Avatar billede lord_mike Nybegynder
31. august 2008 - 17:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Windows 2008: Winload.exe is Missing or Corrupt

Hej, har kæmpet med denne fejl i flere dage nu.

Fejlen ligger i Win2008's opbygning. Som har bl.a. Bootmanager (Som virker fint :D), og så osloader (Som virker knapt så godt).

Winload.exe skulle ligge i \Windows\System32\winload.exe, og / eller \Windows\System32\boot\winload.exe. (Ligesom NT havde sin \Repair mappe).

Denne fil og mappe eksisterer ikke. Min server gik ned mens jeg var ude, af ukendte årsager, og er genstartet af ukendte årsager. Og nu virker den i bund og grund ikke.

De få informationer jeg kan finde på nettet tyder på et korrupt system og / eller virus. Jeg har yderligere prøvet at installere OS'et igen på en virtuel maskine og så kopiere de manglende filer over, allas intet held.

Har yderligere forsøgt at gendanne MBR og BCD vha. Bootrec.exe på Win2008 disken. Heller intet held (Men den fandt en win2003 installation ... :/... Som heller ikke virker da ntoskrnl.exe af indlysende årsager ikke findes).

Der findes en Exchange server installation jeg meget gerne vil redde, hvilket er grunden til stædigheden.
Avatar billede lord_mike Nybegynder
31. august 2008 - 17:53 #1
Det kunne godt lade til at der er boot.ini problemer. At den leder efter winload.exe på et forkert sted. Hvordan det er ændret er så ubesvaret.. :/

Det kunne også forklare hvorfor det at hente winload.exe over fra et andet system ikke virker... Eftersom det er to forskellige steder.
Avatar billede lord_mike Nybegynder
31. august 2008 - 17:58 #2
Noget helt andet tyder på at den nye virus der som omtalt sletter en disk og gør den ulæselig har været på spil...

C: drevet er nu mit data drev, mens D: (System, før C:) er ulæselig og korrupt.
Avatar billede lord_mike Nybegynder
31. august 2008 - 18:15 #3
Kørte chkdsk én gang. Rebootede ind i WinPE igen. Og kan nu læse windows mappen bl.a. :)
Er ved at køre chkdsk igen.
Avatar billede lord_mike Nybegynder
31. august 2008 - 18:39 #4
Nu virker det igen, efter at have rettet MBR (Boot records) og ordnet diskene.
Viste sig at i og med at C og D havde byttet plads ledte den efter en winloader.exe på mit oprindelige D drev. Som self ikke fandtes.

Da jeg rettede boot record til "C" drevet (D i forklædning) virkede det så self overhovedet ikke. Fik ændret alle stier til D: og skal nu til at rette op på det internt i OS'et.