Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 19:02 Der er 34 kommentarer og
4 løsninger

Jeg skal bare oprette en lille netværk... !

Hvordan gør jeg egenlig det ?.. Jeg har oprettet en alm. netmappe \"Workgroup\".
NU kan den ene computer som har winME se mig med win2k, men den kan ikke logge ind.. Jeg har oprettet en bruger, men hvor logger han ind med den..

Derudover kan jeg med Win2k ikke se ham med WinME.. Til sidst har jeg 2 andre med win98, og de kan se hinanden, og ingen af de andre...

De køre alle gennem en alm. hub !
Avatar billede dichael415 Nybegynder
24. juni 2001 - 19:06 #1
?? WOW..Wierd
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 19:14 #2
På WinME skal du under netværk enable fil og printer deling.

For at komme på W2K maskinen skal du oprette brugeren på W2K maskinen, med samme brugernavn og password du logger in i på WinME maskinen.

-Per
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 19:16 #3
Du kan også vælge at aktivere guest accounten på W2K, det skulle også løse dit problem.

Se artikel.

http://windows2000.about.com/compute/windows2000/library/weekly/aa010415a.htm

-Per
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 19:23 #4
Alle på dit netværk (peer-to-peer formoder jeg) skal tilhøre Workgroup eller et andet navn, de skal blot hedde nøjagtigt det samme. Man kan dog arbejde på tværs af navne.
Med win2k er det nemt, det er straks lidt mere kringlet med de 2 andre systemer.
Husk at dele de HD de andre skal se og giv tilladelse af forskellig grad.
Du skal også sørge for at de har forskellige IP adresser, evt. automatisk tildeling, det sættes i netværket under protokoller
Min ser sådan ud (win2k)

Klientprogram til Microsoft Netværk
Fil og udskriftsdeling til Microsoft netværk
Internetprotokol TCP/IP)
NetBEUI protokol

Netkortet - Halfduplex eller automatisk

Prøv også at se under hjælp på win2k og de andre systemer.
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 19:47 #5
NetBEUI protokol.. hvad er det nu lige det bruges til...
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 19:52 #6
retaxes > Du forstår virkelig at gøre simple meget sværere end de er *SS*

freeman > kan maskinerne pinge hinanden behøver du ikke at koncentere dig om protocoller.

-Per
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 19:58 #7
perla> Du gør det bestemt ikke lettere ved at henvise til noget der er på engelsk ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 19:59 #8
perla> De fleste kommer blot med lidt ad gangen, lige til at miste overblikket på, så hellere en lidt længere forklaring!
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 20:01 #9
Nu er jeg gåert ind i Netværkssteder.. og klikker på min win2k computer..

Så kommer der en boks med..
Ressource: \\\\WEB-1\\IPC$1
Adgangskode: ?

Hvorfor bruger den \"IPC$1\", når hans login på computeren er \"molle\"... Jeg har oprettet en bruger med navn \"molle\" på min win2k maksine..

Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 20:03 #10
hvor er det forresten jeg er ip\'en.. Det er nede i kør.. men hvad er det nu det er..
winipreg, winip eller ?!?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 20:04 #11
Har du prøvet at logge på fra den anden win2k?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 20:05 #12
Prøv med ipconfig /all fra en dosprompt.
Det kan du bruge på alle maskinerne
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 20:07 #13
NetBEUI
NetBEUI (NetBIOS Extended User Interface) er velegnet til brug i små arbejdsgrupper eller LAN-netværk. Du kan installere en NetBIOS-gateway og klientprotokollen NetBEUI på alle fjernadgangsservere, der kører Windows 2000, og på de fleste Windows-netværksklienter. Tidligere Windows NT-fjernadgangsklienter, LAN Manager-fjernadgangsklienter, MS-DOS-fjernadgangsklienter og Windows til Workgroups-fjernadgangsklienter kan bruge NetBEUI. NetBEUI kan ikke routes, og det eneste, der skal konfigureres til protokollen, er et computernavn.

Klik på Sådan konfigureres en forbindelse, hvis du vil have oplysninger om konfiguration af en forbindelse.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 20:09 #14
Mere fra win2k hjælp:
Sådan testes TCP/IP-forbindelser med kommandoerne ping og net view

Hvis du vil teste TCP/IP-forbindelsen med kommandoen ping, skal du åbne Kommandoprompt og derefter pinge den ønskede vært ved hjælp af dens IP-adresse.
Hvis kommandoen ping mislykkes, og meddelelsen \"Anmodning fik timeout\" vises, skal du kontrollere, at værtens IP-adresse er korrekt, at værten er funktionsdygtig, og at alle gatewayene (routerne) mellem denne computer og værten er funktionsdygtige.

Hvis du vil teste værtens navnefortolkning med kommandoen ping, skal du pinge den ønskede vært ved hjælp af dens værtsnavn.
Hvis kommandoen ping mislykkes, og meddelelsen \"Ukendt vært\" vises, skal du kontrollere, at værtsnavnet er korrekt, og at værtsnavnet kan fortolkes af DNS-serveren.

Hvis du vil teste TCP/IP-forbindelsen med kommandoen net view, skal du åbne Kommandoprompt og derefter skrive net view\\\\computernavn. Kommandoen net view viser fil- og udskriftsshares på en computer, der kører Windows 2000, ved at oprette en midlertidig NetBIOS-forbindelse. Hvis der ikke findes nogen fil- eller udskriftsshares på den angivne computer, viser kommandoen net view en meddelelse om, at der ikke findes nogen elementer på listen.
Hvis kommandoen net view mislykkes, og meddelelsen \"Systemfejl 53 opstod\", skal du kontrollere, at computernavn er korrekt, at computeren, der kører Windows 2000, er funktionsdygtig, og at alle gatewayene (routerne) mellem denne computer og computeren, der kører Windows 2000, er funktionsdygtige.

Du kan finde yderligere fejl i forbindelse med dette forbindelsesproblem ved at benytte følgende fremgangsmåde:

Brug kommandoen ping til at pinge computernavn.
Hvis kommandoen ping mislykkes, og meddelelsen \"Ukendt vært\" vises, kan computernavn ikke oversættes til dets IP-adresse.

Brug kommandoen net view og IP-adressen på den computer, der kører Windows 2000, som følger:
net view\\\\IP-adresse

Hvis kommandoen net view lykkes, oversættes computernavn til den forkerte IP-adresse.

Hvis kommandoen net view mislykkes, og meddelelsen \"Systemfejl 53 opstod\" vises, kører computeren med Windows 2000 ikke tjenesten File and Printer Sharing for Microsoft Networks.

Bemærk!

Når du vil åbne en kommandoprompt, skal du klikke på Start, pege på Programmer, pege på Tilbehør og derefter klikke på Kommandoprompt.
Hvis kommandoen ping ikke findes eller mislykkes, kan du bruge Logbog til at undersøge systemloggen for problemer, der er rapporteret af installationsprogrammet eller tjenesten Internet Protocol (TCP/IP).

Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 20:10 #15
Du kan ikke logge på IPC$ kontoen, hvis det kommer op kender den fremmede computer ikke den bruger du prøver at logge på med.

kan ikke huske om W98 har ipconfig, men eller kan du benytte winipcfg.

prøv at pinge fra w2k maskinen til de andre, og derefter fra de andre. Virker det er det et bruger rettigheds spørgsmål. Se min beskrivelse og link.

-Per
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 20:14 #16
perla> man kan køre ipconfig fra alle winxx platforme, det er bare dosbaseret!
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 20:15 #17
retaxes > ikke win95.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juni 2001 - 20:17 #18
perla> Ok, prøvede lige på en winME og gik ud fra at det også virkede i win95, men den er jo heller ikke aktuel (win95) i dette tilfælde!
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 20:35 #19
Jeg har lige prøvet at pinge fra win2k til winme.. Det lykkedes... Hmm, jeg har ikke sat en gateway op.. skal det gøres.. ?.. Jeg prøver lige at sætte den op til 10.1.1.0 ?
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 20:37 #20
he.. den lå ikke ligesom i winme.. Hvor ligger gateway ?.. altså der hvor man ændre det ?
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 20:39 #21
gateway bruges kun når du vil have fat i maskiner ud over dit lille netværk, feks. internettet.

For at dine maskiner skal kunne snakke sammen er det nødvendigt at de ligger i samme ip serie, og så er gatewayen ikke nødvendig.

-Per
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 20:40 #22
samme sted som du andrer ip adresse. Der er 3 felter ip, submaske og gateway.
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 20:43 #23
nu kan de se hinanden. Share et bibliotek ud på win98 eller winME til alle. Connect fra win2K maskinen: brug evt. \"net use f: \\\\\"ipadresse\"\\\"sharenavn\" fra dos prompt, eller benyt stigfilderen

-Per
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 21:06 #24
hmm.. læser, prøver og så køre det stadig ikke helt...

Nu har jeg selv angivet ip, submask,gateway, da man også skal kunne forbinde til internet fra de andre computere..

Nu kan jeg se min egen computer, win2k, og jeg kan se den anden.. Jeg kan også gå rundt i den andens filer..

MEN... han kan stadig ikke få adgang til mine.. Jeg er ikke helt sikker på om mine drev er korrekt delt, da der ikke kommer en \"hånd\" frem på de drev som er delt.. ?
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 21:15 #25
hvordan får jeg den til at logge på med en anden IPC$ konto ?.. Når jeg klikker på win2k computeren fra WinME, så bruger den IPC$.. jeg kan ikke få det ændret :-(
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 21:26 #26
Har du læst det link jeg lagde, det beskriver hvordan.

Har du sharet til alle i win98, WinME ?
Har du oprettet bruger i W2K?

I stigfinderen  på W2K, under tools vælger du map network drive. taster \\\\\"ipadresse\"\\\"sharenavn\". Du kan eventuel sætte hak i benyt anden bruger og indtaste usernavn og password.

-Per
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 21:31 #27
Win98/WinME er alle delt..
Jeg har oprettet en bruger i win2k, \"molle\"

Det er alle de andre computere som har problemer med at logge ind på min win2k computer..

Fx. I WinME findes Map Network, men der kan man ikke ændre brugernavnet. ?

Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 21:35 #28
Nej det er en facilitet, som W2k, og NT4 har. Hvad sker der når du udfører samme procedure op mod win2K?
Aktivering af guest acount eller oprettelse af bruger, gør at det ikke er nødvendig at skifte bruger.

-Per
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 21:36 #29
NU har jeg lige været inde og tjekke om jeg i My network Places kunne se mine egne drev.. Det kunne jeg ikke, ergo, de er ikke korrekt delt.. Når jeg så går i og vil dele et drev og så vælge permissions.. så kommer der en error med, \"Shered for administrative purpose. The permession cannot be set\"..
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 21:42 #30
jeg har kun en computer med win2k, så jeg kan ikke teste den mod sig selv.. :-(

MEN.. jeg tror altså bare at det er de permissons til mine drev som ikke er korrekt sat op :-(
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 21:53 #31
så clicker du på add new share og laver en der hedeer c, men på w2k er der share til administrator som hedder c$,d$,Admin$. $-tegnet betyder at de er skjult for andre computere.

i en dos prompt skriv \"net use f: \\\\\"ipadresse\"\\c$, disse share kræver administrator rettigheder, så hvis du vil bruge dem skal den nye bruger du tilføjer i w2k være medlem af administrator gruppen. Du kan også logge ind på win98, winMe med administrator og taste win2K password, så vil du også få adgang til c$ osv.

-Per
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 22:09 #32
YES_YES !!!! Så køre det ! ! !

Mange tak perla & retaxes !!!

Nu er det ikke for at være besværlig, men jeg vil gerne have hvis mine andre WinME/98 computere kunne gå igennem win2k\'s internet forbindelse..
Avatar billede dar Nybegynder
24. juni 2001 - 22:14 #33
Jeg ved ikke om det allerede er sagt, men det er tit en KÆMPE hjælp at sætte alle computerne til at køre samme rammetype (frametype), f.eks. 802.3. Denne skal indstilles under avancerede egenskaber for ipx-protokollen...
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 22:15 #34
Her er en beskrivelse af hvordan det gøres

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

-Per

Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 23:11 #35
det er til win98.. findes der en til win2k ?
Jeg har prøvet at gå igennem den, men det er langt fra det samme til win2k som i win98
Avatar billede freeman Nybegynder
24. juni 2001 - 23:16 #36
dar --> hvad gør det ?
Avatar billede perla Nybegynder
24. juni 2001 - 23:20 #37
klick start , help. Søg på \"internet sharing\".
Der er så vidt jeg kan se 3 punkter som er interesante

configure internet sharing
Internet connection sharing
Internet connection sharing setting

Har ikke selv prøvet det endnu, men det kunne da være at jeg skulle det.

-Per
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2001 - 13:42 #38
Takker for pointene ;o)