Avatar billede egr_sli Nybegynder
21. juni 2008 - 00:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

HDMI fra grafikkort til en 24" skærm ?

hej...

De nyeste grafikkort har fået en DVI-->HDMI adapter i bundlen..
nogle har endda en direkte HDMI port på bagsiden af kortet

De nye 24" skærme har også en HDMI udgang, og det får mig sig til at tænke...

Kan man bare proppe et HDMI stik direkte fra grafikkortet over i 24" skærmen, i stedet for det gamle DVI ?

Og vigtigst af alt: Har det nogen betydning for billedkvaliteten?
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
21. juni 2008 - 01:28 #1
ja, du kan sagtens sætte et HDMI kabel fra grafikkortet til en skærm med HDMI indgang.
Billedkvaliteten vil blive meget bedre, eller det synes jeg i hvert fald selv at den bliver! :) Fordelen ved HDMI er også at du kan overføre lyden samtidig, så du behøves kun et kabel til video og lyd, og det er ret praktisk, hvis der er højtalere i skærmen.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
22. juni 2008 - 00:15 #2
Jeg kunne se en stor forbedring ved skift fra den analoge RGB-ingang til den digitale HDMI-indgang på mit TV. Men om det digitale signal kommer via DVI eller HDMI kan jeg ikke se nogen forskel på. For at få den digitale lyd med ud på HDMI-stikket skal der være et internt kabel fra bundkortets SPDIF_OUT pinde til et stik på grafikkortet. Sådan er det på mit ASUS M2A-VM HDMI bundkort. Det har ikke digital lyd i PCI Ex16- stikket hvor grafikkortet sidder.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
21. juli 2008 - 13:38 #3
så svaret må egenlig være nej...
Jeg ville nu også mene at jeg ville have hørt mere om den forbedrede kvalitet, hvis den nu var der...

Læg venligtst svar, hvis i stadig er der
Avatar billede jesperpress Nybegynder
22. juli 2008 - 00:01 #4
Jeg har kun set en 24 tommer skærm med HDMI-indgang: Acer P243Wb men den har ingen højtalere, så den digitale lyd er der ikke brug for. Der er DVI-forbindelsen rigeligt.
Jeg bruger kun HDMI mellem PC og fjernsynet, og her er det vigtigt at den digitale lyd er med.