Avatar billede esben_pape Nybegynder
25. august 2008 - 16:52 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

HFI-relæ slår fra

Hej!

For et par uger siden kom jeg hjem fra Sydafrika efter to uger. Jeg tænder så computeren, hvorefter strømmen i hele huset går. Kobler jeg så computeren fra, slår HFI-relæet til igen og starter computeren, slår HFI-relæet fra igen.
Jeg har læst lidt på forskellige sider, men kan ikke lige finde et entydigt svar på problemet. Er det "bare" et spørgsmål om at skifte strømforsyningen, eller ligger der en død mus i mit kabinet og laver en forbindelse til jord som udløser HFI-relæet?
Avatar billede henriklange Nybegynder
25. august 2008 - 17:10 #1
Ja, det kan jo være alt muligt. Prøv at benytte et kabel til din strømforsyning uden jordben. Det vil næsten altid løse problemet. Derefter kan du med et voltmeter måle fra dit kabinet til eksempelvis din radiator, eller andet der er jordet. Hvis udslaget er mere end 50V burde det ikke kilde i fingrene når du piller ;)
Det kan jo også være at dit hfi-relæ (ikke hpfi?) er for følsomt. Vi bruger ofte PFI-relæer til EDB installationer. De har nemlig en udløsestrøm på 300 mA i stedet for 30 mA. -Og jo, det er ganske lovligt. Hvis intet af det virker, skal du nok ind og pille i computeren. Her kan du eksempelvis koble din strømforsyning fra, og måle med et (ordentligt) ohm-meter fra nul-klemmen til stel, og fra fasen til stel. Begge modstande bør være over 500 kilo-ohm.
Avatar billede bdf Mester
25. august 2008 - 17:14 #2
Få skiftet din strømforsyning, det er højst sandsynlig der problemet er :) og nu hvor du er i gang så få evt skiftet dit HFI relæ til et HPFI relæ og ikke et PFI da det ikke ejer sig til en husinstallation!
Avatar billede bdf Mester
25. august 2008 - 17:15 #3
ejner
Avatar billede esben_pape Nybegynder
25. august 2008 - 17:20 #4
Der er imidlertid slet ikke jordben på mine kabler, så det er ikke dér strømmen løber i jord.

Jeg ved ikke, om det er et HFI- eller HPFI-relæ. Jeg bor på et kollegium, så jeg tvivler på, jeg har mulighed for at skifte det ud :-)

Jeg vil nok prøve at skifte strømforsyningen så. Jeg har hverken volt- eller ohm-meter til at indkredse fejlen yderligere. Det eneste jeg ved er, at al strøm i værelset går, når jeg tænder computeren. Jeg prøvede efterfølgende at puste den fri for støv, men den gjorde det stadig.
Avatar billede bdf Mester
25. august 2008 - 17:21 #5
Haha ja så kan du ikke gøre så meget når det er et kollegium :) men skift den strømforsyning, min erfaring siger at det med 95% er den ;)
Avatar billede henriklange Nybegynder
26. august 2008 - 23:10 #6
HPFI fejl kan gå begge veje. Et uens potentiale mellem dit kabinet og dig selv, kan skabe en fejlstrøm i det øjeblik du rører ved computeren. Hvis der ikke er jordben på dit kabel, kan du jo prøve med et der har. Og hvis der ikke er jord i din stikkontakt, kan du sætte et stykke ledning mellem kabinettet og evt. radiator eller andet der er jordet.
Mht. PFI relæ, så er det vel egnet, hvis det er det der skal til for at få det til at fungere. Selvfølgelig er det bedst at undgå fejlstrømme i den størrelsesorden, men nu kan fejlen jo også lægge så mange andre steder.
Et hpfi relæ slår jo som bekendt fra ved max. 30mA. Dit køleskab eller andet kan jo sagtens ligge med en konstant fejlstrøm på 20mA, der gør at strømmen bare slår fra når der kommer lidt mere.

Så endnu et forslag til alternativ fejlsøgning - prøv at hive dit køleskab ud af stikkontakten og tænd computeren.

- og det betyder jo seelvfølgelig ikke at du ikke kan prøve at skifte strømforsyningen. Jeg giver dig bare en elektrikers synspunkt i tilfælde af at andet fejler.
Avatar billede esben_pape Nybegynder
27. august 2008 - 18:24 #7
Jeg har intet andet i værelset end min computer, som var tændt på det tidspunkt. Jeg har købt en ny strømforsyning, da det virker som om, det er det, der er fejlen. Kan folk ikke lige smide nogle svar, så jeg kan fordele point til dem, som har hjulpet?
Avatar billede bdf Mester
27. august 2008 - 18:31 #8
Svar ;)
Som jeg skrev, det var med 95% sikkerhed strømforsyningen :)
Avatar billede esben_pape Nybegynder
27. august 2008 - 18:41 #9
Det håber jeg også, det er :-) Det er bare underligt, synes jeg, at den laver en fejlstrøm. Jeg kunne sagtens forstå, hvis der bare intet skete, når man tændte computeren. Så havde det bare været en forbindelse, der var brændt sammen og dermed brudt. Men hvordan den pludselig begynder og lave en fejlstrøm...
Avatar billede bdf Mester
01. september 2008 - 18:23 #10
Skal vi få lukket?
Avatar billede henriklange Nybegynder
01. september 2008 - 20:07 #11
ok