Avatar billede tos Praktikant
10. juli 2008 - 23:43 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hardware til Mac OS X server

jeg overvejer at købe Mac OS X server (leopard) og vil lige høre her i gruppen, hvilken hardware man skal anskaffe sig.
Jeg ville gerne hoste flere sites + tilhørende mail og kalender for fx 10 kunder... kan man det på OSX server?
Kan man evt bruge en mac-mini eller?

Jeg har et hardware budget på 5-10 tkr
/Torben
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. juli 2008 - 06:30 #1
En brugt OSX erver er den fedeste løsning:
http://support.apple.com/kb/SP10

Ellers kan du såmænd bruge en hvilken som helst nyere PowerMac. Feks:
http://mediamac.comon.dk/index.php/market/list/category_id=11/advertisement_type=sale

Få dog mest mulig RAM, Mhz og Bus-speed for pengene . . .

God fornøjelse!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. juli 2008 - 06:31 #2
Denne her ville være et fint køb:
http://mediamac.comon.dk/index.php/market/show/id=30881

Og de sidste penge til en lille fix skærm og lidt harddisk!
Avatar billede tos Praktikant
11. juli 2008 - 08:40 #3
På apple's hjemmeside står der følgende:

"System Requirements
Mac server or desktop computer with an Intel, PowerPC G5, or PowerPC G4 (867MHz or faster) processor; 1GB of physical RAM; 20GB of available disk space."

Kan jeg virkelig "bare" bruge en gammel desktop computer?
jeg har en ældre sag, som har været brugt til FreeBSD (Intel 1,7 GHz) med 2 gb ram... gad vide om...
/Torben
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. juli 2008 - 09:46 #4
Det kan du sagtens.
-og din maskine er oven i købet med Intel-processor.

Softwaren er ej heller indviklet, men du skal lige undersøge med global IP og din ISP, før du giver dig i kast med 10 sites på samme server. Hjemmefra.

Cybercity konfigurerer gerne dit modem til at vise sites fra egen server.
-det koster vist oven i købet kun et par hundrede at få konfigureret modem.

TDC tager derimod både betaling for fast IP, support og alt muligt andet fis.
Avatar billede macpcadvice Nybegynder
25. juli 2008 - 12:47 #5
Hold dig til en Intel baseret mac. Da den kommende version af OSX (snow) kun kan køre på Intel mac'er