Avatar billede jesus Nybegynder
24. juni 2001 - 19:52 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

kabler til netværk

Jeg håber i kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Jeg skal forbinde 2 computere med hinanden. Kan jeg bruge dette kabel: RJ45 UTP kabel, uskærmet, kategori 5, krydset, rød.

Jeg har fået at vide, at man skal bruge krydset, hvis det kun er i mellem 2 computere. Og man skal bruge ”lige” hvis de skal forbindes direkte til en server. Er det rigtigt?
Avatar billede madskp Nybegynder
24. juni 2001 - 20:03 #1
Det er rigtigt med det krydsede. Med det lige er det hvis du forbinder en pc med en hub/switch
Avatar billede madskp Nybegynder
24. juni 2001 - 20:05 #2
ja du kan godt bruge det kabel
Avatar billede dar Nybegynder
24. juni 2001 - 22:57 #3
Nej! Det vil kun virke hvis du bruger et blåt eller grønt...
Avatar billede tiller Nybegynder
25. juni 2001 - 01:01 #4
Du kan godt bruge dit kabel du har nu til at forbinde 2 computere. Skal du derimod bruge hub/switch eller struktureret kabling skal det være \"lige\".

Uskærmet betyder bare du ikke skal komme noget magnetisk for tæt på kablet da det kan forstyrre datatransmissionen (har ikke den store betydnig i en \"almindelig husholdnig\")

dar>> hvad har farven at gøre med om det kan bruges eller ej ???????
Avatar billede nuke_boy Nybegynder
25. juni 2001 - 01:08 #5
Ja...
hvis du vil forbinde to computere.. så skal du bruge noget, som hedder:

Twisted Pair Crosed (Krydskabel) (ikke stavet rigtigt.. men anyway)

hvis du skal forbinde til en Hub/Swich eller lignende skal du bruge et:

Twisted Pair (Patch kabel) (Sikkert heller ikke stavet rigtigt)

/Nuke Boy