Avatar billede monkeysee Nybegynder
21. juli 2008 - 15:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kloning af MySQL database

Jeg er ikke helt stabil hvad angår håndtering af MySQL, men efter at have søgt på nettet i timevis, håber jeg at en ekspert kan hjælpe...

Sagen er den, at jeg ønsker at oprette en klon af en database. Til det formål har jeg to maskiner, begge med fungerende MySQL installationer, og jeg har også lavet en eksport af den originale database. Men når jeg så vil flytte den over på min nye maskine, så er det tilsyneladende nødvendigt at oprette databasens struktur påny (alle tabeller, inklusive hvert felts datatype o.s.v.!!).

Kan det virkeligt passe, at man ikke kan give mysqlimport argumenter, så den selv kan genopbygge databasens struktur?
Og findes der evt. et andet værktøj som er i stand til dette?
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. juli 2008 - 15:25 #1
Når du eksporterer data, skal du vælge data+database-/tabelstruktur. Bruger du phpmyadmin, er det et flueben et eller andet sted.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
21. juli 2008 - 15:31 #2
Ja, der er to store flueben ud for hhv. data og struktur. Hvilket jo er meget logisk, men jeg bliver forvirret når jeg efterfølgende læser flg. om mysqlimport programmet:

"For each text file named on the command line, mysqlimport strips any extension from the filename and uses the result to determine the name of the table into which to import the file's contents. For example, files named patient.txt, patient.text, and patient all would be imported into a table named patient."

Det vil sige, at ifølge MySQL folkene selv, så er import funktionen begrænset til at arbejde med enkelte tabeller, eller hvad?
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. juli 2008 - 15:34 #3
Det betyder bare at data bliver importeret til det som filen hedder.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2008 - 15:35 #4
Normalt saa loader man dumps direkte med:

mysql < mydump.sql
Avatar billede monkeysee Nybegynder
21. juli 2008 - 16:11 #5
@arne: eksemplet er en MySQL kommando-linie, går jeg ud fra? Så hvis min dump.sql fil er placeret i temp mappen, så skriver jeg blot "c:\temp\dump.sql" ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2008 - 16:43 #6
Nej.

mysql < c:\temp\dump.sql

formentlig skal du angive brugernavn og password paa linien ogsaa.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
22. juli 2008 - 10:37 #7
Ahhh...det var et "<" og ikke et ">" tegn! Og ja, user/pass og host skulle også angives.
Nu brokker MySQL sig over nogle database felter, men det er da også en slags fremskridt! Jeg prøver at se hvor langt jeg kan komme...
Avatar billede monkeysee Nybegynder
23. juli 2008 - 14:16 #8
Det er lykkedes mig at få adgang til serveren, så jeg kunne installere MySQL GUI Tools 5...backup funktionen er simpelthen utrolig nem og stabil, og restore virkede første gang.