Avatar billede johny Nybegynder
14. juli 2008 - 22:07 Der er 6 kommentarer

Excel - Sammenfatning af værdier ud fra id.

Jeg skal have lavet noget sammenfatning af nogle værdier i Excel, men jeg kender ikke Excel nok til at vide, om jeg kan klare det med ganske alm. kode i cellerne, eller om jeg er nød til at ty til VBA eller Tools for Office.

Det jeg har først og fremmest, er en projektmappe med 4 ark. De første 3 består af en masse manuelt indtastede data. De er sat op i 10 kolonner på hvert ark, hvor hver anden kolonne er en id der godt kan gå igen flere steder, og den tilhørende kolonne indeholder et antal. Det 4. ark indeholder så 3 kolonner. En række for hvert id (ca. 50), hvor første kolonne indeholder denne id, anden kolonne indeholder det totale antal på de 3 andre ark, og den fjerde kolonne indeholder en liste (mellemrums-separerede) over de celler hvor den id befinder sig i på de 3 andre ark.

Det jeg så skal have til at køre er kolonne 2 og 3 på ark 4. Det er meningen at hver gang der bliver foretaget en ændring i de 3 første ark, skal ark 4 opdateres i forhold til ændringerne. Men er der en måde hvorpå jeg kan gennemsøge 3 ark for id'er, og lægge de tal sammen der er til højre for de korrekte id'er? Og det jeg umiddelbart finder endnu sværrere, er også at kunne liste alle de steder hvor de id'er er?

Men ja, jeg ved desværre ikke alt for meget om hvad de forskellige dele kan i Excel. Kan det klares direkte i Excel, eller skal jeg have gang i noget VBA eller Tools for Office? Og uanset hvilken vej jeg skal gå, vil jeg også meget gerne have et praj om hvilke metoder jeg skal bruge.

Tak for hjælpen. :)
Avatar billede johny Nybegynder
17. juli 2008 - 21:25 #1
Ingen der har et forslag?
Avatar billede supertekst Ekspert
18. juli 2008 - 13:58 #2
Du skal være velkommen til at sende filen til: pb@supertekst-it.dk

Skulle nok kunne klares via VBA...
Avatar billede johny Nybegynder
18. juli 2008 - 14:53 #3
Takker, men jeg skriver det egentlig lige så meget her for også selv at lære det. :) Grunden til jeg spørger her, er at jeg ikke kender de enkelte teknologiers/metoders begrænsninger, så jeg har ikke noget overblik over hvor jeg skal lede.

Men du mener ikke det kan klares med ganske alm. cellekode så? Det ville jo umiddelbart være det smarteste, så man slap for alle mulige sikkerhedsadvarsler osv. af ting der ellers kan finde på at brokke sig, så snart man har aktiveret noget VBA.

Men hvis jeg skal klare det med VBA, hvad er det så jeg skal kigge på? Det er jo noget der ikke skal aktiveres med en genvejstast men noget der skal køre hele tiden. Det er umiddelbart ikke noget jeg er stødt på i VBA endnu (har gennemgået et kortere kursus i det).

Tak endnu engang. :)
Avatar billede johny Nybegynder
06. august 2008 - 09:00 #4
Er der ikke nogen der har nogle gode forslag til hvordan jeg kan løse det her?
Avatar billede larsmartin Praktikant
15. januar 2014 - 10:59 #5
Hej,
Længe siden, spekulerer selv på ny over routing i asp.net:)
Måske du kan bruge consolidate under data fanen.
Det er beregnet til at du kan samle f.eks enkelte månedsregnskaber og samle dem til at årsregnskab, hvor alle unikke poster for hver måned listes i årsregnskab og summerer over månederne.
Det lyder som den ene del af det du ønsker.
Det kan være lidt bøvlet at samle alle de ark der skal bruges og du kommer nok til at skulle opdatere dem fra gang til gang. Man kan jo så lægge ud med at markere et lidt tørre dataområde.

Det bliver noget sværere at få listet alle celle adresser ved siden af. Jeg tvivler på du kan skrive den information i en celle uden en  makro. Problemet er jo også at nogle ID måske kun står en gang og andre 10?
Næste problem er at du skal have den næste og ikke bare den første som en normal vlookup eller match vil finde.
Jeg er før stødt på en løsning hvor Vlookup dynamisk finder alle records... men kan ikke lige huske den... den minder principielt lidt om følgende streng som jeg før har deltaget i
http://www.eksperten.dk/spm/913491#reply_7614688
Avatar billede larsmartin Praktikant
15. januar 2014 - 11:00 #6
hov det var fra 2008 det indlæg... det havde jeg ikke lige set.