Avatar billede gurly Praktikant
21. august 2008 - 23:45 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

HJÆÆLP søges omgående til hjælp af køb af domain navn

Jegt er ved at eksplodere lige nu
jeg har en server kørende som hoster en hjemmeside
siden havde ind til i aften ca 8000 besøg om dagen.
jeg har aldrig fået købt mit ejet domain navn,
og det fortryder jeg nu.
Jeg har køre med et gratis navn inde fra dyndns.dk
og de har bare helt uden forvarsel lukket gratis domainet "lir.dk"
syntes godt de lige kunne have givet folk et par dage til at finde et nyt navn man kunne redirekte til, men det syntes dyndns altså ikke, de har bare lukket.

det er rimeligt fladt nu kan jeg starte forfra.

da jeg aldrig har prøvet at købe et domain, så har jeg brug for vejledning, hvor køber jeg det bedst ?

og hvordan får jeg navnet til at pege på min ip adresse ?

og jeg forventer lidt hjælp, ikke bare et par link  c",)
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 00:15 #1
Jeg har selv gode erfaringer med at benytte gratisDNS, her kan du både købe og hoste din DNS. Du skal selv købe domænet, så kan jeg godt hjælpe dig med at sætte det op (bare jeg får oplysningerne om din konto hos gratisDNS OG dine oplysninger vedr. DK-Hostmaster)...

Smid en mail så jeg kan kontakte dig :)
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 00:16 #2
mail = mailadresse :-)
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 00:18 #3
jeg vil ikke smide min mail har, er bange for spam.

kan vi ikke ordne det her tror du ?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 00:20 #4
så smid en mail til mig på twiceman@hotmail.com
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 00:23 #5
jeg vil helst ikke videregive oplysninger om konto og sådan.
og vil også gerne lære at sætte det op selv.
jeg skal vel starte med at købe et domain navn, gør jeg bedst det inde på gratisDNS ?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 00:24 #6
men du kan jo starte med at købe dit domæne på gratisDNS.dk (i den process skal du også oprette en brugerkonto, som skal benyttes til at styre din DNS). Når du har det på plads kan du sende dette til mig, sammen med dine oplysninger fra DK-hostmaster... det er ikke sikkert at det hele vælter ind i din mailboks lige med det samme, så måske vi er nød til at genoptage denne opgave igen imorgen... :-)
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 00:25 #7
ja ok, jeg prøver at kigge på det  c",)
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 00:26 #8
Du kan altid ændre loginoplysninger efterfølgende (både på gratisDNS og DK-hostmaster), så det er blot et spørgsmål om at du kommer op og køre hurtigt (så kan du eksperimentere med det senere)...

Der findes guides og et forum på GratisDNS, som kan hjælpe dig med at få tingene til at fungere, men der skal nok bruges lidt tid på at sætte sig ind i de forskellige begreber.
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 00:41 #9
ja ok, det går nok, det haster ikke, folk kender kun det gamle navn, og da det er lukket og jeg ikke kan re directe, så er alle gæste tabt jo !

Jeg sidder og overvejer om nogen er blevet tvunget til at lukke det, fordi min side var en "online tv" side hvor jeg måske har haft lidt autonome kriterier for hvilke kanaler jeg kunne bringe.

siden hed http://www.aelling.lir.dk
og går jeg ind på dyndns hjemmeside / login siden
http://dyndns.dk/login.php
så står der jo at domainet "lir.dk"  er expired (udløbet)
jeg kan dog godt lokke på min konto derinde, og komme ind og ændre indstillinger, men det vil bare ikke virke.
det undre mig så bare at følgende side stadig køre (den er ikke min)
http://net.lir.dk/
efter som den også hedder lir.dk så må den køre på samme domain, aelling og net er vel sub domain ?

så det forstår jeg ikke en brik af
jeg har prøvet at skrive mail til dyndns, men har intet svar fået, og så har jeg fundet domainet lir.dk på hostmaster.dk og det er stadig den samme der ejer det, ham har jeg også skrevet til, men uden svar.
og hvis nogen havde noget imod min side, hvorfor har jeg så ikke seklv hørt noget, dyndns har da min mail adresse, og som sagt jeg kan stadig logge på min konto derinde.
det er noget underligt noget.

øv altså, og alt som mine kontoer hos google adsense og google analytic, nope.dk og chart.dk det hele skal laves om, æv øv æv
og så er der lige mange hundrede steder i mit web site hvor jeg har brugt web adresser der skal ændres for at det kan virke på et andet domain. æv
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 00:53 #10
Ja, det lyder som en ordentlig omgang at få det op og køre igen :(

Man kan jo bare håbe at det er pga en fejl hos lir.dk, men det var måske alligevel en overvejelse værd at købe dit eget domæne, så du ikke er afhængig af andres "humør", og så får omlagt alle dine systemer til at pege på dit eget domæne... men den tanke har nok strejfet dig... :-)
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 00:57 #11
ja du her ret, håber også stadig "på en fejl" så det køre igen, og så hurtigst muligt komme op at køre på ejet navn, og ligge redirect på det gamle.

syntes bare det er underligt der står at lir.dk er udløbet, men jeg kan stadig logge på ?
og så det at siden net.lir.dk køre fint, det må jo være samme domain
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 01:01 #12
Jeg vil nødig gøre mig klog på dyndns og den måde det fungerer på, men det udløb der nævnes tolker jeg som om det ikke er et domæne der tillades flere underdomæner på (eller noget i den stil) - men det er jo bare rent gætværk fra min side... dog er det åbenlyst at det ikke har noget med domænenavnets tilgængelighed på internettet at gøre, da man jo, som du selv påpeger, stadig kan fange andre sider på domænet.
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 01:12 #13
ja det må jeg håbe, bare underligt det så ikke virker

for at teste, så har jeg lige oprettet et nyt navn fos dem, som hedder aelling.dyndns.dk og jeg kan logge ind på den nye konto, og der står min ip adresse som der skal, men det virker heller ikke
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 04:20 #14
så har jeg købt/betalt et domain
og har fået en mail fra gratisdns med et password / brugernavn,
der står jeg bør vente 24 timer med at bruge det +

og så skriver de >
Vigtigt: Domænet er endnu ikke forsøgt oprettet hos hostmaster, men det sendes straks herefter.

vil det sige at jeg skal vente på en mail fra hostmaster også ?
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 06:22 #15
jeg har fået svar fra hostmaster, og har logget ind på hostmaster og godkendt købet.

så mangler jeg opsætningen af dns, når jeg logger på så har jeg fået det nye navn ind i kontoen,
hvad så, klikker jeg så på ret dns, og tilføjer en A
med mit navn og ip adressen, eller hvordan ?
kan jeg nøjes med en primær dns ?

jeg har så småt afprøvet dette, men det virker ikke, måske er domanet eller dns ikke live endnu ? begge skrev jo inden for 24 timer, får jeg mail når det burde virke, eller må jeg bare vente og afprøve ?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 08:38 #16
Du kan godt sætte dit domæne til at pege på din egen IP - du har jo aktiveret domænenavnet hos DK-hostmaster, så det burde være klar. Du skal dog være opmærksom på, at der kan gå helt op til 48 timer inden du kan fange domænet i din browser, da DNS'erne rundt omkring i verden lige skal have dit domænenavn med i deres register.

Personligt har jeg kun oprettet primær DNS på alle mine domæner (det ved jeg dog ikke om er rigtigt, men det har da fungeret indtil nu :-)), så det burde i det mindste være nok til at komme i luften.
Avatar billede juq Nybegynder
22. august 2008 - 09:02 #17
Gurly: Jeg er en af dine mange besøgende - oplyser du lige din nye www når du har tid :-)
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 10:33 #18
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 10:35 #19
jeg har endnu ikke fået tjekket alt, måske er der ting på mit websted som peger på den gamle adresse så det ikke virker
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 10:42 #20
Har du også fået sat dit nye domænenavn ind i din webserver, så sitet reagerer på det nye domænenavn?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 10:43 #21
Det ser i det mindste ud til at den fanger et (orange) site her fra min maskine, så noget har du da fået til at fungere :-)
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 10:52 #22
i min server, der skal da ikke ændres noget i den ?
dns´en viderestiller jo navnet til min ip adresse
har også fået det til at virke uden www
http://aelling-online-tv.dk/public/

det iritere mig at dyndns stadig ikke svare på mail,
ville gerne have gammel adresse til at virke, så jeg kunne viderestille folk
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 10:55 #23
peger man med musen på tælleren fra chart, så kan man se der er over 70 online, det er folk der stadig har siden åben med gamme adresse, de kan nok ikke forstå de ikke kan åbne playeren  !
og jeg kan jo ikke gøre noget for dem når gammel adresse ikke vil virke
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 11:00 #24
der er sådan lige 8000 daglige brugere fra hele verden der er tabt
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 11:01 #25
Ja, hvis dit site er default-sitet på din server er det korrekt at du ikke skal ændre noget (i det minste hvis det er en IIS)...

Har du også sat din DNS op til at pege *.aelling-online-tv.dk til at page på din IP?
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 11:19 #26
næ ikke stjerne, bare med og uden www, det er fint nok
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 11:27 #27
ok
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 11:37 #28
jeg har sat det op i Primær dns, er det godt nok, jeg ved ikke hvad sekundær er ?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 11:47 #29
Som nævnt tidligere har jeg selv KUN primære DNS'er på alle mine domæner og de har fungeret indtil videre, så jeg ved ikke om det er nødvendigt at sætte sekundære op...
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 11:57 #30
hvordan hulen kommer jeg i kontakt med dyndns ?

det er lidt ærgeligt, jeg har også en TV player som program, som folk kunne downloade
(tv player 3.5.exe)
som jeg midlertidigt har fjernet linket til,
for det hentede indhold fra gammel adresse jo
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 12:04 #31
Jeg kan ikke hjælpe dig med dyndns, men kan sagtens forstå din frustration - men det hjælper dig jo ikke specielt meget...
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 12:48 #32
du kan bare smide svar så du kan få dine point
for nu køre det jo.

så må jeg spamme alle tænkelige websider i verden med min nye adresse.  c",)

Takker for hjælpen
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 12:51 #33
æv jeg kan ikke finde min web adresse inde i google adcense, kan ikke finde adressen i min konto, er den ikke bundet til en adresse ?
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2008 - 13:09 #34
nå men det er den åbentbart ikke, for fandt et par knapper der hed >
"1" Tillad ethvert websted at vise annoncer for min konto
"2" Tillad kun bestemte websteder at vise annoncer for min konto
så adsense er ikke tilknyttet en bestemt web adresse
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 13:09 #35
Aner ikke hvordan google adsense fungerer, så den må jeg melde pas på...

Velbekomme :)
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2008 - 16:18 #36
Tak for point :)