Avatar billede lesp Nybegynder
21. maj 2008 - 08:54 Der er 11 kommentarer

Pifte min IBM lidt op

Hej Eksperter
jeg har en gammel IBM Thinkpad T22 PIII. Er det muligt at putte flere mH, RAM og GB i sådan en? I så fald, hvad skal det være for noget? Jeg var inde og kigge på RAM, og der er MANGE forskellige typer RAM.
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. maj 2008 - 09:04 #1
Teoretisk set kan det godt lade sig gøre.... meen.. processoren er næsten for sløj til at trække windows nyere end 2000.

Mange steder på nettet, kan man finde gode guides til at se hvilke ram man skal købe
f.eks.
http://www.computersalg.dk/KingstonConfig.html

Men der er dyrt til en så gammel pc. ram koster en formue.
Jeg vil tro at du skal invistere omkring +2000,- for at opgradere denne, og en ny bærbar kan man købe fra +4000 kr
Avatar billede lesp Nybegynder
21. maj 2008 - 09:43 #2
Nu spørger jeg måske dumt, men kan man ikke udskifte processoren?

Jeg har overvejet at lave en linux-platform på den. Kan det lade sig gøre med så gammel en computer?
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. maj 2008 - 09:51 #3
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvordan man/om man kan skifte processor i en bærbar.

Men Linux ville være optimalt til denne.
Faktisk er det så slette ikke sikker at du behøver at opgradere andet end harddisk.

Linux fås i mange forskellige distroer, der findes faktisk en som hedder "Damn small linux" som kun fylder 6 mb for hele styresystemet.

Hvad skal den bruges til?
Avatar billede lesp Nybegynder
21. maj 2008 - 09:54 #4
Computeren skal bruges til at have med på en ferie. Til at tjekke nødvendigheder på internettet osv. Ved du om det ER muligt at skifte processor på en bærbar? Og KAN man putte flere GB ind? I så fald, er der nogle typer man skal gå efter for at de virker?
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. maj 2008 - 10:22 #5
Du kan sætte en ny harddisk i, du skal blot kende størrelsen, jeg ved ikke om IBM kører med 1,8" eller 2,5"

Processor ved jeg ikke
Avatar billede lesp Nybegynder
21. maj 2008 - 10:59 #6
Hvilke ting mangler på det "Damn small linux" siden det fylder så lidt? Og kan jeg installere outlook på den?
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. maj 2008 - 11:20 #7
Outlook er et Microsoft program.
Det kan ikke installeres på Linux

Der findes jeg ved ikke hvor mange forskellige slags linux, jeg har ikke den store erfaring med det.

Hvis du ikke kender så meget til Linux, vil jeg nok anbefale at starte med at kigge på dostroen Ubuntu
http://www.ubuntu.com/products/WhatIsUbuntu/desktopedition
Avatar billede lesp Nybegynder
21. maj 2008 - 13:18 #8
Så det vil sige, man både kan putte GB ind i form af at skifte harddisken, man kan putte flere Ghz ind og man kan måske skifte processoren. Hvad med grafikkort? Er det muligt på sådan en lille komputer?
Avatar billede Jensen DK Novice
21. maj 2008 - 13:26 #9
Du kan ikke skifte grafikkort eller CPU (prosesser) i den maskine du har der.
Avatar billede lesp Nybegynder
21. maj 2008 - 14:38 #10
Så jeg kan skifte harddisken og dermed putte flere GB ind, og jeg kan putte flere RAM i? Ved du hvilke typer ram jeg skal kigge efter?
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. maj 2008 - 18:27 #11
Kingston kommer med følgende nummer KTM-TP390X/256

Jeg ved ikke hvor de fås billigst, men Computersalg har dem
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=278899&SamleMenuID=&gruppe=911&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=KingstonTechnolog