Avatar billede m1270 Nybegynder
15. august 2008 - 21:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

mp3 bitrate - 128 vs 360 kbps

Hej.

Jeg skal have brændt et par cd'er over til computeren, og så skal jeg jo vælge hvilken bitrate jeg vil have dem brændt over i, men det skal helst heller ikke fylde for meget. Men mit spørgsmål er så, kan det menneskelige øre høre forskel på det? Er kvaliteten så meget bedre? Kan det betale sig osv. :)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. august 2008 - 21:47 #1
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "meget", men det mest normale i min verden er nok en bitrate på 192, det er den bitrate, det meste musik fra forskellige netsteder er på. Et almindeligt nummer fylder omkring 3-4 mb. alt afhængig, hvor langt nummeret er. Og jeg kan ikke høre den store forskel på det og en CD. Men til gengæld kan jeg høre mærkbar forskel, hvis jeg går ned i 128.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. august 2008 - 21:48 #2
Og igen, hvis du kun skal høre det i ørebøffer, er 128 kbps måske godt nok til dig.
Avatar billede showsource Seniormester
15. august 2008 - 22:03 #3
Og jeg har bedst erfaring med 160-192
Hvis bitrate kommer over, er det som om at softwaren ikke rigtig kan håndtere det, ihvertfald er lyden dårligere på min comp.
Avatar billede showsource Seniormester
15. august 2008 - 22:04 #4
softwaren som laver mp3'en !
Avatar billede m1270 Nybegynder
15. august 2008 - 22:23 #5
Okay, tak for svarene, tror at jeg så vil holde mig til 192 :)
Avatar billede mrehn Nybegynder
15. august 2008 - 22:26 #6
Altså hvis du har nogle rigtig gode hørebøffer - så kan du snilt høre forskel på 128 og 360 kbps.. Jeg synes lyden får en anden dybde, og detaljerne der spilles i baggrunden, kan nemmere høres. Hvis du laver en stereosplitning (stavespasser)vil du også kunne høre bitraten arbejde.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. august 2008 - 22:31 #7
128 kan kun efter min mening bruges til tale. Det er synd at kode musik i den bitrate. men der er altså nogen, som ikke kan høre forskel. Hvis du skal spille musikken på dit anlæg, skal det minimun være 192 - eller højere.
Avatar billede uffesteenberg Novice
15. august 2008 - 22:56 #8
Jeg har nu aldrig haft problemer med at køre det i max. kvalitet-bitrate. Med mindre pladsen er et problem og du vil have maaange sange på mindre plads så vælg minimun 192. Altså, hvis det bare er backup eller kopier af ting, du har på cd i forvejen, som du f.eks. bare vil høre på pc'en så er det sgu ikke så vigtigt.