Avatar billede splitbus Nybegynder
20. juni 2008 - 04:54 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Slette en del af Win delen

Hej

Har lige fået min første MAC ind af døren (Hjemme PC). Leverandøren har installeret Windows på en del af HD.
Jeg syntes dog at Windows delen er for stor (fordelingen er fifty fifty på min 200 GB HD)

Er det muligt at "slette" en del af Windows delen og bruge / tilføje den til MAC delen ?

Der ligger intet på Windows delen udover selvfølgelig Windows :), så jeg kan selvfølgelig bare slette det hele. Men vil helst ikke :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
20. juni 2008 - 06:09 #1
Du kan kun endten slette eller oprette en Partition i Bootcamp.
-men det er forholdsvis nemt at starte forfra.

Så ved du også hvordan man gør, hvis din WINDÅSE-del skulle bliv e ramt af vira.

Forfra . . .

Go arbjdslyst!
Avatar billede Jensen DK Novice
20. juni 2008 - 07:58 #2
Det skulle være muligt med en live CD at ændre størrelsen af partioner uden at formatere.http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede splitbus Nybegynder
21. juni 2008 - 23:44 #3
jeg forsøgte mig inat at fjerne Win delen og derefter oprette en på min størrelse, men Win ville installere sig på Bootcamp delen da den ikke havde det rigtige format. Derfor måtte jeg afbryde og starte forfra.

Nu er Win delen oprettet men når jeg starter op får jeg en fejlmelding om at er ingen boot disk er og jeg skal holde ALT taste nede for at kunne starte Mac

Hvad er der sket ?
Avatar billede Jensen DK Novice
22. juni 2008 - 06:36 #4
Du har nok fået slettet de filer som den bruger til at starte på.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. juni 2008 - 09:44 #5
Og derfor som jeg skrev først, skal du nu til at starte forfra.

Slet partionen med BootCamp og opret en ny bagefter med BootCamp.
-så bestemmer du også selv størrelsen.

Jeg kan ikke anbefale under 15GB, da 5 ekstra GB hurtigt er brugt alene på Windåse-opdateringer.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. juni 2008 - 09:46 #6
Jeg mener at huske at BootCamp anbefaler 30GB, som jeg mener er passende, hvis du har planer om meget Win-software og et par spil eller tre . . .
Avatar billede splitbus Nybegynder
22. juni 2008 - 14:27 #7
Jeg har slettet og oprettet på ny. Men prøver lige igen...og vender tilbage

Forstår bare ikke hvorfor Mac skal hjælpes igang mha ALT tasten

Mac anbefaler 32 gb
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. juni 2008 - 14:43 #8
Du SKAL/BØR vælge en startdisk i
> Systemindstillinger > Startdisk

Så behøver du ikke vælge disk via ALT-opstart!
Avatar billede splitbus Nybegynder
22. juni 2008 - 14:44 #9
Har slettet og oprettet Bootcamp delen igen UDEN at installere Win. Det virkede,nu starter Mac op igen uden ALT tasten.

Nu skal jeg bare ha fundet ud af hvordan Win accepterer Bootcamp delen
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. juni 2008 - 15:35 #10
Nu er det så du skal genstarte via ALT-tasten, vælge WIN-disken og sætte WIN-CD'en i drevet.
-så skulle det gerne køre af sig selv . . .

Go fornøjelse!
Avatar billede splitbus Nybegynder
22. juni 2008 - 19:20 #11
OK jeg har forsøgt at installere Win direkte fra Bootcamp

Prøver ved opstart på disk