Avatar billede tommyt Nybegynder
30. august 2008 - 12:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

To harddiske til en?

Hej allesammen.

Jeg har lige formateret min computer, og har nu to harddiske på 149 og  184 gb, som jeg gerne vil have sat sammen til én. Det er på to forskellige diske, og grunden til det ikke er gjort før er at den ene er master.
- Mente bare man kunne noget inde i "Højreklik på Denne Computer - Administrér -> Disk håndtering"

Tusind tak på forhånd.
Avatar billede Jensen DK Novice
30. august 2008 - 13:06 #1
Avatar billede tommyt Nybegynder
30. august 2008 - 13:07 #2
er vi enige om at raid er, hvor man har en backup af drevet egentligt?
Avatar billede Jensen DK Novice
30. august 2008 - 13:09 #3
du kan ikke koble dem sammen til en harddisk, du må bruge C Drev til den ene Og D Drev til den anden eller valgfri bogstav.
Avatar billede haverslev Novice
30. august 2008 - 13:09 #4
Hvis det er 2 fysiske harddiske, så kan de kun køre sammen som 1, hvis du kører dem som RAID diske.

Hvis derimod det er en harddisk, som er delt i 2 partitioner på hhv 149 og 184GB, så skal du slette begge partitioner og oprette en stor partition istedet for.
Avatar billede tommyt Nybegynder
30. august 2008 - 13:11 #5
Jeg kører dem som raid, tak for det hurtige svar :)
Avatar billede tommyt Nybegynder
30. august 2008 - 13:11 #6
og tak til dig også haverslev! point?
Avatar billede riversen Nybegynder
30. august 2008 - 17:47 #7
raid er ikke en backup. Hvis du kører raid0 er der striping dvs. absolut ingen ikkerhed. Kører du raid 1 har du 2 harddiske med samme data, men at kalde det backup er noget misvisende. Korrupt data på disk1 vil således også være korrupt på disk2.
Avatar billede poha66 Nybegynder
30. august 2008 - 20:59 #8
Du skriver egentlig ikke hvad det er du vil med at slå de to (fysiske ??) harddiske sammen.
Du snakker om at du kører raid, men hvilken raid ? 0 eller 1.
Er det fordi du gerne vil have en ca. 330 GB eller vil du have have sikkerheden ved det raid 1 (spejling) - så ender du med een disk på 149 GB.
Går ud fra du taler software raid - så skal du huske at diskene først skal gøres dynamiske - inden det overhovedet kan lade sig gøre.