortensen Nybegynder
07. september 2008 - 02:19 #7
jetdirect -> Tak for input. Jeg har ikke skorstenstilslutning til brændeovn. Og det er heller ikke aktuelt.
Jeg har dog tidligere sanket (hedder det vist) meget træ for den lokale skovfoged, så gider godt bevæge mig.
Men som nævnt - ikke aktuelt
Årsagen til min interesse for biopejsen er hyggen omkring pejsen af et par timers varighed ved en sjælden intim middag og som erstatning for en mængde fyrfadslys som formentlig også suger ilt.
Jeg har dog mulighed for udluftning uden træk, men det er selvfølgelig skidt hvis den søde, lækre sild falder om p.g.a. hovedpine eller endnu værre CO2 forgifning  ;-)
  -Det ville selvfølgelig ikke være planen. Og dog ved nærmere eftertanke.....
...just joking!

Efter en ommøblering har jeg fået en væg bar og så syntes jeg det ville pynte lidt med denne pejs, men projektet er afblæst hvis der kommer et godt bud på et lækkert opsæt til den.
God weekend
Avatar billede mortensen Nybegynder
07. september 2008 - 02:21 #8
RETTELSE:

Efter en ommøblering har jeg fået en væg bar og så syntes jeg det ville pynte lidt med denne pejs, men projektet er afblæst hvis der IKKE kommer et godt bud på et lækkert opsæt til den.
Avatar billede plhn Nybegynder
09. oktober 2008 - 13:30 #9
zandyx du skal være velkommen til at kontakte os på www.bioburn.dk, vi har god erfaring med ophænging af pejse på vægge, så hvis der er spørgsmål du ikke har besvaret så smid en mail til os eller læs under FAQ.

Ang brændfaren bør du ikke frygte med de produkter vi forhandler, der er taget højde for det. Du kan jo altid downloade en installationsvejledning og se hvad vores leverandører anbefaler.
Avatar billede alsc Nybegynder
27. november 2008 - 20:18 #10
Nu er de artikler der linkes til alle gamle og forresten skåret over den samme historie.

Jeg kiggede lidt på forbrug.dk og kan ikke finde deres advarsel. Har tingene ændret sig i sådan en grad, at det nu er OK at opsætte en biopejs?
Avatar billede plhn Nybegynder
28. november 2008 - 12:28 #11
Der er ingen problemer i at hænge pejsene på væggen. Advarsler er der stadig inde på forbrugerrådets side, men det er mere forbehold man bør tage sig ved anvendelse af produkterne.

De uheld der har været på grund af forkert anvendelse. (måke pånær den der faldt ned, der vil jeg måske sige at skylden er delt - men det vil ikke se igen)
Avatar billede alsc Nybegynder
28. november 2008 - 14:04 #12
@plhn:
Kan du smide et link til forbrugerrådets side, hvor jeg kan finde advarslen?
Avatar billede plhn Nybegynder
28. november 2008 - 14:07 #13
Avatar billede fistermus Nybegynder
02. april 2009 - 19:38 #14
Hej
jeg er rigtig meget i tvivl ?
jeg har fået tilbudt en Metropol model Aalborg, BioEtanolpejs
og efter jeg har læst frem og tilbage på nettet er jeg total forvirret

er det farligt og sundhedsskadeligt  at bruge de biopejse eller ?

Mvh Rikke
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2009 - 21:21 #15
Mindst lige så farligt og sundhedsskadeligt som at have 10 stearinlys stående tændt rundt omkring. Det er nok sådan cirka samme problematik :-)
Avatar billede fistermus Nybegynder
02. april 2009 - 22:17 #16
Hej  Ole_madsen Tak for svar
man bliver godt nok forvirret over de forskellige svar
Tak igen
Mvh Rikke
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2009 - 22:48 #17
Den var lidt kort - men jeg TROR ikke der er de store ulemper, andet end ved så meget andet levende ild.

Der er jo ikke noget aftræk - så problematikken må gå på at det bruger af ilten i lokalet, og udvikler CO2 - det kræver derfor at man har et stort lokale, eller rigeligt med luft.

I tilgift mener jeg, at de produkter man brænder af i pejsen, til dels er baseret på sprit - og det danner en smule fugt - så det er også en ulempe.
Avatar billede M-madsen Nybegynder
04. maj 2010 - 23:00 #18
Jeg har ligesom xandiz set på bio pejse fra bizy bees. Jeg søgte så videre på nettet, og fandt frem til www.cc-trading.dk, som jeg kontakte, og fik bio pejsen med 70 % rabat.

Indtil videre er ingen skade set, og jeg er meget glad på min nye "pejs" :)
Avatar billede lenesenoljeppesen Nybegynder
14. februar 2011 - 10:14 #19
Jeg ville også gerne investere i en biopejs men er også lidt usikker. Jeg har et barnebarn på 2½md. Er det så godt at have en sådan pejs?