Avatar billede nielsgron Nybegynder
28. maj 2008 - 23:14 Der er 2 kommentarer

Sammenligning af strings

Hej Eksperter

Jeg leder efter en funktion, der kan sammenligne 2 strings og give et tal for, hvor meget de minder om hinanden.

Baggrunden er, at jeg har en database med et par tusinde navne (fornavn og efternavn) og jeg skal lave en funktion, hvor jeg indtaster et navn og så får listet de personer i databasen, hvis navn minder mest om det indtastede.

Findes der en indbygget funktion i PHP, der kan gøre dette? Eller er der nogen, der har en ide til, hvordan det kan laves. Jeg har overvejet at indkode Levenshtein-distancen (http://en.wikipedia.org/wiki/Levenshtein_distance) i PHP, men den virker en smule tung, så jeg søger alternativer.

Nogen idéer?
Avatar billede chriz7913 Nybegynder
28. maj 2008 - 23:25 #1
måske kan du finde lidt information her :)
http://www.eksperten.dk/spm/832852
Avatar billede nielsgron Nybegynder
29. maj 2008 - 08:16 #2
Tjaa, selve spørgsmålet gav ikke det store, men via erikjacobsen's link til soundex fandt jeg links til levenshtein() og similar_text() - det ser umiddelbart lovende ud - ser på et senere.