Avatar billede anders02 Nybegynder
23. juli 2008 - 09:26 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Virker Steganos - er Steganos sikker kryptering?

Hej

Jeg har købt software fra Steganos til at kryptere en mappe eller USB-stick osv., eller dvs. i det mindste adgangen til USB-sticken eller en mappe. Men jeg kan for det første ikke få installeret den downloadede software på min pc. Jeg har Win XP med Kaspersky antivir og firewall. Når jeg dobbeltklikker på den downloadede fil, så kommer der bare en besked om, at det går ikke an at køre det pga. Windows? Kender andre til det problem?

Og så vil jeg høre, om nogen har erfaring eller viden om, hvor sikkert Steganos er? Jeg har hørt, at en bare nogenlunde dreven cracker kan gennembryde Windows egen kryptering. Er Steganos sværere end det?

Jeg er især interesseret i at kunne "lukke en hel USB-stick" af vha. Steganos, så adgang til hele USB-sticken kræver, at man skriver en kode.

Jeg vil også gerne kunne gøre noget lignende med en mappe på f.eks. mit D-drev. Er det også en sikker metode med Steganos?

Mvh anders02
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2008 - 15:07 #1
Jeg kender ikke produktet, men man kan laese paa deres hjemme side at de bruger 256 bit AES
kryptering.

Det kan du godt betragte som sikkert !
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juli 2008 - 12:59 #2
Jeg har haft Steganos Safe i flere år. Den du referer til, er formodenlig
Steganos Privacy Suite. Det er grundlæggende det samme produkt, men den sidste
kan noget mere. Den kan lave alm. kryptering på mapper, hvor Safe laver en eller
flere "Bank" boxe. De fungerer på den måde, at man åbner dem med et password, og
så kan man bruge boxen som en partition. Krypteringen er ganske rigtig 256 bitAES
og det er noget af den stærkeste kryptering man kan få. Jeg synes, det er et godt
prdukt. Angående installation, så er det måske din firewall som driller.
Jeg har winXP pro, og installationen smutter bare lige på.
Begge programmer kan desuden lave noget de kalder Portable safe, som man b.la.
kan lægge på USB.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juli 2008 - 13:03 #3
Ps. du kan jo også se på dette udmærkede gratis program. Det fungerer godt nok,
men er lidt mere besværlig at bruge, end Steganos, som har en nemmere bruger flade.
http://www.truecrypt.org/
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 11:55 #4
Kunne du bruge oplysningerne til noget?
Avatar billede anders02 Nybegynder
27. juli 2008 - 09:46 #5
jasveg mfl:

Tjoe, det er sommer, og jeg er lidt "af og på", så beklager den langsommelige reaktion.

Jeg tror ikke på truecrypt, så jeg har købt en mindre pakke af Steganos. Det gav en del problemer at få det til at virke i første omgang, men nu virker det og kører fint. Det var det her med, hvad "Portable safe" egentlig er for en ting. Nu har jeg kommunikeret en del gange med Steganos via mail, og jeg er efterhånden ved at få styr på det.

Jeg er glad for at høre jeres begges erfaringer, så smid et svar begge to og få points.

Mvh anders02
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2008 - 10:49 #6
Takker. Ja Portable safe er god er god at kende, når man vil have noget sikkert
uden for computere.
Avatar billede anders02 Nybegynder
27. juli 2008 - 13:18 #7
Hej igen
Ja, jeg giver lidt points, når og hvis arne v også svarer.

Lad mig lige høre en gang: HVAD nu HVIS man har to drev på sin harddisk, C: og D:, og man så har f.eks. lavet et safe drive med Steganos på 100 GB på D:-drevet, OG der så kommer en RIGTIG LED virus på ens pc (selvom man bruger antivir osv.), kan man så gardere sig mod at få smadret sine data ved at have lagt alle vigtige data i kopi på D:-drevet krypteret med Steganos på et safe drive - FORDI en virus kun kan ødelægge data, der ikke er krypteret???!!!

Det ville sgu da være smart, hvis det er sådan (med mindre harddisken fysisk også bliver smadret, men ellers er det jo bare at delete ALT på C:-drevet og så installere f.eks. Win XP igen, og så har man adgang til de u-inficerede data på D:?).

Ved nogen noget om det her?

Mvh anders02
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2008 - 13:41 #8
Mjah! Det kommer an på hvad du mere precist mener. Du kan jo sagtens oprette en
Safe box på D-drevet hvor dine data ligger i fred for andre - herunder også virus.
Men den Safe kan du ikke åbne igen, før du har installeret Steganos igen. Og ja, der
ligger de jo godt bevaret - så længe disken holder. Så måske skulle du også tænke
på en ekstra disk (USB ?) Og også ja til at du bare kan slette alt på C-drevet, og
geninstallere. Her er det smarteste nu nok, at når man har en nyinstallation, som
fungere perfekt, så at lave et Image af drevet. Så er man inden for 10 minutter oppe
og køre igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2008 - 14:03 #9
Ps. Der er det storartede ved Steganos Safe, at selv om selve programmet går ned
sammen med windows, så kan man med en nyinstallation uden problemer åbne sin "gamle"
Safe. Man skal bare vælge at buge en eksisterende Safe, og så lige vise programmet
hvor det ligger, så kan man åbne med samme password.
Avatar billede anders02 Nybegynder
28. juli 2008 - 09:18 #10
Det lyder lovende (du har lige fået points´ne).

Du tror altså også, at hvis jeg gemmer vigtige ting fra C-drevet i et Steganos Safe Drive på en anden harddisk, så er de sikre for virus?

Jeg har i forvejen en anden harddisk sat i, hvor jeg på F:-drevet kopierer de mest vigtige ting over. Det er netop af hensyn til, at hvis den ene harddisk går i stykker, så har jeg al info på den anden, når jeg har installeret ny harddisk med C:- og D:-drev igen. Det eneste problem har været, hvis jeg blev ramt af virus, så går jeg ud fra, at virussen også vil æde løs af den anden harddisk med E:- og F:-drevet? Det kan jeg altså undgå nu?

Det er ret smart med Steganos, men hold fast hvor er Steganos selv dårlige til at beskrive deres i øvrigt udmærkede produkt! Lige da jeg købte det, så var jeg i tvivl, om jeg var blevet fuppet af et fup-firma, der kun solgte luft - så uambitiøs og forvirrende er deres hjemmeside. Men deres software virker vist godt nok!

Har du et HINT til, hvordan man laver et image? Jeg har hørt om det før, men jeg har aldrig set en BESKRIVELSE af, hvordan man gør, så det lige er til at forstå. Du siger, det tager 10 minutter, men det kræver så lige, at man ved hvordan? Har du et link til en beskrivelse og en anbefalelsesværdig metode?

mvh anders02
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 10:27 #11
Ja tak for point. MEN det det var jo sommer sol og søndag i går, så arne v skulle
nok lige have haft en chance til at lægge et svar. Men hvis han gerne vil have point,
gør vi det på den måde, at han lige siger til, så får han de halve af mig.
----------------------------------------------------------------------------------
Ja Steganos er godt nok, og du får ikke virus i en Safe-box.
Angående et Image, så skulle det forstås sådan, at når man har lavet et Image, kan
man lægge det ind på ca. 10 min, forskelligt for programmerne. Det tager såmænd heller
ikke længere tid at lave et. MEN, men, man skal sørge for, når man laver et Image, at
man er fri for virus og andet snavs. For alt kommer med i et Image. Så har man snavs
i sit Image, kommer det frem hvergang man lægger det ind. Så man skal altså køre virus
og spyware check før man laver sit image. Til gengæld, har man et rent Image og får
virus, så kører man bare det rene Image ind i stedet.
Der findes flere købe programmer og et enkelt gratis. Jeg har ikke prøvet det som er
gratis, men har hørt, at det er godt nok. Der er f.ek. Acronis True Image 11 og
Paragon Harddisk manager 2008. Begge koster ca. 250 kr. Acronis er det letteste og
hurtigste at arbejde med, men har den fejl, at hvis man forandre størrelsen af en
partition, fryser det under analysen. Paragon er et udmærket program bare knap så
simpelt som Acronis - men bestemt heller ikke vanskeligt.
Og så er der det gratis program, som hedder "DriveImage"

http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Backup_and_Copy_Utilities/R_Drive_Image.html

http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
Avatar billede anders02 Nybegynder
28. juli 2008 - 11:23 #12
Hej
Nå ja, arne v skulle nok have haft lidt mere tid i sommervarmen, beklager. Fint, du deler alligevel med ham.
Tak for tipsene til image-programmer. Jeg vil se på det. Det kan blive mit "næste projekt" - jeg er ikke nogen IT-haj, men jeg er vildt begejstret for de ting, man kan lave med forskelligt software. Imponerende.
Lad mig lige prøve at høre, om du kan få det der "Portable Safe" i Steganos til at virke ... jeg er lidt i tvivl, har lavet et safe drive X: på mit D:-drev, men skal jeg nu sikkerhedskopiere indholdet til en CD / DVD, skal jeg så bare betragte de krypterede data inde i X: som al anden (ukrypteret) data, når jeg bruger Portable Safe og så bare skrive password osv. Eller hvordan?
mvh anders02
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 11:40 #13
Portable safe fungerer godt nok. Forskellen på den og Safe boxen er, at Safe boxen
kan du bruge ligesom en partition, så ja når den er åben er intet krypteret og
du kan bruge data som al andet data. Portable safe får og har det data indhold, du
lægger i den, når du laver den. Men når den er færdig, kan du ikke fjerne eller
tilføje data. Men du kan kopiere data derfra. Den hedder jo netop Portable fordi,
det er meningen, at den kan sendes eller lægges på en CD/DVD.
Forøvrigt, noget andet jeg godt kan li´ved Safe er, at hvis man glemmer at lukke den,
når man lukker windows, så lukker den selv automatisk. Det samme sker ved genstart.
Det med at sikkerheds kopiere til CD/DVD forstod jeg ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 11:45 #14
Angående Acronis True image 11. er du måske interesseret i denne spørgers problem?
http://www.eksperten.dk/spm/839557
Avatar billede anders02 Nybegynder
28. juli 2008 - 17:25 #15
jeg vil investere i Paragon på et eller andet tidspunkt. Det må være det rigtige. Tusind tak for tippet. Jeg forstår bare ikke helt, hvordan Paragon skulle kunne partitionere harddisken? Det troede jeg kun, at man kunne via Windows og under installation?

Hvad angår det med Portable Safe og CD / DVD, så prøvede jeg at skrive, at jeg vil gerne brænde f.eks. en CD. Data til CD skal imidlertid ikke skrives fra en mappe, hvor de ligger U-krypterede, men tværtimod fra en af Steganos´ af mig oprettede Safe Drives, hvor data altså må ligge i krypteret form? Hvad gør jeg så? Skal jeg bare bede om at brænde en CD med ukrypteret data, og når Steganos beder mig om at oprette et password, så bruger jeg bare det, jeg bruger til den krypterede Steganos-mappe på computeren?

Ellers er det som om, at jeg læser Steganos´  vejledning sådan, at man kan kun brænde en CD med data, der IKKe er krypteret i forvejen? Hvad nu hvis jeg bare brænder hele Steganos´ *.sle-fil på en CD? Er det måske det nemmeste i virkeligheden. Det er til en sikkerhedskopi. Hvis jeg så skal bruge den, så smider jeg bare filen ind på en harddisk igen, Starter Safe, fortæller den at der ligger et safe drive der hvor jeg har smidt *.sle-filen ind, og så åbner den med password? Det er måske også en mulighed?

mvh anders02
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 18:03 #16
Paragon er udmærket. Valget er bare kompliceret. Acronis Image kan man mountes som
en partition. Det vil sige, man kan åbne det i windows og hente data ud. Det kan man ikke med Paragon. Men begge programmer giver mulighed for at brænde en Recovery CD,
som man kan bruge, hvis windows går helt ned. Det bør man bestem gøre. På den anden
side er Paragon mere driftsikker over for fejl i windows.
Og jo, der er mange programmer, der som Paragon kan forandre partition størrelserne,
eller skabe nye Partitioner. Jeg har hørt at der også er muligheder i Vista, men jeg
har selv XP, så jeg ved det ikke med sikkerhed.
At brænde en hel sle-fil? tja det kan vel lade sig gøre. Men hvorfor det? Så skal
den jo ikke være større end ca. 4GB.
Det man gør, er at brænde en Portable safe. Når den er færdig ER den krypteret. Så
jo, man kan brænde krypterede filer. Du åbner bare dit brændeprogram og sætter det
til at brænde en Portable, som en hver anden fil man vil brænde. Det har jeg prøvet,
der var ingen ben i det. Når Skiven så starter op, kan man komme ind med sit password.
Avatar billede anders02 Nybegynder
28. juli 2008 - 21:57 #17
Nå ja, Portable Safe er smartest. Jeg forsøgte det med at brænde en fil, men det giver problemer med at få det åbnet, så nu prøver jeg - naturligvis - med Portable Safe.

Mange tak for dine råd. Også det med Paragon osv. Det har givet mig lidt at tænke over.

Jeg er som sagt ikke "nørd" med IT, men "newbie"; så nu har jeg lige løst "et problem", det med Steganos og kan nu det, og så skal jeg lige have en pause, og så en dag så får jeg lyst til igen at se på noget nyt, og så bliver det nok det med at lave et image, fordi det er altså smart og praktisk!

Som sagt, mange tak for dine råd!

Mvh anders 02
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 22:20 #18
Glad for at du kunne bruge dem:)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2008 - 04:08 #19
jasveg>

Mit bidrag indskrænkede sig til at kommentere på den brugte krypterings algoritme.

Jeg finder det helt OK at du fik pointene.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2008 - 10:19 #20
arne_v -Takker:)