Avatar billede jeppe_r Nybegynder
06. juli 2008 - 23:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

HDs læse/skrivehastighed i forhold til SSD?

Hej,
jeg er blevet en del interesseret i SSD, da de jo skulle have en del fordele på nær prisen også lige kapaciteten..

Men jeg har lidt svært ved at sammenligne en "normal" harddisk hastighed i forhold til en SSD..

Har nemlig fundet en forholdsvis "billig" SSD, men jeg tvivler lidt på om den er hurtigere end en normal disk?
http://eshop.datacompagniet.dk/PartDetail.aspx?q=p:2010477;pl:1
Der står at læsehastigheden er 100MB/sek og kun 40MB/sek skrivehastighed, det er da ikke så hurtigt er det?

Håber nogle kan hjælpe mig med at få sammenlignet lidt her...
- Alt er velkommen :)

Mvh. Jeppe

PS. beklager hvis det er forkert gruppe, men synes ikke den ville som jeg..
Avatar billede coderdk Praktikant
07. juli 2008 - 02:14 #1
En alm. SATA-disk på 7200RPM har typisk en transfer speed på 40-70 MB/s sustained på en stationær, typisk noget langsommere på en laptop...

I følge tests har den harddisk du linker til en læsehastighed på ~80MB/s sustained og ~70MB/s i write! Det må siges at være rigtig pænt!

Go for it, hvis du synes at 4000,- ikke er for meget? Jeg ville måske køre noget RAID i stedet :)

http://www.tweaktown.com/reviews/1379/mtron_mobi_64gb_sata_solid_state_disk/
http://www.maclife.com/article/dv_nation_mtron_pro_3_5_inch_64gb_sata_ssd
Avatar billede coderdk Praktikant
07. juli 2008 - 02:17 #2
(writes på en harddisk er langsommere, typisk ~30-40 MB/s sustained for 7200RPM-drev...)
Avatar billede jeppe_r Nybegynder
07. juli 2008 - 04:38 #3
Raid er desværre ingen mulighed, da det skulle være til en bærbar, og dermed kun plads til en disk..
Er  lidt i tvivl om de data du har fundet frem der, da der står at den er i størrelsen 3.5 og ikke 2.5 som den jeg linkede til (Ved ikke om det spiller nogen rolle)..

Der ud over står der på den side jeg linkede til at læsehastigheden  var 100MB/s hvilket jo så må være i orden, men kun 40MB/s i skrivehastighed?  - står der på siden..
Forstår ikke helt hvis der er så stor forskel, eller hvordan?

og btw koster den da "kun" 3000 og lidt, hvilket selvfølgelig også er meget for en disk kun på 64gb, men tilgengæld skulle den jo så også være en del bedre, og lydløs?

Men tak for dit svar, håber at høre mere :)
Avatar billede jeppe_r Nybegynder
07. juli 2008 - 21:14 #4
oh, nu ser jeg hvad du mener med 4000, havde ikkel ige set at det var uden moms..
Men havde egentlig først set den hos getmore her http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=MSD-SATA1025-064&GroupGuid=4510&SelectedGroup=4510
Men der var der ikke nogle specifikationer skrevet, men synes da 3000 kroner er forholdsvis billigt for en SSD på 64 gb..?
Men lige en opsumering,
Den disk er sådan forholdsvis hurtig, i hvert fald i forhold til en normal disk, også stadig også "forholdsvis billig" for sådan en disk, rigtigt forstået?
Avatar billede coderdk Praktikant
11. juli 2008 - 11:49 #5
Du får en masse performance for pengene, ja - Om den er "forholdvist billig" er vel op til dig at vurdere ;) Priserne er faldet, ja, men jeg synes stadig de er lidt dyre ;)
Avatar billede jeppe_r Nybegynder
12. juli 2008 - 00:10 #6
Jeg har fået forståelsen af hvor hurtig den er osv. men er blevet enige med mig selv jeg venter til der kommer en 128gb ud, da jeg simpelthen ikke kan holde min primære programmer inden for 64gb, har hørt at der skulle blive udviklet sådan en på 128gb til en menneskelig pris fra samsung i år..

Jeg takker for alt.. :)
Avatar billede jeppe_r Nybegynder
12. juli 2008 - 00:12 #7
Damn it, beklager meget men det ser ud som om jeg har fået alle mine point?
- Har stadig ikke helt forstået det her system *G*
Avatar billede coderdk Praktikant
12. juli 2008 - 01:10 #8
hehe ja, hvis du vil give point, er det kotume at bede om et svar fra personen ;)
Men det er ok ;)