Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2008 - 19:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

harddiske i raid med openSUSE

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Jeg har købt en computer med 2 harddiske, der pt kører i raid. Der er en preinstalleret Vista, men jeg ønsker at installe openSUSE på den også.
Betyder det at jeg skal installere både Vista og Suse på samme harddisk, da de jo loader sammeen i opstarten.  Desuden er jeg i tvivl om hvad der vil ske hvis jeg kører den gendannelses-cd. Vil min Suse så også blive slettet, eller retter den kun på Windows
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
06. maj 2008 - 22:42 #1
da din pc kører i raid, skal du opfatte det som om der kun er en harddisk i maskinen.
for at installere et andet styresystem så du kan dualboote, skal du have lavet noget ledig plads at installere på. dette klarer vista for dig, ind i diskhåndtering og forminsk dit c: drev.

du kan nu installere din opensuse

ang. din gendannelses dvd, så vil de fleste bede dig om at angive hvilken partition den skal bruge
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2008 - 08:02 #2
jeg kan dog stadig ikke finde ud af hvad der vil ske med SUSE, hvis jeg kører gendannelses-cd-en. Som jeg forstår din kommentar, vil Suse og Vista blive lagt på samme drev og der er jeg stadig i tvivl om gendannelses cd-en vil slette drevet eller kun reparere Windows
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2008 - 20:51 #3
: cool_m_f-->  læg lige et svar. Jeg har fået en forklaring om at en gendannelses-cd sletter, hvad der er lagt på c-drevet.  Sætter computeren tilbage til fabriksindstillingerne

Tak for din hjælp
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
07. maj 2008 - 23:05 #4
ja begge systemer vil blive lagt på samme drev, men ikke på samme partition (drev c: og drev d:)

så du har c: med vista på
og  d: med opensuse

din gendannelses-cd vil så slette c: men ikke røre d:

og behold bare selv points

MVH
  COOL_M_F
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2008 - 07:27 #5
endnu en gang tak for din hjælp. Jeg kunne slet ikke finde ud af dette selv
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
10. maj 2008 - 15:45 #6
Du kan nok få bedre ydelse af dit raid hvis du kører det som software raid, se fx opsætning på http://linux-raid.osdl.org/index.php/Preventing_against_a_failing_disk

Afhængig af hvordan dit hardware raid fungerer kan du få op mod 3 gange ydelse ud af dine 2 diske med Linux SW raid. Men det er nok lidt besværligt ifht din nuværende opsætning, og jeg véd ikke hvordan du skulle sætte Vista op med SW raid. Det kunne være interessant at høre hvor hurtigt det kører nu for dig.

Iøvrigt troede jeg at at gendannelses-cden (Vista?) ville ødelægge både din Vista og din Suse. Jeg ville i hvert fald tage backup før jeg begyndte på noget.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2008 - 19:34 #7
http://linux-raid.osdl.org/index.php/Preventing_against_a_failing_disk

Det link ser kompliceret ud for mig. Jeg er selv stadig lidt usikker på den gendannelses-cd

Men flere har sagt til mig at den vil spørge om hvilken partion, den skal skabe gendannelsen. Det er en Acer computer, så måske nogen kan give et svar. Så  skulle der jo ikke være problemer

Jeg har selv kørt en gendannelses-cd  selv på min kones bærbare Acer, men erindrer ikke om den spurgte om partionen eller partionering