Avatar billede gisk Nybegynder
09. august 2008 - 12:17 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Ekstrem langsom pc

Hej
Jeg har det seneste år fået en mega langsom pc (både ved opstart af diverse programmer og ved brug af internet), som er ved at drive mig til vanvid.
Jeg har en Pentium(R) 4 CPU 1.80 GHz, 1.00 GB ram, windows XP, office 2003.
Jeg har lavet diskoprydning, diskdefragmentering, kørt ccleaner, prøvet dr.web, købt ekstern harddisk og lagt massevis af billeder på den og fjernet fra pc og kan alligevel ikke spore den mindste fremgang.
Hjælp - hvad andet kan jeg gøre??
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
09. august 2008 - 13:06 #1
Windows installationer har det desværre med at blive træge i opstart og start af programmer. Hvis du har prøvet alt det du skriver, var det måske på tide med en reinstallation af windows.
Avatar billede gisk Nybegynder
09. august 2008 - 13:58 #2
Jamen, det vil jeg så prøve og håber at det virker, ellers vender jeg tilbage.
Er der nogen speciel måde det skal gøres på og vil det gå ud over mine dokumenter?
Har ikke prøvet at reinstallere windows før.
Hilsen
Gitte
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
09. august 2008 - 14:29 #3
For at sikre, at du får en helt frisk installation anbefales det, at du først får taget backup af alle dine vigtige ting (mails, dokumenter, billeder, foretrukne, netbank, digital signatur) og derefter sætter din windows xp cd i og booter maskinen op fra cd'en. Hvis du ikke har prøvet det før, vil jeg anbefale at du allierer dig med en der har gjort det før da det ellers kan virke uoverskueligt med de ting du bliver spurgt om under installationsprocessen. Du bliver bl.a. stillet over for valget om du blot vil installere oven i den eksisterende installation (anbefales ikke da du så får en masse snavs med fra den gamle installation) eller om du vil lave en frisk installation med formatering af harddisken (det er den jeg vil anbefale).
Avatar billede off-line Nybegynder
09. august 2008 - 15:20 #4
Hvis problemet skyldes at windows er kokset til, så hjælper det ikke at geninstallere,
lave en "Repair" hvor egne date beholdes. Kun en formatering - hvor alt slettes -
og en helt ny installation giver resultat. Det er heller vanskeligt. Men først,
lav backup af det du ikke vil miste på CD/DVD eller en anden harddisk. Ellers er
det bare at boote op win CDén og gå igang. CD/DVD drevet skal stå som 1.ste boot.

Du kan også prøve noget andet først, nemlig en oprydning i registreringdatabasen.
F. eks med dette gratis program http://www.nkprods.com/ncleaner/
Avatar billede gisk Nybegynder
09. august 2008 - 17:08 #5
Tak for begge jeres svar. Jeg tror jeg vil allierer mig med en som har prøvet en formatering før, for der er jeg vist kommet ud på dybt vand og hvis ikke det hjælper vender jeg tilbage, for den er MEGET langsom og det er enormt frustrende.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. august 2008 - 17:22 #6
Det er da fint nok, at få hjælp, men hvis du bare vil have en helt ny installation,
er det ganske nemt. Under install bliver du spurgt, om du vil forsøge at reparere
den eksisterende XP eller du vil lave en nyinstallation.
Vælger du nyinstallation formateres partitionen automatisk - vælg NTFS - alt forsvinder og du får en splinterny installation. Det er såmænd det hele.
Avatar billede gisk Nybegynder
09. august 2008 - 17:29 #7
Det lyder jo nemt. Jeg prøver og vender tilbage i morgen om alt er gået godt.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. august 2008 - 17:43 #8
OK. Men Husk nu BACKUP af det du vil hade at miste. ALT det gamle forsvinder.
Men ellers skal det såmaænd nok gå som det skal:)
Avatar billede gisk Nybegynder
10. august 2008 - 16:08 #9
Hjælp - min produktnøgle til Windows XP virker ikke mere. Hvad gør jeg nu? Har nu måtte ty til sønnens computer, hvilket han ikke er glad for :-(
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2008 - 16:21 #10
Hvad mener du? produkt nøgler virker da hver gang. Problemet er kun om microsoft
vil anerkende den. Er det under install? Du booter vel op på den winCD?.
Avatar billede gisk Nybegynder
10. august 2008 - 16:50 #11
Ja, jeg har boote fra windows CD og under nyinstallationen beder den om produktnøglen. Den siger at den har været brugt for mange gange!!!! Altså jeg undrer mig ligeså meget. Jeg har en version fra 2002.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2008 - 17:16 #12
Brugt for mange gange??? Ok men så prøv dette: Når du booter op på CDén, så istedet
for at gå videre med install, så gå ind i "R" så kommer du ind i konsollen. Du vælger
først 1. og har du ingen kode, trykker du bare enter. Derinde skriver du format C:
og trykker enter. Så er c-drevet formateret, og windows kan ikke se, der har været
en tidligere installation. Prøv så at installere iegn. Tag internet forbindelsen fra imens.
Avatar billede gisk Nybegynder
10. august 2008 - 17:27 #13
puha...jeg prøver og vender tilbage i morgen. Nu har jeg efterhånden brugt hele søndagen på backup og installation og har stort set ingen negle tilbage p.g.a. frustrationen. Jeg håber bare det virker. Foreløbig tak.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2008 - 19:27 #14
Tjaa, neglene vokser jo ud igen, og så får vi jo se med computeren. Det går
forhåbentlig bedre i morgen:)
Avatar billede off-line Nybegynder
12. august 2008 - 22:21 #15
Fandt du ud af noget? eller er det nu helt sket med neglene:)
Avatar billede gisk Nybegynder
13. august 2008 - 09:26 #16
Jeg har allieret med en bekendt, som kommer og hjælper mig i starten af september. Jeg blev lige pludselig bange for vores trådløse netværk, som jeg ikke ønsker at pille ved. Den går vel også helt i "sort" ved en nyinstallation? Jeg tænkte om jeg måske - i mellemtiden - kunne sende en logfil ind, hvis det altså kunne hjælpe lidt. Jeg har jo som sagt selv prøvet at rense ved hjælp af diverse programmer.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2008 - 10:55 #17
Trådløs netværk kender jeg ikke. Almindelig netværk med router fungerer som det
skal efter nyinstallation.
En logfil, af hvad? Hvis du tænker på Hijack this, skal du lægge et spørgsmål under
"Sikkerhed/Virus" så der kommer kompetente folk på, så der ikke slettes noget forkert.
Avatar billede gisk Nybegynder
13. august 2008 - 11:44 #18
Nå, jeg mener selvfølgelig netværk med router :-) Vil det sige at jeg ikke skal opsætte router og starte forfra med kryptering o.s.v. og ungerne kan komme på nettet med deres laptop efter en nyinstallation? I så fald venter jeg ikke til september.
Som du sikkert har fornemmet, så er jeg ikke helt tryk ved at lave en nyinstallation selv og tiden er for mig lidt knap i denne uge.
Jeg tænkte på Hijack this - det var der bare en kollega der nævnte for mig.
Avatar billede nva Praktikant
13. august 2008 - 11:53 #19
Hvis ikke 'ungerne' går på nettet igennem din pc, så vil det ikke have nogen indflydelse på deres netadgang.

Hvis du ikke har fået 'ødelagt' din installation endnu, kan du jo undersøge om du kører PIO som overførselstilstand på din harddisk under enhedshåndteringen - det vil gøre den meget langsom hvis det er tilfældet. Det ses under ATA/ATAPI Controllere.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2008 - 12:02 #20
Jeg ved ikke så meget om netværk, så det er fint at nva er kommet på.
Hijack this, har du kun brug for, hvis du vil bevare din nuværende installation.
Avatar billede gisk Nybegynder
13. august 2008 - 15:04 #21
øh.... routeren er koblet til vores stationære og det er den der er langsom. Ja, undskyld - jeg er lidt tungnem hvad angår computere. Hvis jeg laver den her nyinstallation, skal jeg så ikke starte forfra med at installere router?
Jeg undersøger lige om den kører PIO, når jeg kommer hjem.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2008 - 15:31 #22
Routeren har du jo indstillet over nettet i sin tid. Du må have været inde på noget
som http://se551 eller Http://192.168.2.1 hvor du har opgiver brugernavn og kode.
Det skulle da stadig gerne stå der. Du kan jo også sagtens sætte en anden computer til
samme router, uden at forandre noget.
Avatar billede nva Praktikant
13. august 2008 - 15:46 #23
Jeg kender jo ikke jeres opsætning, men det vil undre mig meget hvis det påvirker andres netadgang, at du ændrer på din pc. Kobl din pc fra routeren og se om ungerne stadig har adgang. Hvis det er tilfældet, så kører de ikke gennem din pc og din pc har altså ingen indflydelse på deres adgang til nettet.
Avatar billede gisk Nybegynder
13. august 2008 - 21:44 #24
Tusind tak for jeres gode råd og tålmodighed.
Til nva: Vi kører ikke PIO som overførselstilstand.
Til jasveg: Er blevet meget beroliget og meget klogere - tak. Routeren er sat op på nettet, så jeg vover forsøget endnu engang, men jeg har dog ikke muligheden den næste uge til at rode med det, så "afgørelsens time" må vente lidt.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2008 - 21:57 #25
OK!
Avatar billede off-line Nybegynder
22. august 2008 - 22:03 #26
Husk at at lukke.
Avatar billede gisk Nybegynder
25. august 2008 - 12:56 #27
Hvor lukker jeg?
Jeg har alt for lidt tid til at rode med vores computer i øjeblikket, så vi lever med den lidt endnu.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2008 - 20:50 #28
Hvis du ikke har tid til dit eget spørgsmål, så lad da for fanden være med at
ulejlige os, som seriøst prøver at hjælpe. Lad være med at spørge!
Avatar billede gisk Nybegynder
27. august 2008 - 23:15 #29
Hold da helt op. Ro på!!! For nogen er det måske ikke et problem at lave en nyinstallation, men der findes altså nogen "herude" som er meget usikker på PC-området og ikke bare kaster sig hovedkulds ud i det. I har været til utrolig stor hjælp og jeg er blevet meget klogere og skal nok få det lavet. Mit spørgsmål var såmænd seriøst nok.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2008 - 23:37 #30
Ja ok, indrømmer jeg var lidt sur. Havde lige gennemgået en hel række spørgsmål, som
bare løb ud i sandet, fordi spørgerne havde tabt interessen for deres eget spørgsmål,
uden at gide lukke spørgsmålene, og så havde jeg behov for at brokke mig lidt:)
Avatar billede nva Praktikant
28. august 2008 - 08:20 #31
Hvis du kunne bruge nogen af kommentarerne beder du vedkommende lægge et svar, som du så kan acceptere, hvorved spørgsmålet lukkes. Kunne du ikke bruge noget kan du selv lægge et svar og acceptere så spg. lukkes.
Avatar billede nva Praktikant
01. september 2008 - 09:38 #32
Hvis du bruger Norton som antivirusprogram, så er det et forsøg værd at skifte til fx. AVG, da Norton meget ofte får skyld for at sløve en pc.
Avatar billede gisk Nybegynder
02. september 2008 - 10:39 #33
Så har jeg endelig fået lavet en nyinstallation i weekenden og vores router virker og AVG er kommet på igen. Der er sket en mærkbar forbedring, men jeg har hellere ikke fået installeret officepakken endnu. Håber da ikke det har nogen indvirkning på hurtigheden.
Tusind tak for jeres hjælpsomhed og tålmodighed. Jeg anser mit problem som løst.
Avatar billede nva Praktikant
04. september 2008 - 08:54 #34
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit bidrag.
Avatar billede gisk Nybegynder
04. september 2008 - 17:22 #35
Tak!
Avatar billede gisk Nybegynder
05. september 2008 - 06:50 #36
Nu har efterhånden accepteret svarene 5-6 gange, men det virker tilsyneladende ikke. Bliver ved med at stå som ikke accepteret.
Avatar billede gisk Nybegynder
05. september 2008 - 06:51 #37
ups.... så lykkedes det vist.