Avatar billede jakob-munk Nybegynder
05. maj 2008 - 11:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af ny PC

Hej Allesammen.

Jeg har brug for at købe en ny stationær computer. Den skal samles selv og mit budget ligger på 5000-6000,-. Jeg har relativt lidt viden om hardware, og er bange for at købe noget, og derefter få af vide jeg kunne have fået noget langt bedre til de samme penge!

Det jeg godt kunne bruge var en computer med masser af hukommelse, da jeg måske senere skal bruge den til at indspille musik, og den må meget gerne være velegnet til gaming! Men ikke med noget fancy, som smart kabinet osv. Jeg vil egentlig bare ha' så meget ud af mine penge som overhoved muligt ;)

Håber i vil hjælpe mig :)

Mvh Jakob
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. maj 2008 - 12:15 #1
Et bud:

Bundkort: Gigabyte GA-P35-DS3 kr. 616

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385157

CPU: Intel C2Q Q9300 kr. 1590

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419454

RAM: Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 4x1GB kr. 612

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422

GFX: ASUS EN8800GT/G/HTDP kr. 1280

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403920

HDD: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ kr. 471

http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=252955

DVD: Samsung Super-WriteMaster SH-S203D kr. 176

http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=403125

Kabinet inkl. PSU: Antec Sonata III 500 EU kr. 714

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397589

Ekstra blæser: Antec TriCool 120mm dbb kr. 76

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=115131

I alt ekskl. OS og levering kr. 5535
Avatar billede the_kloster Nybegynder
05. maj 2008 - 12:17 #2
Du skal nok sates på:

Intel E8400 3.0 Ghz
Geforve 8800 GT

Det kan gøres realativt billigt, men om du kan holde dig under 6000 for det hele?
Du skal vel have det hele? Harddisk, PSU, Tastatur, Mus..?
Avatar billede the_kloster Nybegynder
05. maj 2008 - 12:20 #3
Til Sheriff; Den Intel køler der følger med skal sq nok ændres, da de ikke gør det vildt godt ? =O
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. maj 2008 - 12:41 #4
Til standard brug er de udmærkede. Især til 45nm CPU'er
Avatar billede jakob-munk Nybegynder
05. maj 2008 - 14:03 #5
Tak for svarene. Harddiskene skulle meget gerne være inklusiv de 6000,-, Mus, tastatur og skærm køber jeg for udover 6000,-. De 6000,- er kun til computeren.

Sheriff; Det ligner en super sej computer!
Men jeg tror jeg nupper Core 2 Duo E8400 3 GHz, da de anmeldelser jeg lige har læst om den er imponerende. Og den kører vel forhåbentlig sagtens med resten af opsætningen?

Er også blevet anbefalet Inno3D GeForce 8800GT PCI-E 1GB GDDR3 af en gut fra www.shg.dk , hvad siger i til det kort? Men det koster bare 1.749,- på shg.dk, og ASUS EN8800GT/G/HTD virker ret god, og så er den jo ret billig! (set på edbpriser)

ASUS EN8800GT/G/HTD, jeg behøver nok ikke så stor en harddisk. Ca.300 gb er fin for mig Kan du finde mig en god en af slagsen på den størrelse?

Mht. til kabinet, Kan man få noget billigere der kan det samme? Er fuldstændig ligeglad hvordan den ser ud, bare den virker :)

Tusind tak for hjælpen!

Jakob
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. maj 2008 - 14:59 #6
Kan godt forstå du går efter E8400. Men den er ikke så let at få fat i og personligt ville jeg købe en quadcore (helst Q9450, men den er om muligt endnu sværere at få fat på).

Bundkortet understøtter begge cpu'er, men det er muligt, at du skal opgradere BIOS.

Ang. gfx, så er det jo din tegnebog, der bestemmer :)

Du kan sagtens få en mindre HDD, men du skrev, at du skulle bruge din PC til at indspille musik. Og en mindre HDD gør pris/GB væsentlig større. Men prøv denne Samsung på 250GB:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=368832

Du kan dårlig få billigere kabinet. Dette kabinet er jo inkl. PSU :)
Avatar billede jakob-munk Nybegynder
05. maj 2008 - 17:32 #7
okay, jeg køber nok ASUS EN8800GT/G/HTD og den harddisk du viste mig til at begynde med!
Og jeg kunne virkelig godt tænke mig at få fat i E8400, så jeg bestiller den og må så bare få den når den kommer på restordre. Men det med BIOS har jeg lige hørt at det var noget med man skulle bruge en gammel cpu, til at starte med, og så gå ind og finde en opgradering og først derefter sætte den nye CPU ind.

MEN hvordan ved jeg om jeg skal gøre det, eller om jeg skal købe et andet bundkort end Gigabyte GA-P35-DS3?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. maj 2008 - 18:01 #8
Du skal gå ind på den enkelte producents hjemmeside.

Det er korrekt, at det nogle gange kræver en gammel/billig cpu til at starte op på, inden BIOS kan opgraderes.

Jeg har faktisk næsten lige bygget en pc med samme mobo (version 2.1) og her bootede det fint op med en E8200.
Avatar billede jakob-munk Nybegynder
05. maj 2008 - 18:27 #9
Det kan være jeg bare skal overveje at købe 8200 så, selvom det lyder som om 8400 er et bedre køb (dog som i allerede har sagt, virkelig svært at få fat i!)og siden du siger bundkortet bootede fint op med E8200..

Det ser ud som om jeg har fundet min nye computer :D Super fedt! 1000 tak for hjælpen, hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. maj 2008 - 18:31 #10
Det er samme BIOS version, så kan den køre med E8200, kan den også med E8400:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2748

Jeg ligger et svar, hvor du kan markere mit nick i den grå boks og så acceptere.

Læs evt denne faq:

http://expfaq.dk/

Og om pointgivning:

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede jakob-munk Nybegynder
05. maj 2008 - 18:35 #11
Hov, du anbefalede jo Core 2 Quad 9300, hvis den passer med bundkortet, tager jeg den siden den er til at få fat på.
Avatar billede jakob-munk Nybegynder
05. maj 2008 - 18:38 #12
okay tak,
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. maj 2008 - 18:45 #13
Velbekomme og tak for points :)
Avatar billede jakob-munk Nybegynder
06. maj 2008 - 19:31 #14
Hej igen. Har lige bestilt delene, og fik sgu fat i E8400!! fra www.shg.dk.

Glæder mig rigtig meget til at samle og prøve den :)

Tak igen for hjælpen