Avatar billede coladrenge Nybegynder
19. juni 2008 - 06:14 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

bedste CMS system udviklet .NET

Hej

Jeg er på udgik efter ovenstående, det skal være open source og det skal være muligt at "gøre" dansk - desuden skal det kører oven på en MsSQL server. Kunne godt tænke mig noge som ligner OpenCMS noget.
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. juni 2008 - 07:54 #1
Her er to gode Open Source CMS systemer på .NET

Rainbow Portal
http://rainbowportal.net/

DotNetNuke
http://www.dotnetnuke.com/
Avatar billede driis Nybegynder
19. juni 2008 - 08:15 #2
Der bliver talt meget positivt om Umbraco: http://umbraco.org. Det er et dansk projekt.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2008 - 09:38 #3
Jeg har prøvet alle 3 og kan det kommer helt an på hvad du skal bruge det til. Umbraco er efter min mening det mest professionelle og du kommer ikke udover at du skal læse en del før du kommer igang, men til gengæld har det rigtig mange funktioner.

Dotnetnuke er meget "boks-baseret" hvor du kan flytte moduler rundt på din side. Lidt klodset efter min mening.

Jeg tror udover det ligemeget hvad du vælger kommer du meget længere hvis du vælger php/mysql. Du kan få php til at køre på en iis og mange af systemerne indeholder også understøttelse af ms SQL server.
Avatar billede skov_p Praktikant
19. juni 2008 - 20:41 #4
Jeg har brugt dette med stor success (synes jeg selv)

http://www.codeplex.com/MyWebPagesStarterKit

Det er ikke vildt fancy, men det kører på XML filer så man ikke skal kæmpe med en database

www.skovkristensen.dk
Avatar billede bulgroz Nybegynder
19. juni 2008 - 22:20 #5
Jeg kører personligt mange sites med DotNetNuke. Ja det er modul baseret men dette er absolut ikke noget minus. Der er en masse moduler (og skins) man kan købe for små penge, som blot skal uploades og derudover er der mulighed for flere sprog, herunder Dansk. Det er meget let at tilgå, også for personer uden programmeringsmæssig baggrund, og mangler du et modul, så kan du let udvikle dette f.eks. i C#.
Der findes mange bøger og vejledninger på nettet om hvorledes man gør dette.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2008 - 22:34 #6
Bulgroz -->
Uden at bringe en større diskussion i gang om hvad der er pænt og hvad der ikke er pænt :-)
Har du da nogle eksempler på nogle dotnetnuke sites der ikke skinner igennem af at være så udpræget modulbaseret?
Avatar billede bulgroz Nybegynder
19. juni 2008 - 23:04 #7
Det afhænger jo blot af hvilken template man vælger, derudover hvis du ser dig lidt omkring på nettet, så kan de fleste sites representeres som værende moduler. Personligt ser jeg ikke noget galt heri. Jeg kan blot anbefale at kigge på DotNetNuke's site samt alle de eksempler der udspringer heraf.
Avatar billede bulgroz Nybegynder
19. juni 2008 - 23:06 #8
Der er derudover bunkevis af firmaer som har templates som speciale, så hvis man ikke er "grafiker", så kan man meget let komme til et flot og billigt resultat
Avatar billede bulgroz Nybegynder
19. juni 2008 - 23:12 #9
Jeg mener naturligvis skins...
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2008 - 10:04 #10
Nej det var nu ikke fordi jeg havde noget imod alt hvad der var modulbaseret, men jeg synes bare at de gange jeg har prøvet eller set andres sites med DotNetNuke har sites'ene være rigtig klodsede at se på.

Jeg sad nu også lige og kiggede lidt på deres site show på hjemmesiden, og der er ganske rigtig nogle der er rigtig flotte. Det giver dog ikke noget indtryk af hvor meget arbejde og egenudvikling der ligger i det.

Tror snart vi skal flytte denne tråd til diskussion :-)))
Avatar billede bulgroz Nybegynder
20. juni 2008 - 10:33 #11
Ja hvis man gider at betale de sølle 30$ det i gennemsnit koster at købe en skin pakke så tager det omkring 2 minutter at skifte. Men du har ret lad os stoppe her :-)
Avatar billede md_craig Nybegynder
20. juni 2008 - 13:35 #12
Ok nu vil jeg næsten gerne vende spørgsmålet om til dig lacops, hvor ser du eksempler på de andre hvor det ikke kan føles at de er "Modul baseret"?

Nu kan det godt være fordi jeg er arbejder som System ingeniør, samt er uddannet inden for faget (min dagligdag er dog med windows applikationer, og ikke web sites), men jeg har endnu ikke set nogle sites der ude baseret på noget som helst CMS, hvor du ikke kan se system og moduler (eller potentielle moduler hvis man har været så dum ikke at lade det være moduler) i det.

Der ud over vil jeg godt vide hvorfor du mener det er bedre at vælge PHP/MySQL?... for det giver yderst ringe mening for mig?...  Kan jeg kun se som et subjecttivt synspunkt, især uden argumenter.

Personligt er jeg mere til ASP.NET. Og det er ikke fordi jeg nødvendigvis mener det er bedre end PHP, men det minder meget mere om den måde du arbejder med applikationer på IMHO, (PHP er og bliver Scripting i mine øjne, det er en holdning ikke et faktum)

Men hver har styrker, hver har svagheder, men jeg vil våve den påstand at der er ikke noget du kan i det ene som du ikke kan nå frem til i det andet.

Men nu vi snakker om DotNetNuke (som er den eneste af de 3 nævnte jeg har arbejdet med), så vil jeg dog sige at der ligger et noget abskurt design bag det at lave moduler selv. Skins er relativt nemt at lave, det er bare lige at sætte sig lidt ind i det.

Men udviklingen af moduler virker for mig unødigt komplikeret, og kunne være lavet meget enklere. Men ja, sådan hænger tingene sammen der, kommer man først over den detalje af "Hvorfor i alverden?", så er det egentlig et meget omfattende CMS med store muligheder.

Men det har sine dotNetNuke har sine drawbacks...

Ang. det at lave et skin som ikke får DotNetNuke til at se modul baseret ud, well i hendhold til min tidligere kommentar er det umuligt (Goes for all CMS)... MEN... mange skins der ude lider af noget der virkelig får modulerne til at skinne frem... menlig at containers er lavet meget tydelige med borders osv, Men det er muligt at lave disse mere "Frie" (og med det rammer jeg nok det i mener der fjerner det "modul" baserede vil jeg gætte på).

Men informations skal organiseres så det er overskueligt. Og så hænger det tilfældigvis bare sådan sammen at når man gør det, så kan man også pluselig se hvordan ting kan mudulariseres.

Alt dette er mine meninger, det er frit for om man er enig eller ej.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2008 - 14:06 #13
Som jeg sagde tidligere ser DotNetNuke for mig meget klodset ud som standard, men jeg kan sagtens se at der er kørende systemer der ikke ser klodset ud. Jeg sætter bare spørgsmålstegn ved hvor meget udvikling der er lavet på dem udover standard. Og med det mener jeg at når spørgsmålet lyder på et allerede udviklet cms i .NET må man gå ud fra at der ikke skal udvikles yderligere på det (i hvert fald som udgangspunkt).
At du og mange andre kan lave moduler/skins til dotnetnuke er jo godt, men som udgangspunkt som standardsystem virker det klodset for mig.

Jeg arbejder selv med .NET og udvikling indenfor dette er efterhånden så nemt og intuitivt så jeg vil på ingen måde komme ind i en diskussion om udvikling i .NET vs. Php :-)
Taget med udgangspunkt i spørgsmålet endnu en gang synes jeg bare ikke at man skal se bort fra at langt de fleste og mest udbredte opensource projekter nu engang foregår v.h.a. php og mysql. Kender man ikke til muligheden for at eksekvere php på sin IIS synes jeg nu bare at man skal fortælle at den mulighed er der.
Selv benytter jeg systemerne Wordpress, ModX og Drupal, som efter min mening er gennemarbejdet, har tonsvis af muligheder i sig, følger de nyeste teknologier, er på dansk, og er supernemme at arbejde med.

Jeg kan ikke helt finde ud af om du/i tager det med dotnetnuke/php/mysql/andet meget personligt eller hvad. Se det nu hellere som et subjektivt svar på et spørgsmål der kan have mange forskellige svar.
Jeg blev det klogere at jeg nu ved at der også er pæne sites lavet med dotnetnuke :-)
Avatar billede md_craig Nybegynder
20. juni 2008 - 20:43 #14
Det er ikke personligt... Men "ubegrundede" svar hjælper ikke rigtig nogen vejne.

Hvis jeg nu sagde du skulle købe Nissan, fordi det kommer du meget længere med. Ville du så ikke også gerne vide hvorfor det lige hang sådan sammen? og hvad jeg i det hele taget mente med det?...
_____________________________________________

Til det første kan jeg kun være lidt chokeret, jeg kunne ikke se meningen i at benytte ret mange CMS systemer der ude uden at give det et "Personligt" preg... Jeg der det også ligsom ideen med CMS'er, netop at det kan skinnes. Forestill dig at komme ind et firmas hjemmeside med et CMS system navn plastret ud over det hele, inklusiv banneret?... Så det må jeg indrømme det er vist lidt af et fejlramt argument... Og man behøver ikke lave det selv, søg på DNN Skins og du finder de første 100 sider der mere end villige til at sælge dig et skin til billige penge.

_____________________________________________

Som det andet, ja der er ganske få CMS systemer udviklet i .NET endnu, dette skyldes nok bl.a. at .NET er meget ungt i forhold til så meget andet. Men hvis det er udvalget det skal dreje sig om ville jeg nu egentlig nok kigge imod Java fronten istedet.

http://www.opencms.org
http://www.magnolia.info
http://www.zope.org/

osv.

Og når man endelig er hoppet ud i snakken omkring PHP og MySQL eller Java og MySql/Oracle, så kan jeg slet ikke se grunde på at spilde penge på at hoste det på in Windows platform o.O....

Og til sidst... Du syntes ikke at ModX, Drupal (Og ja Wordpress, som jo ikke decideret er et CMD) ser "Boks-baseret" ud? o.O... WoW... Forskellen er da bare at det man bliver mødt med der ser ikke ud til at det er "Bokse" udviklet tilbage i 1995...
____________________________________________________

Til: coladrenge >>>

Jeg kommenterede tidligere lidt på DotNetNuke som er kommet op...
Og det er det eneste jeg kan kommentere på, lad måg prøve at ridste det lidt ud i nemme punkter:

Fordele:
- Ret solidt, og det er under QA så der er ret og rimelig sikkerhed for det virker...
- Det er IMO egentlig rimelig nemt at sætte op, installere nye moduler eller tilføje skins
- Moduler bart, så man kan udvikle nye moduler, og man er ikke bundet til et bestemt layout
- Der er mange moduler at vælge imellem, Forummer, Blogs, Wiki, Annonceringer osv.
- Yderligere hvis man vil betale for det er der masser af 3. parts udviklere der ude
- De levere VS templates til Modul udvikling, som hjælper en godt i gang der.
- Det er uafhængig af sprog (C#, VB.NET, C++.NET, J# og hvad der ellers er).

Ulæmper:
- Det kan virke som en kæmpe mundfuld når man går i gang, det er utrolig tungt på den side
- Udvikling af moduler følger et efter min mening lidt knudret design, som kan være svært at følge i starten. (Kender du ikke .NET har du nok ikke en chance)
- At have flere moduler til at sammen spille er ikke nemt.

Sådan lige overordnet...
Og så syntes jeg det er nødvendigt at nævne at det jo er skrevet i VB.NET, det er jo afhængig af hvem man er, men for mig er det til stor gene, (Som tidligere nævnt kan godt lave egne moduler i C#, men vil man tilføje noget til eksisterende, ja så er det nu VB).

Efter at have prøvet DotNetNuke, ville jeg ikke vælge det med mindre jeg skulle lave en af de mere gængese portal sider med fora osv. Det virker mest gearet omkring dette.
Avatar billede knoth Nybegynder
20. juni 2008 - 21:06 #15
Damn en total lige gyldig diskution nu - tror jeg hopper videre :-)

/Knoth
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2008 - 03:12 #16
Udover open source ASP.NET CMS'er er der jo også nogle kommercielle ASP.NET CMS'er.

Der er suverænt flest CMS'er i PHP. Men jeg vil tro at både ASP.NET og Python har flere
CMS'er end Java.

Der er ikke ret mange Java CMS'er. De få der er - er "store", men det er få.
OpenCMS, Alfresco, Jahia, eXo og Lenya er nok de eneste kendte. De har så
noget som andre ikke har via JCR (JSR-170 og JSR-283).

(Zope er en Python application server)
Avatar billede coladrenge Nybegynder
24. juni 2008 - 10:59 #17
Hej

Tak for jeres svar - de er meget brugbare.