Avatar billede 2800a Nybegynder
20. august 2008 - 00:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

snydt af fc-computer.dk ?

hey gutter. jeg bestilte den her pc i fc-computer.dk forleden

specs:

Intel Core 2Quad Q6600 2.40GHz 8MB S-775
ASUS P5E Intel X38 S-775
2GB DDR2 PC6400 800MHz 1. Part (2x1GB)
zotach SLI - 2x 512MB GeF 9800GTX GDDR3 PCI-E
500GB Samsung 7200rpm 16MB SATA2
NZXT Apollo Steel Sort case
80mm Standard Køler 25dB case køler
750W Corsair TX CMPSU-750TXEU 140mm
Standard Intel Køler
48x16x Lite-On DVD Sort

okay spørgsmålet. først og fremmest sagde han at 750 watt ikke ville være nok til at køre mine graffik kort og opgraderede det til 1000watt . så sagde han det motherboard jeg havde valgt ikke havde et intel chipsæt så jeg ville ikke kunne køre 9800gtx i sli og sagde jeg skulle vælge et dyrere et. ca. 1000.-kr dyere.

jeg ville bare høre om det passer eller om han ripper mig ? har prøvet at søge på det men kan ikke rigtig finde svar.
hilsen Anders
Avatar billede fluse Nybegynder
20. august 2008 - 01:22 #1
Hej anders

Det er rigtigt nok at det bundkort du skriver ikke understytter SLI. Det understøtter 2 Grafik kort, men i Crossfire (altså ATI kort). At det skulle være nødvendigt med et bundkort der koster 1000kr mere end et P5E syntes jeg dog lyder latterligt. Det billigste bundkort i P5E serien koster allerede over 1000kr i sig selv, hvilket vil sige vi så er oppe i over 2k for en bundkort hvilket er hvad et virkelig top end bundkort koster.

Og så en lille quote:
"For each additional GeForce 9800 GTX added to the system, 156 watts more power is recommended as that is the maximum board power that each card can consume. This means those that want to run triple SLI with three of these cards will need at least a 762W power supply according to NVIDIA."

Altså er 750w mere end nok til formålet.

Hvad skal du betale for maskinen? for det virker somom de er ude på at få så meget ud af dig som muligt. Og i øvrigt forkommer det mig at valget af dele, altså sammensætningen er lidt underlig.

CPU'en er fin nok, og det er bundkortet også. dog burde det jo være et SLI bundkort i samme prisklasse. fx. et ASUS Striker Extreme Republic of Gamers Series med et nforce 680i chipset. (det er lidt dyere end P5E, 2-400kr) eller et ASUS P5N32-E SLI der ligger i samme prisklasse som P5E serien.

Der er håbløst lidt ram i, 3gb minimum hvis du skal køre med win XP eller 32 bit Vista. 4gb minimum hvis du skal køre 64bit vista(hvilket du burde, for at udnytte directX 10).

Grafik kortne er fine, men er du sikker på at du skal have 2? 2x samme grafik kort er ikke det samme som at det er dobbelt så hurtigt! optimalt set er det måske 50% bedere end et kort, men koster jo dobbelt så meget. Desuden skal du have en virkelig god skærm (24" eller der over) for rigtigt at udnytte de 2 kort.

Harddisken er fin nok.

Kabinnet er nok lige billigt nok til min smag, men hvorfor en 80mm køler mere? der sidder allerede 2 120mm kølere i kabinettet fra fabrikken og det burde være nok!

PSU'en er rigeligt fin, og corsair laver gode PSU'er så den kan fint trække det.

Standart intel køler??? der ville jeg helt sikker ofre 2-300kr på en bedere. Der er mange at vælge imellem, men fx. en scythe ninja eller mugen. Eller en Zalman 9500.

Fluse
Avatar billede 2800a Nybegynder
20. august 2008 - 01:40 #2
hey fluse . tusinde tak for dit fine svar.

så tror jeg altså jeg siger til ham at jeg vil beholde den 750 watt psu.

jeg tænkte også på at vælge  asus striker extreme. min skærm er 32" .
rammende jeg har valdt er de billigste man kunne vælge (man kunne ikke vælge ingen) jeg får nemlig 4 giga mushka eller muska hvordan man nu staver det af 1066mhz som skulle være helt fine.

doh, havde da ikke lige set at der var 2 blæsere i kabinettet , det er min fejl.

jeg er helt sikker på at jeg gerne vil have 2 graffik kort. ved godt at det kun gir en 40-50% mere men det syntes jeg også er fint.

jeg skal køre vista 64 bit på maskine.

jeg har en zalman 9500 liggende som jeg sætter i også :D

jeg var nede og snakke med dem idag og den psu han ville anbefale var en eller anden noname 1000watt . jeg troede selvfølgelig på ham da han sagde at den corshair 750 under ingen omstændigheder kunne trække det og han anbefalede så corshair 1000watt.

igen , tusinde tak for dit svar, ville nu ønske jeg havde bare lidt flere points at dele ud lol.
Avatar billede 2800a Nybegynder
20. august 2008 - 01:47 #3
sry . den psu han først anbefalede var en eller anden noname 1000watt . men jeg ved godt at kvalitet virkelig gælder med psu og så spurgte jeg om en corshair 1000watt da han jo fik mig ind i at en 750 ikke var nok
Avatar billede 2800a Nybegynder
20. august 2008 - 03:16 #4
oh glemte lige prisen for som den var normalt er 10.524
Avatar billede fluse Nybegynder
21. august 2008 - 00:03 #5
Hvis du alligevæld skal ind og rode så meget som at skifte CPU køleren, var det så ikke værd at overveje at bygge den helt selv? Der er nemlig rigtig meget mere preformance at hente, enda til mindre penge end 10.5k!

lidt hurtig søgning på edbpriser.dk så fandt jeg dette. (priserne er sat til lidt mere end billigste sted, inc. porto)

Core 2 Quad Q9550, 12MB, 2.83mhz: ca. 2200kr
2x ZOTAC GeForce 9800GTX: ca. 2400kr.
Corsair TX750W: ca. 800kr.
ASUS P5N-T Deluxe AiLifestyle Series: ca. 1300kr.
Antec Nine Hundred: ca. 700kr.
3x Samsung SpinPoint T166 HD252KJ 250 GB (til Raid 5). ca. 1000kr.
Samsung Super-WriteMaster SH-S202J DVD-RW: ca. 200kr.

Ram + CPU køler havde du selv?

Total: mellem 8500 og 9000kr inc. porto.

eller skifte til:
2x ZOTAC GeForce GTX 260 (896 MB): ca. 3600kr
Corsair HX1000W: ca. 1500 kr

Totalt: mellem ca. 10.500kr og 11.000kr

Begge disse systemer er suverent meget bedere og enda samme pris eller lidt billigere. Eller endnu billigere hvis man ikke vil have det extra sikkerhed og preformance fra et Raid5 array men kan nøjes men en enkelt HDD.

Fluse
Avatar billede 2800a Nybegynder
21. august 2008 - 02:09 #6
hey igen fluse.

jeg har tænkt lidt på at bygge selv, men jeg er så bekymret for at jeg fucker op eller vælger et eller andet som ikke passer sammen lol. du ved hvad jeg mener :b
jeg har nemlig aldrig samlet en pc selv helt fra bunden endnu, dog har jeg skiftet både bundkort - cpu - ram - graffik kort og psu i flere pc'er så jeg ved da lidt :p

desuden er jeg ikke vild med at bestille delene 10 forskellige steder og jeg ved heller ikke hvor jeg skal bestille dem, jeg har læst om det ene efter det andet sted hvor folk var blevet snydt osv.

jeg ved godt at langt de fleste skriver om deres dårlige oplevelser og næsten ingen om de gode. men er der et website som du kan anbefale eller nogle stykker da delene jo nok skal bestilles flere steder fra.

jeg skal også lige høre. kan jeg godt afbestille den bestilling jeg har lavet hos fccomputer.dk hvis jeg ikke har modtaget den endnu. de sagde at den var klar imorgen men de sagde også at de ikke havde fået bestilt graffik kortene endnu - meget forvirrende.

jeg kiggede lidt på edbpriser.dk og det her er det build som jeg helst gerne vil have.

ASUS P5N-T Deluxe AiLifestyle Series
core 2 quad q9450
corsair TX750w
antec nine hundred
Avatar billede 2800a Nybegynder
21. august 2008 - 02:13 #7
lol jeg var ikke færdig med at skrive. slet det nederste :P

jeg kiggede på edbpriser.dk og dine valg ser vildt gode ud . dog vil jeg gerne ha en q9450 istedet og så tænkte jeg måske på at gå 2x ati radeon 4870 jeg kan bare ikke finde det graffik kort på edbpriser
Avatar billede 2800a Nybegynder
21. august 2008 - 02:14 #8
hov 1 ting til så ved jeg heller ikke hvilket motherboard jeg så skal vælge hvis det skulle være ati radeon 4870 . men jeg ved jo slet ik om jeg kan afbestille min bestilling endnu O.o

anyway. er virkelig glad for din hjælp
Avatar billede 2800a Nybegynder
21. august 2008 - 02:26 #9
okay nu har jeg det:

spec. selvbygget hvis jeg kan afbestille . har et par venner som kan hjælpe med at bygge hvis det går helt galt.

Bundkort - hvad end der passer til crossfire ?
graffik kort - 1x radeon 4870 køber 1 til hvis jeg syntes det er nødvendigt
cpu - q9450
psu - corsair 750w
case - antec nine hundred
ram - har jeg
HD - jeg har 2 x 500 gigabytes liggende, det er ikke nogle hurtige nogle men tror det går.
dvd - har en dvd brænder liggende.

det burde da være ok?
Avatar billede 2800a Nybegynder
21. august 2008 - 05:45 #10
okay fluse :D som du nok har fundet ud af , så er jeg rigtig dårlig til at beslutte mig. lol . anyway. har tænkt over det og har afbestilt min bestilling hos fccomputer.dk
jeg køber dele hos computersalg.dk og bygger selv med nogle venner.

her er speccs indtil videre.

MOBO: GIGABYTE LGA775 ATX X48 FSB1600 4xDDR2
gfx: 2x Club 3D RADEON HD4870 512MB GDDR5 PCI-E DUAL DVI HDCP HDMI
ram: 4 giga pc8500 1066mhz
Cpu: q9450
case: Antec Kabinet NINE HUNDRED Gamer Case
Køler: Zalman 9500A LED CPUCooler
paste:     Arctic Cooling MX-2 kølepasta

psu???? er det nødvendigt med 1kw til det her? eller er 750 nok? og passer de dele jeg har valdt sammen?

jeg kommer en dvd brænder i også.

det er det sidste jeg vil spørge om :D . tusinde tak for hjælpen
Avatar billede 2800a Nybegynder
21. august 2008 - 05:46 #11
oh glemte lige. prisen for det der bliver 8940 incl moms.
Avatar billede fluse Nybegynder
21. august 2008 - 17:56 #12
Ved hurtig hovedregning burde det valgte hardwere, + 3 Harddiske + 2 optiske drev + 4 120mm bælsere bruge 450w normalt, og ca. 650w ved max load. Så en god 750w (fx. fra Corsair) kan stadig nemt magte opgaven, så længe du ikke planlægger at overclocke helt vildt.

Jeg går ud fra at bundkortet du snakker om er enten et Gigabyte GA-X48-DS4 eller et Gigabyte GA-X48-DS5. Begge to fine bundkort, som understøtter Crossfire og PCI-E 2.0 og har rigeligt med S-ATA og IDE porte. Med andre ord, ja det hele passer fint sammen, og din Zalman AT9500 passer også, ligeledes passer dine "gamle" harddiske også fint.

Du skal ikke være bange for at samle den selv, så længe du tænker dig om, og ikke bruger vold kan det nærmest ikke gå galt! bare husk at bruge installations vejledningerne, rør ved noget bart metal på et vandrør inden du håndtere noget (for at komme af med statisk electrisitet), og bruger den rigtige mængde kølepasta (MEGET MEGET tydt lag).

Hæld og lykke med det
Fluse