Avatar billede webrex Nybegynder
18. maj 2008 - 19:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Folk med kendskab til DELL, stopfejl (blåskærm) samt strøm

Hej

Min sunde og raske bærbar Dell 8600 (ca. 6-7 år gammel), gik viste pludselig blå skærm (stop-fejl - tror jeg det hedder), 20 minutter før min bacheloreksamen. Dette voldte stor besvær - jeg skrev opgaven i fejlsikret tilstand - og kunne senere printe ud fra normal tilstand igen.

Facts:
Jeg har i 7 år kun ganske få gange set en sådan blå skærm (måske 2 gange) - og det har været i forbindelse med installation af hardware - spil og lign.

Jeg kan ikke huske, hvornår den sidst har lavet blå skærm - måske flere år siden.

Jeg har ikke installeret noget inden fejlen kom.

PC'en virker fint både før og efter eksamen. Men altså ikke lige på det tidspunkt hvor 50-100 andre studerende havde deres pc'er tilsluttet strømforsyningen.

SPØRGSMÅL1:
Kan min bærbar have været sårbar alene pga. fx ujævn strøm - som følge af at skulle "dele strøm" med andre pc'er via stikdåser?
Avatar billede webrex Nybegynder
18. maj 2008 - 19:59 #1
Jeg har tidligere været til eksamen, hvor der ikke har været problem - her med den forskel, at jeg har tilsluttet bærbaren til en stikkontakt i væggen, og ikke "forlænger-stikdåser".
SPØRGSMÅL2: Hvad skal jeg gøre for at undgå stopfejl igen, tror I. Skal jeg sørge for at "få direkte strøm gennem væggen"? Og ikke gennem stikdåser?

Eller hvad kan problemet have været?
Folk sagde,at en anden oplevede samme problem (samme mærke) på samme tidspunkt.
Med håb om kvalificeret og hurtigt svar - skal til eksamen igen onsdag denne uge - og have svar senest mandag - så jeg kan forholde mig til jeres svar seneres tirsdag. Forvent ikke min store aktivitet her inde, idet jeg læser kraftigt derudaf til eksamen! På forhånd mange tak.

(Det er ikke virus, tror - min computer er ganske ren og beskyttet)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2008 - 20:05 #2
Din pc vil altid trække det strøm, den skal bruge.

Det samme vil gøre sig gældende med de øvrige pc'ere, i hvert fald indtil sikringerne springer :)

Men er der trukket adskillige meter almindelig forlængerledning, kan du opleve et spændingsfald, hvilket godt kan forårsage hvad du oplevede.
Avatar billede webrex Nybegynder
18. maj 2008 - 21:37 #3
(Man skulle egentlig blot tro, at bærbaren så bare brugte det mobile batteri, hvis bærbaren registrerede, at strømmen var ujævn)

Vil du (og jer andre) ud fra hvad jeg skriver, konkludere, at det, du skriver, har været årsagen; nemlig at der har været trukket adskillige meter almindelig forlængerledning. (Jeg formoder der har været trukket dette - det var en kæmpe gymnastik hal, og forlængerledningerne lå over det hele blandt de mange borde.

Eller kan der være andre grunde?

Og hvad vil I sige jeg skal sikre mig, for at jeg ikke oplever blå skærm til eksamen?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2008 - 21:40 #4
Når man ser på din bærbars alder, så vil jeg bestemt ikke udelukke HW-problemer.

En pc i den alder kan jo stå af hvornår det skal være.
Avatar billede webrex Nybegynder
18. maj 2008 - 21:45 #5
Det har du ret i. Men er det så ikke underligt, at den virker fint både før eksamen og efter eksamen?

Samt, mht. : Og hvad vil I sige jeg skal sikre mig, for at jeg ikke oplever blå skærm til eksamen? Hvis jeg får strøm direkte fra en stikkontakt er jeg så sikret mod spændingsfald? Eller vil der alligvel kunne være et problem, fordi stikkontakten skal "dele strøm" med den strøm der leveres til de andre? (Forstår I?)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2008 - 21:48 #6
Du er sikret mod spændingsfald, hvis du slutter din pc direkte til en stikkontakt frem for en laaang forlængerledning.
Avatar billede webrex Nybegynder
18. maj 2008 - 21:58 #7
Ok, er det et velkendt problem - at spændingsfald bevirker det jeg skriver (spørger for at være sikker på, at jeg kan undgå fejlen ved at tilslutte mig en stikkontakt).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2008 - 22:02 #8
Forkert spænding er generelt ikke det pc'ere bedst kan lide, men om Dell 8600 er mere følsom end andre, skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede webrex Nybegynder
18. maj 2008 - 22:07 #9
Nå, men det må næsten være konklusionen; AT JEG SKAL TILSLUTTE MIG EN STIKKONTAKT FOR AT UNDGÅ PROBLEMET.

HVIS IKKE JEG FÅR ADGANG TIL DET - HVAD VIL SÅ KUNNE HJÆLPE?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2008 - 22:09 #10
Ikke råbe :)

En forlængerledning af begrænset længde eller en forlængerledning med et større kvadrat (tykkere kabel) ville også kunne bruges.
Avatar billede webrex Nybegynder
18. maj 2008 - 22:14 #11
Sry ;)

Ok, det vil jeg prøve at få de eksamensansvarlige til at acceptere...

Smid et svar... Jeg logger af nettet om kort tid. Men hvis du har gode råd som du kommer på, så smid dem endelig, jeg tjekker imorgen.

Fx hvis du kan sige ca. hvor lang forlængeren højst må være? Samt kunne forestille mig måske at den blev sat i et "anlæg" der fordeler strømmen - og det skal jeg vel ikke acceptere - det vil kunne betyde blå skærm for mig... (Jeg må være på for kant med alle situationer ;)

Som sag må jeg hellere læse nu. ... men skal nok læse dit svar .... og smid et svar. Så får du en masse point til gengæld for din hjælp, TAK!!!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
18. maj 2008 - 22:27 #12
Velbekomme :)

Prøv som sagt om du kan få din egen stikkontakt. Længden på en evt. forlængerledning er afhængig af den pc's strømforbrug, så det kan jeg ikke fortælle dig.

Har du kun adgang til en fordelerdåse, så sørg for at der er så få andre brugere på som muligt.
Avatar billede webrex Nybegynder
19. maj 2008 - 07:01 #13
Ok, cool! I tilfælde af jeg ikke får stikkontakt fra væg: Skal jeg så sikre mig, at den fordelerdåse, der ligger ved eksamensbordet er tilsluttet på en bestemt måde? (Der ligger mange hvide, fordelerdåser mellem alle bordene - med plads til 4 strømstik i hver.) Men ellers mange tak for hjælpen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. maj 2008 - 07:29 #14
Nej, det er underordnet så længe stikket selvfølgelig er sat ordentlig i :)