Avatar billede mads_ks Nybegynder
23. juli 2008 - 10:32 Der er 11 kommentarer

Backup af virtuelle maskiner.

Hej.

Jeg søger en løsning til at få taget backup af de virtuelle maskiner på vores SAN.

SAN'et er et EVA3000 med 12 virtuelle servere.

Vi tager selvfølgelig fil-backup til bånd, men kunne godt tænke mig en løsning hvor vi ugenligt får en komplet backup af alle vores virtuelle maskiner, så hvis (når) SAN'et går ned, så vil det ikke tage lang tid at få maskinerne op igen.

En sådan løsning koster selvfølgelig, men kunne godt tænke mig hvis der var noget software man kunne lege lidt med inden man beslutter sig.

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej. Evt. med produkter i selv bruger/har brugt.

På forhånd tak.
Mads.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. juli 2008 - 11:01 #1
har du undersøgt, om jeres backup software understøtter det? Jeg ved symantec netbackup understøtter direkte SAN backup.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
23. juli 2008 - 11:23 #2
uha. vi bruger faktisk Symantec Backup Exec 11d. Så det kunne godt være jeg lige skulle undersøge det..

Er det noget du har noget erfaring med?
Avatar billede riversen Nybegynder
23. juli 2008 - 11:35 #3
ikke lige med SAN backup... jeg ved faktisk ikke om den understøtter det. Men i forbindelse med backup exec kan man (så vidt jeg ved) få et produkt, til at lave et slags image af en server. dette image kan indlæses hvor som helst uafhængig af hardware. Dvs. du kan smide det på en bærbar, hvis det virkelig bare skal op at køre straks. Koster noget med 8000 for en licens
Avatar billede riversen Nybegynder
23. juli 2008 - 11:37 #4
13577754 1 Pcs. SYMC BACKUP EXEC SYSTEM RECOVERY SERVER 8.0 WIN STD LIC EXPRE
FL Z, Band S EXP

vejl. pris er 6.000... ved ikke med klienter.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
23. juli 2008 - 11:44 #5
Det lyder spændene.. Ser lige om jeg kan finde noget info om det.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. juli 2008 - 12:16 #6
hvis du mangler 75GB 15K diske til SAN'et, så bare sig til ;). Jeg har et læs stående.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
23. juli 2008 - 12:31 #7
Det er desværre ikke lige de diske vi bruger :/ Vi bruger 10k 146,8gb fibre channel. Ellers mange tak for tilbudet :)
Avatar billede justme Nybegynder
23. juli 2008 - 12:32 #8
Hvis du allerede har Symantec Backup Exec 11d og kører ESX servere, så skal du bruge en licens til dine ESX servere, som hedder "Consolidated Backup":
http://www.vmware.com/products/vi/consolidated_backup.html

Backup'en dvs. "Image" backup kører så via Backup Exec som bliver eksekveret via scripts:
http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?cmd=displayKC&docType=kc&externalId=1004358&sliceId=1&docTypeID=DT_KB_1_1&dialogID=16248638&stateId=1%200%2016250434

Og så håber jeg at du har en god portion tålmodighed til at sætte det op ;-]

Ovenstående er "best practice" fra VM / Symantec for at foretage full VM backup... Hvis man altså bruger Backup Exec og ESX...
Avatar billede mads_ks Nybegynder
23. juli 2008 - 12:35 #9
Uha uha :) Det må jeg vist også lige få kigget lidt på :)

Jeg har tidligere haft kigget kort på noget VCB og vRanger...
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2008 - 12:50 #10
Alternativt kan du tage et kig på Arkeia (www.arkeia.com). De understøtter SAN-backup og også backup af kørende VMs.
Vi kører selv med det - og det kører som en mis :-)
Avatar billede mads_ks Nybegynder
27. juli 2008 - 20:48 #11
Okay, det har jeg ikke hørt om. Det vil jeg også lige tage et kig på. Jeg har ferie de næste 14 dage, så vender jeg tilbage og kigger videre på alle løsningerne. Har kigget meget på det VCB, men synes bare ikke guidsene virker. I guiden skal man udpakke en ZIP fil, men VCB kommer som en exe fil. Men det vender jeg tilbage med når jeg kommer fra ferie.

Indtil videre skal i alle have mange tak for forslagene. Rart med noget at vælge imellem.