Avatar billede mlkfa Nybegynder
23. juli 2008 - 22:52 Der er 16 kommentarer

IP addresse ikke tildelt

Efter at jeg har reset min router blir mit trådløse netværk ikke længere tildelt en ip og jeg har begrænset/ingen adgang. Det er en Zyxel p660hw d1 router.

En ipconfig /all gav følgende resultat:

DHCP aktiveret: ja
Auto konfig aktiveret: ja
IP: 169.254.3.122
Undernetmaske: 255.255.0.0
Standardgateway:

Håber der er nogen der kan hjælpe
På forhånd tak
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juli 2008 - 01:07 #1
kunne jo tyde på at computeren ikke kan forbinde til routeren, har du krypteret det trådløse?
Avatar billede ny_medarbejder Nybegynder
24. juli 2008 - 10:01 #2
Hej

Hvis du har resat din router vil den få den IP adresse den har fra fabrikken som i dette tilfælde er: 192.168.1.1

Ud fra din ip config ser det ud til at du ikke får en IP adresse fra Zyxel routeren, men at du har angivet en fast IP adresse i din PC's TCP/IP configuration.

I kontrol panel under netværksindstillinger (XP) skal du højre klikke på den forbindelse du bruger til din Zyxel... klik på internetprotokol (TCP/IP)

Klik på  Hent automatisk en IP adresse.

Hvis du vil re configurere din Zyxel router kan du sætte et LAN kabel fra routeren til din PC, og derefter give din PC en fast IP adresse i stedet for, som skal være et eller andet i nærheden af 192.168.1.2 - 192.168.1.255 (brug f.eks. 192.168.1.10) og sæt derefter undernetmasken til at være 255.255.255.0 og Default gateway til 192.168.1.1
Derefter kan du åbne Internet explorer og indtaste i adresse feltet "http://192.168.1.1" og taste enter, derefter skal du indtaste et password for at få adgang til indstillingerne i routeren.

Eftersom du har resat routeren er den nu også sat til fabriks indstillinger mht. password.

Fabriks password er: user

Her er et link til en manual til Zyxel p660hw d1 router:
http://dl01.zyxel.com/DownloadLibary_ShortName/P-660HW-D1/quick_start_guide/P-660HW-D1_1.pdf

Håber det hjalp.
Avatar billede draco999 Nybegynder
24. juli 2008 - 14:04 #3
Når der stpr Auto Konfig Aktiveret = Ja.
så skulle den da meget gerne stå til  Hent automatisk Ip, skulle den ikke? ;-)
Avatar billede ny_medarbejder Nybegynder
24. juli 2008 - 14:16 #4
Hej, jo det SKULLE den... men det ser grangiveligt ud til på IP adressen at den IKKE er tildelt automatisk efter at Routeren er resat.

Som beskrevet er routerens fabriks IP adresse sat til 192.168.1.1

Så hvis 169.254.3.122 er tildelt automastik fra DEN router sååååååå er der jo noget fuldstændig galt, ikk? :-)
Avatar billede draco999 Nybegynder
24. juli 2008 - 14:27 #5
Jo der må jeg give dig 100% ret
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juli 2008 - 19:23 #6
169.254.3.122 kommer IKKE fra routeren, det er jo en APIPA adresse (Automatic Private IP Addressing) derfor mit spørgsmål omkring kryptering

angående det med kabel, så får den sansynligvis automatisk en ip, så det skulle ikke være nødvendigt at indstille computeren med fast ip, men lige til en oplysning, så skal du ikke bruge gateway til noget hvis det var nødvendigt, de er jo på samme subnet

og lige en ting til, admin password er ikke user men 1234 som standard. hvis du skriver user kan du ikke indstille noget, men kun se startus for routeren
Avatar billede mlkfa Nybegynder
24. juli 2008 - 21:08 #7
Har kigget alt (som jeg kender til) igennem omkring automatisk tildeling og det ER slået til.

Mht. kryptering er der noget Enable Key Generation slået til herunder WEP Encryption 128-bit WEP.

Dog ingen mac filer.

Med et lan kabel virker alting fortrindeligt.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juli 2008 - 21:28 #8
har du kørt krypteret inden du resatte?
Avatar billede mlkfa Nybegynder
24. juli 2008 - 21:50 #9
Ved jeg desværre ikke da jeg ikke selv var tilstede da routeren blev sat op. Har dog aldrig selv pillet ved konfigurationen.
Avatar billede mlkfa Nybegynder
24. juli 2008 - 21:59 #10
OK. Mht krypteret så må jeg havde kørt med det før da linien stod som "med sikkerhedsaktivering" før. Nu har jeg slået det fra har fået tildelt en ip addressen og nettet virker.

MEN jeg er nu ikke interesseret i at køre uden kryptering. Noget jeg kan gøre?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juli 2008 - 22:02 #11
ok
side 110 i manualen
http://dl01.zyxel.com/DownloadLibary_ShortName/P-660HW-D1/user_guide/P-660HW-D1_3.40_Ed1.pdf

skift SSID og sæt den til no security. den skal heller ikek skjule SSID

prøv så om det virker, så kan vi kryptere bagefter
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juli 2008 - 22:07 #12
hovsa, vi krydsede hinanden

ok side 112 hviser hvordan du sætter kryptering på.
brug minimum WPA-PSK og indtast en sætning du kan huske, det er den nøgle der skal bruges for at komme på det trådløse net
Avatar billede mlkfa Nybegynder
24. juli 2008 - 22:29 #13
hold da fast. Det virker sørme. Lækkert!!!!

Sidste spg.

Hår slået noget WAP-PSK kryptering til med det WEP der var slået til før er nu ikke længere muligt. Kan jeg regne med at jeg er ok som det er eller?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juli 2008 - 22:33 #14
glem alt om WEP, den giver en falsk sikkerhed (den er alt for nem at bryde)
sålænge den er sat til WPA eller WPA2 så er rimelig sikker (afhænger af hvor nem din kode er)
Avatar billede mlkfa Nybegynder
24. juli 2008 - 22:34 #15
Ok tusinde tak for hjælpen
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. juli 2008 - 22:48 #16
var så lidt, kan se du er ny, velkommen på eksperten
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar

læg selv et svar og accepter det

MVH
  COOL_M_F