Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
22. juni 2008 - 11:21 Der er 3 kommentarer

Opsætte en Server

Hej eksperter

Jeg har nogle generalle spørgsmål omkring licensregler og Microsoft. Jeg har været omkring Microsoft websted, men det det er virker til,at de gerne vil skjule deres licensregler!

Opbygning er af server nr.1:
1. Der skal være internet adgang til klienter
2. Der skal være fildeling (delte mapper på server)
3. Der skal være adgang til MS SQL (alternativ MySQL)
4. Apache + PHP + MySQL (http server)

Denne opsætning kan man nemt lave på XP home / XP Pro
- Men må man det iflg. Microsoft licens regler?

Opbygning af server nr.2:
1. Der skal være internet adgang til klienter
2. Der skal være fildeling (delte mapper på server)
3. Der skal være adgang til MS SQL (alternativ MySQL)
4. Apache + PHP + MySQL (http server)

5. Der skal være adgang til Terminal Server
  (Fjernskrivebord, flere end 10 brugere)
  - Der findes programmer som Thinstuff (billig), som gør
    der muligt at bruge XP Home / XP Pro. Der findes også andre
    programmer som åbner op for Terminal delen i XP PRO (Gratis)

  Spørgsmålet er så:
  Må man bruge en standart XP licens til dette formål?
  (Ja, ved godt at rigtigheden i at bruge XP kan diskuteres, men
    Microsoft selv har ikke altid været for god, så spørgsmålet
    er, har Microsoft taget højde for det kan lade sig gøre?
    & derved sagt at XP ikke må bruges til formålet?)
  - I såfald ikke, hvad koster Server 2003 TSCAL licenser?
Avatar billede sup3rior Nybegynder
01. august 2008 - 11:41 #1
Du kan bruge XP til det hele, men terminal server har jeg aldrig set fungere ordentligt for mere end 1 bruger ad gangen på Win XP.

Licens-reglerne for Windows XP kræver ikke specielt indkøbte licenser for disse ting, mens skal du bruge Windows 2003 terminal server skal du købe en OS licens, Windows 2003 bruger licenser og Windows 2003 terminal server bruger licenser.

Hvad de koster afhænger af hvilken licenstype de købes under, det er en sludder du skal have med en forhandler som sælger dem :)
Avatar billede til_dkmaster Nybegynder
23. november 2008 - 10:56 #2
- normalt ligger der kun mulighed for at oprette forbindelse via terminal serveren i XP Pro og MCE, men dog kun til én bruger af gangen, og er der logget nogle på XP maskinen så logges de af :S

Men man kan godt aktivere fuld terminal server på Windows XP Pro og MCE.
- Således at brugeren på XP maskinen kan arbejde videre og terminal brugere kan således også arbejde videre (og limit er 9999 brugere via terminal server - hvis maskinen er stor nok :) )
Men jeg er ikke sikker på at Microsoft ser det som værende "lovlig" at ændre disse indstillinger i reg.databasen?

Men hvis jeg forstod konceptet rigtigt:
Windows 2003 bruger licenser (antal lokale brugere) og Windows 2003 terminal server bruger (antal terminal brugere)???
Avatar billede sup3rior Nybegynder
23. november 2008 - 18:55 #3
Det er helt korrekt forstået.

Du har Windows 2003 server licensen som giver dig ret til at installere operativsystemet. Antallet af indkøbte licenser bestemmer hvor mange du må installere.
Så har du Windows Server bruger licenser som giver dine brugere lov til at tilgå ressourcer på dine servere. 1 licens pr. bruger eller enhed og den gælder så til alle de Windows servere du måtte have licenseret.
Sidst er der så Windows terminal server licenser som igen indkøbes pr. bruger eller enhed og giver adgang for det givne antal til alle de terminal servere som måtte være installeret i virksomheden.