Avatar billede ms-bruger Nybegynder
19. august 2008 - 18:49 Der er 2 kommentarer

Makro til at gemme, udskrive, lukke og oprette ny

Jeg har brug for en makro, der kan gemme en projektmappe med en bestemt placering, og filnavn udfra indholdet i en navngiven celle. Desuden skal den udskrive til en bestemt printer, og herefter lukke og oprette en ny projektmappe baseret på en bestemt skabelon.

Version 2003

Det er sikkert barnemad for mange af jer, men det vil være en stor hjælp for mig :-)
Avatar billede panebb Novice
20. august 2008 - 07:53 #1
prøv at kigge lidt her - måske hjælper det

http://www.eksperten.dk/spm/801939
Avatar billede liebmann Nybegynder
20. august 2008 - 15:59 #2
Yderligere bidrag:
Først gemmer du med denne makro-sekvens - med indholdet af cellerne B8+B28+B9 som navn.  B8 kan være en fast mappe, B28 det aktuelle navn fra cellen, B9 er hos mig et løbenummer, men kunne også være en dato eller andet.

    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=Range("b8") & Range("b28") & "-" & Range("b9") _
            , FileFormat:=xlNormal, Password:="", WriteResPassword:="", _
            ReadOnlyRecommended:=False, CreateBackup:=False

så printer du området A1/H63 fra arket PRINT med denne makro-sekvens  - den bruger den printer, som er default for computeren hvis du skal skifte mellem flere installerede printere, så se ovemstående svar.  Evt. lad printernavnet pege på en celle lige som i ´min gem-makro

    Sheets("Print").Select
    Range("A1:H63").Select
    ActiveSheet.PageSetup.PrintArea = "$A$1:$H$63"
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True

Herefter kommandoer nedlukning til makroen

Der er mulighed for at knytte forskellige kommandoer til åbning, lukning m.v. til projektmappen, så du samtidig med lukning / åbning vælger en bestemt celle, åbner et andet ark (altså skabelonen), og meget andet. Jeg bruger ikke selv Excel2003, så jeg kan ikke fortælle dig specifikt, hvor du ser det, men prøv at højreklikke i den øverste grå bjælke + vælge "kontrolelementer" i den nye dropdown-menu og så vælge "Vis programkode", så kommer mulighederne og eksisterende makroer frem.