Avatar billede lasseq Nybegynder
10. august 2008 - 17:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Batch renaming af filer til standardformat

Hej,

Jeg har en række filer fra en Windows webserver som skal overføres til en Linux webserver. Sagen er den, at filnavnene indeholder æøå og kan have mange tegn, hvorfor Linux webserveren giver fejl ved flere af filerne.

Findes der et program der kan batch-rename filerne, så de gøres "standardiserede"? Blot sådan, at specialtegn mv. omformateres, navnene skal ikke laves om til "1.jpg", "2.jpg", "3.jpg" osv...

Jeg har forsøgt med Photoshops funktionalitet med Linux-batch men desværre uden resultat!
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 17:35 #1
Totalcommander -> Multirename kan laves med Søg og Erstat
Avatar billede lasseq Nybegynder
10. august 2008 - 17:44 #2
Som det ser ud, skal jeg selv definere kravene i TotalCommander.
Findes der ikke et værktøj, der indeholder samtlige standardiseringsparametre på forhånd?
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 17:46 #3
Ja, det skal du, men det er primært ÆØÅæøå som er problemet (Synes jeg det primært er).

Fordi definer lige et standard format ?
Avatar billede leif Seniormester
10. august 2008 - 17:47 #4
Nogen vælger at skrive:
Æ = AE
Ø = OE
Å = AA
æ = ae
Ø = oe
å = aa

Andre vælger måske:
Æ = A
Ø = O
Å = A
æ = a
Ø = o
å = a
Avatar billede lasseq Nybegynder
10. august 2008 - 17:48 #5
Mener der også er fejl, når filnavnene er for lange nemlig. Og nogle af filerne har måske 50 tegn i filnavnet?
Avatar billede lasseq Nybegynder
14. august 2008 - 10:09 #6
Hej Leif, lige en update: Fandt ikke nogen "nem" løsning, så jeg holder mig til dit forslag med TotalCommander, hvorfor du får pointene. Tak for hjælpen!
Avatar billede lasseq Nybegynder
14. august 2008 - 10:09 #7
P.s. post lige et svar :)
Avatar billede leif Seniormester
14. august 2008 - 11:21 #8
Det gør jeg
Avatar billede leif Seniormester
14. august 2008 - 11:47 #9
Takker