Avatar billede amoelle Nybegynder
27. juli 2008 - 21:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bootsektor ødelagt, grafikkort /strømfors. brændt af, eller hvad

Jeg har et underligt problem med min stationære PC, der igår startede og virkede fint.
Da jeg startede den i morges skete der ingenting udover følgende:
- DVD R/W dioden lyser kortvarigt
- CD R/W dioden bliver ved med at lyse (som om den hænger i detekteringen af hardware)
- Køleren på bundkortet kører
- Strømforsyningsblæseren kører (men jeg synes ikke det er ret kraftigt)
- Skærmen er sort, - der kommer ikke engang de basale CMD startop visninger på skærmen, og med F2 (åbn BIOS) sker der heller ikke noget
- PC'en reagerer ikke på sluk, - så jeg må tage strømmen ved kablet.

Har prøvet skærmen på en bærbarPC, og set at skærmen virker OK.

Så nu ved jeg ikke om jeg skal gætte på om grafikkortet er brændt af.... hvordan detekterer man det ?

eller

om strømforsyningen er i stykker (er det iøvrigt ikke: enten kører den eller også kører den ikke, - der er ikke noget med halv kraft ?)

eller

om der er noget helt tredje galt ?

Jeg har prøvet at boote på den originale WinXP Pro CD i det DVD R/W drev, der ikke 'hænger'.... - ingen forskel...

Hvad kan man evt kigge efter på bundkortet eller andre steder for at detektere hardware problemer ?

på forhånd tak
/Anne

PS
Jeg har pillet netkablet ud, men forventer ikke at det er virus/malware, idet maskinen er heftigt beskyttet med hardware router og AVG, så jeg kan ikke forstå, hvordan bootsektoren skulle kunne være blevet ødelagt....
Avatar billede aciboy Nybegynder
27. juli 2008 - 22:08 #1
Strømforsyningen ville være så afgjort det billigste problem - så god idé at teste det først. Har du en ekstra strømforsyning i nærheden, som du kan teste med?
Avatar billede Jensen DK Novice
28. juli 2008 - 07:22 #2
Du kan teste om din strømforsyning er defekt, klik på linket.
http://www.dvhardware.net/articles5.html
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2008 - 07:26 #3
Hvor kommer den ødelagte bootsektor ind i billedet???
Avatar billede Jensen DK Novice
28. juli 2008 - 07:27 #4
Har du flere ram blokke monteret så prøv at starte med en af gangen, samtidig se om alle ledninger sidder rigtigt og har forbindelse, prøv at rykke forsigtigt i grafikkortet.
Avatar billede amoelle Nybegynder
28. juli 2008 - 08:33 #5
>silbidor: tak for linket, jeg prøver om jeg kan teste den, og også at lirke lidt ved ram blokke og ledninger.

>helgec: ang bootsektor, var det var et vildt gæt :-)
- har tidligere haft problem med harddisk, der bare 'døde', og monterede så en ny, installerede Win på den, satte den anden til at være slave, og fiskede efterfølgende data ud. Har også tidligere skiftet strømforsyning, lydkort og grafikkort, RAM etc... men jeg har aldrig set, at der ingenting overhovedet kom på skærmen,
- end ikke blå skærm...
Avatar billede amoelle Nybegynder
31. juli 2008 - 10:17 #6
Tak for gode råd og links, - det viste sig at bundkortet var defekt.
Her er processen, ifald andre skulle have lyst at lære af det.

-detektere at strømforsyning ikke var defekt
-afkoble alle CD/DVD/diskette drev
-afkoble lydkort
-afkoble usbport og SCSIkort og netkort
-midlertidigt sætte et grafikkort i, som jeg vidste var OK

Bundkortet (et P4Titan667 fra 2002/03) har ikke en diode der burde have været tændt,
CPU blæseren kørte OK, men chipset blæseren stod stille.

Konklusion: fejl på bundkortet, - som jeg ikke havde lyst hverken at vide eller lære  mere om.

Købte nyt bundkort/CPU/grafikkort/RAM og en SATA disk for 2500,- og samlede det
Genbrugte lydkort, DVD/CD drev og SCSI port.
Installerede min WinXPPro OEM (husk at købe den mens man stadig kan !)

... og det kører :-)

Post nogle svar, så I kan få points.

/Anne
Avatar billede Jensen DK Novice
31. juli 2008 - 10:39 #7
Ok til lykke med dit nye system, det var også et ældre bundkort du havde i maskinen,
Håber at du kan mærke forskæld, fra det gamle til det nye.
PS. du huskede vel at komme kølepasta mellem CPUen og køleklodsen.
Avatar billede amoelle Nybegynder
31. juli 2008 - 10:52 #8
>PS. du huskede vel at komme kølepasta mellem CPUen og køleklodsen.

Ja, den var pakket på en måde, så man ikke kunne undgå det.