Avatar billede agentenfradk Nybegynder
29. juni 2008 - 20:43 Der er 16 kommentarer

fif til fotografering

Nogle som ved om man som amatør fotograf kan lave nogle flotte billeder af f.eks. frugter? SKAL man op i dyrt grej for at lave nogle gode produkt billeder?

Er der evt. nogle fif til hvordan man tager gode billeder?
Avatar billede mash Mester
30. juni 2008 - 00:34 #1
Det er somregel lys der mangler når man skal lave gode billeder, evt. kan man bruge et par 500w halogen lamper, stil dem et par meter fra objektet og undgå at lyse lige på da det giver et meget hårdt lys og muligvis noget genskin/spejling.

en "softbox" kan laves af et hvidt lagen(hold god afstand til lampen ellers brænder lagenet, ca. 1 m)

brug stativ ellers bliver de ikke gode.

bare lige et par fif :-)
30. juni 2008 - 06:11 #2
..ja, og så åben blænden så meget som muligt (laveste blænde-tal)("exposure"), og indstil lyset med fx. lukker-tiden ("shutter"), så får du en lav dybdeskarphed, hvilket ser ret godt ud.
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. juli 2008 - 23:25 #3
Ja alfa og omega er belysning. Sidelys, hvis du vil have lidt skygge osv...
Men ellers er der jo også Photoshop osv., der kan udvirke mirakler på de fleste halvkedelige fotos ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. juli 2008 - 23:28 #4
Du kan sagtens få udmærkede billeder med et alm. digitalkamera. Det behøver ikke være det vilde spejlreflekskamera til mange tusind kroner.
Hvsi du mangler råd, kan du evt. prøve at uploade et billede hertil, så kan det være, der er nogen, der kan give tips til forbedring.
Det er heller ikke helt ligemeget om det er til små billeder på en hjemmeside eller store blærede tryksager..
Avatar billede agentenfradk Nybegynder
03. juli 2008 - 08:54 #5
tak for alle rådne.. Jeg vil prøve med mit billige digital kamera og se hvad der sker. Alt det med lagner os.v er lidt for meget arbejde og har jeg ikke plads til her hjemme eller uden for.. Men tak for fiffet.. Photoshop.. god idé.. prøver mig frem og lægger evt. billederne op i "foto" forum så i kan se det. Tak for alle jeres inlæg!

Hvorfor er der andre nogle som svare?? he
Avatar billede uffesteenberg Novice
04. juli 2008 - 01:02 #6
Når du får en kommentar, som du konkret kan bruge, så beder du om et "svar", så du bagefter kan give point... sådan plejer folk at gøre det herinde, hvis folk ikke lægger svar, når de skriver ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
04. juli 2008 - 01:03 #7
Der er i øvrigt også gratis alternativer til Photoshop... Picasa osv. Men Photoshop er jo nok det bedste, i hvert fald til mere avancerede behandlinger.
Avatar billede agentenfradk Nybegynder
04. juli 2008 - 22:32 #8
Hejsa alle.. Nu har jeg forsøgt at teste mit billige digitale kamera. Det klare den godt.. Men problemet er jo som i ved LYS... Der er inbygget blitz, men den er åbenbart ik kraftig nok.

Hvad kan jeg gøre for at gøre billedet mer klart? Jeg har selv adobe photoshop og paint shop pro..
Er der nogle billige alternativer til mer lys på billedet? En lampe af en art? En speciel cykel løgte???

Håber at høre nogle gode forslag til dette, som forhåbentlig vil besvare mit sprg.
Avatar billede agentenfradk Nybegynder
04. juli 2008 - 22:32 #9
lygte ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
04. juli 2008 - 23:39 #10
Skal det bare være pænt belyste billeder (af f.eks. frugt) så burde alm. dagslys være udmærket.. eller en god skrivebordslampe eller lignende. Lyset kan selvfølgelig kaste skygger, må kan du f.eks. bruge 2 lamper.

I Photoshop kan du sagtens lysne billedet... og evt. give farverne en tand ekstra. I Photoshop Elements, i redigeringstilstanden, går du ind under Enhance, vælger Adjust lightning og prøver dig lidt frem.
Avatar billede agentenfradk Nybegynder
05. juli 2008 - 12:40 #11
Ok prøver lige det med photoshop.. Men hvis jeg nu skal stå udenfor kan jeg ikke have en bordlampe med, vil jeg så kunne bruge noget andet?
Avatar billede uffesteenberg Novice
05. juli 2008 - 12:48 #12
Hvis det er lyst og solen skinner skulle du nu nok kunne klare dig. Man kan bløde skygger op og kaste lys på begge sider ved at bruge en reflektor (eller sølvpapir eller lignende).
Avatar billede uffesteenberg Novice
05. juli 2008 - 12:59 #13
Til sammenligning skulle jeg bruge et billede af et LP-cover. Det var for stort til min scanner, så jeg  placerede det i en oplyst vindueskarm og tog et billede med mit digitalkamera. Til sammenligning scannede jeg det også i fire bidder og satte bidderne sammen til ét billede. Resultatet blev klart bedst med foto'et!
Hvis lys og farver kun skal rettes en smule, kan Photoshop sagtens klare det. Det skal være temmelig dårligt belyst, før det ikke kan udbedres pænt....
Avatar billede agentenfradk Nybegynder
07. juli 2008 - 00:59 #14
jamen det er mer når jeg er uden for så er der ikke altidden rette belysning selvom der er sol. F.eks. skygger.

Men lige nu leger jeg lidt med photohop og det virker fint. Har bare lidt problemer med noget andet, så vender tilbage så snart jeg har løst det. Får jeg forhåbentlig i morn
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2008 - 23:01 #15
besøg www.fotostart.dk der ligger mange gode guider .

eller :http://www.canoneos.dk/login.aspx du behøver ikke være canon ejer for at være bruger her

begge sider er gratis
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. juli 2008 - 23:54 #16
Tja tjo, hvis det er genstande du vil tage billeder af (du nævner selv frugter), så er det jo bare om at placere dem et sted, hvor lyset er godt.

Men har dit kamera mulighed for en ekstern flash, så er det klart en mulighed.