Lidt forskellige spørgsmål ang. bogføring
Hej eksperter..Jeg er forholdsvis ny med bogføring og har lige lidt spørgsmål.
Jeg har købt nogle frimærker - disse posteres under porto og gebyrer administration, ikke?
Jeg har ligeledes købt kuverter, klips, mapper, hullemaskine, klipsmaskine o.lign - kan disse posteres som småanskaffelser?
- Når disse to skal bogføres, kan jeg så blot postere kvitteringerne direkte på de gældende kontoer, uden først at postere dem på fx noget med ubetalte et eller andet?
---------------------
Jeg har så også lige modtaget en købsfaktura på noget programmeringsarbejde fra en programmør til en af mine kunder. Fakturadatoen er 29-07-2008 og betalingsdatoen er dd. (31-07-2008) - hvordan skal det bogføres, og hvor?
Skal jeg først bogføre den under noget med ubetalt købsfaktura (hvilken konti), eller kan jeg nøjes med postere den direkte én gang med overførselsdatoen? Kan forestille jeg skal gøre noget alla når jeg udsteder en faktura som ved fakturadato kommer på "debitorer, ubetalte fakturaer" og "udført arbejde" og ved betaling posteres og udligner "debitorer, ubetalte fakturaer" og går ind på bank.
Hvordan gør jeg? Det haster lidt :) På forhånd tak,
Rasmus Henriksen