Avatar billede bamseole Nybegynder
08. august 2008 - 18:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Definere rettigheder lokalt på Windows XP

Hej, er det ikke muligt på en ikke-domæne Windows XP installation at oprette nye brugergrupper og definere rettigheder ? og i så fald hvordan ?
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
08. august 2008 - 18:24 #1
Du kan oprette en ny bruger under kontrol panel...og her kan du tildele rettigheder.
Avatar billede bamseole Nybegynder
09. august 2008 - 11:11 #3
Som jeg læser det kan jeg kun vælge imellem et par forud defineret brugere. Det jeg tænkte på var om man kunne definere hvad den enkelte bruger/gruppe kan og ikke kan på samme måde el. lign. som i Active Directory på en Windows Server.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. august 2008 - 12:25 #4
Nei, det tror jeg ikke at du kan. Man kan velge mellom tre standard kontotyper: Administrator, User (med begrensede rettigheter) og Guest.

Jeg skulle selv lage noen mindre endringer for hva en ordinær brukerkonto kan gjøre. Jeg ønsket at brukeren selv skulle kunne sette det antall minutter maskinen kjører ubetjent før den går i dvale. For å få til denne lille endringen så måtte jeg inn i registry og redigere manuelt, og så på denne måten gi ordinære brukere rettigheter i forhold til power control funksjonen.

Det kan alltids la seg gjøre å endre rettigheter for ikke priviligerte brukere ved å editere registry menuelt, men det er ganske besværlig.
Avatar billede bamseole Nybegynder
09. august 2008 - 17:39 #5
Jeg regnede også med at det skulle ske ved manuel redigering igennem registry, jeg er bare ikke klar over jeg skal lede. Kunne jeg få en sti til en eller anden rettighed og se hvordan det er skrevet i registry ville jeg formentlig kunne se sammenhænget i hvordan det skal gøres.
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
09. august 2008 - 17:56 #6
her er et link til en lille guide om emnet:

http://www.maximumpcguides.com/user-rights-windows-xp/
Avatar billede bamseole Nybegynder
09. august 2008 - 21:59 #7
Det er stadig kun de få forudvalgte brugere der er at vælge imellem. Det jeg søger er f.eks. som i Active Directorey at kunne bestemme at brugeren ikke må f.eks. ændre indstillinger for skærmen, det vil sige at kunne ændre rettighederne på den enkelte bruger eller gruppe og ikke bare vælge en eller anden forud defineret bruger. Langbein er inde på noget af det rigtige.
Avatar billede haverslev Novice
10. august 2008 - 20:48 #8
I XP pro har du følgende at gøre godt med:
Gruppepolitik (Group Policy) - start, kør, skriv: Gpedit.msc
Lokale brugere og grupper (Local Users and Groups)- start, kør, skriv:Lusrmgr.msc
Lokale sikkerhedsindstillinger (Local Computer Policy)- start, kør, skriv:Secpol.msc
Avatar billede bamseole Nybegynder
11. august 2008 - 08:30 #9
Det ser som det helt rigtige jeg leder efter. Vedr. Gpedit.msc - hvordan vælger man hvilke brugere eller grupper indstillingerne for bruger skal gælde for ?
Avatar billede bamseole Nybegynder
11. august 2008 - 20:41 #11
Jeg tror også jeg ud fra dine anvisninger kan arbejde mig frem til den rette løsning. Jeg takker mange gange for hjælpen. - Hvordan skifter man navnet ud for accepter så jeg kan give dig nogle point ?
Avatar billede haverslev Novice
11. august 2008 - 20:45 #12
Du kan give points til et "svar" ikke til en kommentar, så lægger lige et svar :-)
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede bamseole Nybegynder
11. august 2008 - 21:04 #13
Jeg takker