Avatar billede rotroc Nybegynder
25. maj 2008 - 20:11 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Indsæt ej sletbar txtbox i diagram - Indsæt diagram som objekt

Hej Eksperter

Jeg laver nogle diagrammer og vil gerne have at der i arealet under grafen (inden for grafens ydre ramme)skal stå et firmanavn. Diagrammerne skal distribueres og jeg vil have at det ikke er muligt at kopiere og mainpulere disse. Jeg vil derfor tage en kopi af diagrammet i kildearket og indsætte dette som helt objekt (billede) i en ny excel fil jeg herefter kan distribuere

På diagrammet på kildearket kan jeg fint indsætte en txtbox med firmanavnet. Problemet er at hvis jeg markerer hele diagrammets ydre ramme for at kopiere dette over i et ny mappe som et helt ikke manipulerbart objekt, så kommer min indsatte txtboks ikke med i diagrammet i den nye Excel fil.

- Skal jeg kopiere og indsætte i et specielt format ?
- Skal jeg gruppere min txtboks med grafens akser eller andre dele på grafen ?

Gode råd modtages
Avatar billede supertekst Ekspert
25. maj 2008 - 23:13 #1
Mulighed:

Evt. indsætte FIRMANAVN som diagramtitel

Manuel fremgangsmåde for at danne et billede af et diagram: (fra Hjælp)
-----------------------------------------------------------------------
Oprette et billede fra celler, et diagram eller et objekt
Ryd cellernes gitterlinjer, hvis de ikke skal vises på billedet.

Sådan gør du

Klik på Indstillinger i menuen Funktioner, klik på fanen Vis, og fjern derefter markeringen i afkrydsningsfeltet Gitterlinjer.

Marker cellerne i regnearket eller diagramarket, eller klik på det diagram eller objekt, der skal kopieres som et billede.
Hold SKIFT nede, og klik på Kopier billede i menuen Rediger.
Sørg for, at Som vist på skærmen og Billede er markeret for at få den bedste billedkvalitet, og klik derefter på OK.
Bemærk!  Til bevarelse af billedkvaliteten kopieres et element ved hjælp af funktionerne Som vist på skærmen og Billede med 100% af dets oprindelige størrelse. Hvis du f.eks. skalerer et regneark til 75%, kan et kopieret element virke større ved indsættelse, fordi det indsættes med aktuel størrelse. Visningen af visse elementer i diagrammer - f.eks. lodret i modsætning til skrå aksetekst - kan også påvirkes.

Klik på det regneark eller dokument, hvor billedet skal indsættes.
Klik på Sæt ind .
Du kan bruge værktøjslinjen Billede til at ændre billedet.

Via Makro:
    ActiveChart.CopyPicture Appearance:=xlScreen, Size:=xlScreen, Format:= _
        xlPicture
    ActiveWindow.Visible = False
    Windows("RegnearksFil.xls").Activate
    Sheets("ArkX").Select
    ActiveSheet.Paste
Avatar billede kabbak Professor
25. maj 2008 - 23:16 #2
Brug pilen 'marker objekter' fra menuen tegning, træk et elastik omkring grafen, vælg kopier, så skulle den følge med.
Avatar billede rotroc Nybegynder
26. maj 2008 - 21:06 #3
Supertekst:
Jeg kører Vista og gør flg:
- Markér diagrammets ydre ramme - Trykker SHIFT - I menuen Clipboard vælger jeg Copy As Picture (As shown on screen & Picture) - Vælger nyt SHEET hvori jeg ønsker at indsætte mit billede - Fra menuen Clipboard vælger jeg Paste As Picture.
Diagrammet kommmer ind som billede men mit logo som er indenfor diagrammets ydre ramme kommer ikke med.

Mystisk, - har lige startet min gamle PC op med XP og EXCEL 2003. Her virker det OK efter hensigten. Dog er der tale om en helt anden diagramtype , men det burde vel ikke gøre en forskel.

Kabbak:
I menuen Editing vælges - Find & Select  - Select Object - Pilen bliver aktiv og diagram markeres - nyt sheet vælges - Vælg Paste as Picture i menuen Clipboard og
resultatet er som ønsket.

To super tip fra jer - hvordan deler jeg lige point i to ?
Avatar billede kabbak Professor
26. maj 2008 - 21:35 #4
vi skal begge svare først, så kan du dele ;-))
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2008 - 23:24 #5
ja - nemlig