Avatar billede chalde Seniormester
24. august 2008 - 17:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

P45 eller X48

Hej Folkens
Så står jeg for indkøb af nyt hardware, men er kommet i tvivl om valg af bundkort.
Følgende er besluttet:
- E8600
- 2x2gb Pc6400 Cl4
- 750gb Samsung Spinpoint F1
- Ati Radeon 4870
Maskinen bliver med al sandsynlighed en ren spillemaskine.
Som udgangspunkt skal der ikke overclockes eller bruges crossfire, men især muligheden for crossfire ønskes åben.

Jeg har kig på 2 bundkort:
ASUS Rampage Formula (x48): http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439187
ASUS Maximus II Formula (p45): http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=460711

Baggrunden for min tvivl er chipsettet.
På den ene side har jeg x48 som kan køre 2x pci 16x, og performer op imod 30% mere i høje opløsninger end p45 ved dual setup.
På den anden side har jeg p45 som skulle have langt bedre strømstyringsegenskaber, og performe enormt godt generelt, men ikke yder så meget i dual setup grundet 2x pci 8x og ikke 16x.
Prisforskellen er irrelevant.

Så er der nogen der kan hjælpe mig med den sidste beslutning. Evt. har et link liggende på andet end crossfire shootout mellem de 2 chipset. Eller har nogle guldkorn til hvorfor det ene skal vælges frem for det andet.
Avatar billede chalde Seniormester
04. september 2008 - 09:07 #1
Det blev Maximus II Formula.
Avatar billede thjal Nybegynder
02. oktober 2008 - 12:37 #2
hvorfor? ;-) (står lidt selv overfor det samme spørgsmål)
Avatar billede chalde Seniormester
02. oktober 2008 - 13:39 #3
Forventer ikke at skulle køre crossfire alligevel. Kortet er billigere og nyere teknologi.
Jeg kan kun anbefale det hvis man ikke skal køre crossfire.
Super stabilt og virkelig gode muligheder for at tweake stort set alt og OC muligheder er der mange af.
Strømstyringen er også super lækker.