Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 14:50 Der er 61 kommentarer

Kan ikke starte efter udskiftning af motherboard

Hej!
Jeg har et stort problem. Mit tidligere motherboard gik i stykker, så jeg har købt et nyt. Efter at have samlet det hele,(Det er første gang jeg prøver at samle et)og sat det til computeren, når jeg at se et par tal(dem fra grafik kort rammene tror jeg) og så lukker den ellers ned, uden fejl meddeling eller noget. Jeg er helt på bar bund. Er der nogne der kan hjælpe mig?
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
29. april 2008 - 14:51 #1
kig din køling efter. (Kan CPU køleren rokkes?) har du kølerpasta mellem CPU og CPU køler?
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 14:52 #2
Tror ikke der er nogen kølerpasta imellem cpu og køler?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
29. april 2008 - 14:55 #3
Gennemgå alt der sidder monteret på bundkortet, alt skal være gået i "klik" om man kan sige sådan.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
29. april 2008 - 14:55 #4
Hvor stor er din CPU, og hvad køler har du på den?

Kølerpasta er meget vigtigt at have imellem.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 14:56 #5
Duel core 3,4 ghz, og køleren er en intel
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 14:57 #6
Hvor kan jeg få fat i noget kølerpasa?... I hvilken som helst IT forretning?
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
29. april 2008 - 14:59 #7
så skal du have kølerpasta imellem. Og være sikker på at køleren er ordentlig fast monteret.

Når du skal have kølerpasta på, skal det kun være et meget tyndt lag, der kun lige dækker overfladen på CPU'en. Hvis din CPU ikke har en beskyttelseskappe på (Som den meget gerne burde have), så pas på med hvor du kommer kølerpasta på den

Når du er sikker på at køleren derefter er ordentlig fast monteret, burde du meget gerne kunne starte maskinen op.

Husk desuden på, du muligvis kan risikere at skulle installere Windows fra ny.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
29. april 2008 - 14:59 #8
Hvad angår hvor du kan skaffe det, så prøv at høre i forskellige IT butikker ja
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 15:37 #9
Det er rigtigt, at der bør være kølepasta på cpuén og at det kun må lægges på, som
en tynd film. MEN computeren skal kunne starte op uden kølepasta, fordi det først
bliver et problem uden, når cpuén bliver meget varm.
Har du sat begge strømstik, fra strømforsyningen, i bundkortet, det brede og det
lille firkantede?
Er du sikker på, at dine ram passer til dit nye bundkort? Hvis de gør, så prøv at
undersøge dem. Har du mere end 1. ramklods, så tag en ud på skift, eller brug
microsoft memory tester.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 16:14 #10
Det ændrede ikke noget. Har sat alle stikkene i. Rammene passer fint. Begynder at have mistanke til at bundkortet er i stykker.
Avatar billede matcho Nybegynder
29. april 2008 - 16:28 #11
Som jeg læser det så prøver du og starte op på det system der var på til det gamle bundkort, hvis det er det, har du så prøvet om du kan komme i bios.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 16:50 #12
Ja, men kan aldrig nå helt derind før computeren genstarter.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 16:52 #13
eller, ikke genstarter, men lukker ned.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. april 2008 - 19:21 #14
Så du har givet CPU'en kølepasta ? ?
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 19:25 #15
Ikke endnu. Men kan det virkelig passe at computeren overhovedet ikke kan starte op fordi der ikke er kølepasta på?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 19:28 #16
Prøv at starte op uden harddisk og CD/DVD drev.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 19:37 #17
Ingen held. Den går bare ud efter et kort stykke tid ligesom før.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 19:46 #18
Ok, hvis din strømforsyning er i orden, må det jo være cpu eller bundkort fejl.
Du har vel ikke glemt, at sætte ventilatorstikket på bundkortet? Ellers prøv at se,
om cpuén sidder præsist nede i stikkene, som de skal. Der plejer at være et mærke i det ene hjørne af cpuén, som svarer til et mærke på bundkortet, og holderen skal
klikke rigtig i, så cpuén sidder i spænd, før man sætter ventilatoren på.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
29. april 2008 - 20:48 #19
Prøvede, der skete ikke noget. Jeg må vel sende den til reparation.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 22:15 #20
Nix! Hvis du er sikker på, at dit nye bundkort er i stykker, skal det ikke repareres,
du skal have et nyt. Det har du krav på. Tvivler forøvrig på, at det kan betale sig,
at reparere et bundkort. De spyttes jo ud på maskiner.
Avatar billede kogt Nybegynder
29. april 2008 - 23:12 #21
ja du skal bare have et nyt bundkort... jeg har selv vaeret ude for det samme med et bundkort som ikke dur da jeg fik det... det var noget med at rammene ikke fik stroem og saa gik den kold...
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. april 2008 - 23:50 #22
Gi nu den CPU noget kølepasta, så skal du se den starte op.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2008 - 01:39 #23
dragonknight - Hvorfor skulle den dog det? en cpu kan da ikke gå ned med overophedning
på få sekunder, og kølepasta er jo kun til for at undgå overophedning.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
30. april 2008 - 12:14 #24
jasveg > har sku selv oplevet med min maskine at den gik kold lige efter VGA skærmen, og derefter kun havde den mulighed for at hive strømstikket, og tappe systemet for strøm, for at sætte strømstikket i og starte forfra. Og det var fordi CPU'en ikke blev kølet ordentligt. Da jeg havde smidt kølepasta på den og sikret at CPU køleren sad fast og korrekt, så startede den som en mis
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2008 - 13:38 #25
Huuumm! Ja der kan jo ikke ske noget ved at prøve:)
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
30. april 2008 - 22:14 #26
Tjah, er da kommet et skridt videre nu. Min far havde noget kølepasta til en formue(Noget der også bruges til paknings maskiner osv.) og computeren kan starte og komme ind i windows, skal dog aktivere min windows key igen, og den kan åbenbart ikke komme på nettet, men det kan jo ordnes med en formatering. Men computeren fryser dog også engang, så jeg er nød til at genstarte den(det er ikke noget bestemt tidspunkt den gør det på). Så jeg tænkte at jeg ville spørge jer til råds. Kan det ske at den stopper med at genstarte hvis jeg formatere den?
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
30. april 2008 - 22:23 #27
kan det evt. være at der ikke er nok kølepasta på?
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2008 - 22:40 #28
Hvis kølepasta lægges på i et tykkere lag end en tynd film, virker kølepastaen som
isolator i stedet, og cpuén bliver ekstra varm. Jeg tror stadig, der må være noget
andet galt.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
30. april 2008 - 22:53 #29
Så er spørgsmålet hvad det er...
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 22:59 #30
Jeg ville nu prøve med en ny installation først.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2008 - 23:17 #31
Det er da rigtigt, software problemer kan sagtens få en computer til at fryse.
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 23:57 #32
Ja og der må jo være nye drivere til bundkortet.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 10:05 #33
Hvad hvis ikke computeren kan holde sig igang igennem formateringen?
Avatar billede matcho Nybegynder
01. maj 2008 - 10:28 #34
Der sker jo ikke noget ved at prøve.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 11:10 #35
jeg har været inde og kigge på CPU temperaturen i BIOS. Den ligger fast imellem 58-59 grader. Er det for varmt? og er der nogen måder jeg kan sænke temperaturen uden at skulle skifte hardware ud?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 11:21 #36
Er du sikker på at computeren lukker ned og ikke kun går i sort - har du prøvet "Load setup default" i BIOS Hvis du får den igang skal du  boote op på din XP-skive og køre en "Repair" http://www.helgec.dk/xp-repair.html
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2008 - 13:13 #37
Ja  58 grader er for højt for en cpu når den ikke bestiller ret meget.
Min AMD Athlon64 3500 ligger lige nu på 26-28 grader.
Er du sikker på, at ventilatoren kører som den skal?
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 14:45 #38
Hvor mange måder kan en ventilator sidde på? Den kan ihvertfald ikke rokkes.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 14:48 #39
Læste forkert. Jamen jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle kunne se om den kører rigtigt?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2008 - 15:08 #40
Speedfan, selv om den ikke er precis, kan fortælle noget både om temperatur og
hastigheden på cpu ventilatoren.
Ellers mente jeg, om ventilatoren vendte rigtigt, så den blæser luft ned i køleribberne og ikke op i kabinettet. Hvis du kan mærke, at den blæser direkte
på din hånd, er den gal.
http://www.majorgeeks.com/download337.html
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 15:36 #41
Nu har jeg installeret speedfan og PC Alert 4. Tror måske der er problemer med strøm forsyningen. Har taget et screenshot, håbede på at i vil tage et kig på det:
http://img187.imageshack.us/img187/9166/unavngivetnj5.png
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2008 - 16:17 #42
Flot billede! Speedfan flammen behøver ikke at betyde noget. Men dine faner kører
ret langsomt. Sidder den til cpuén i selve bundkortet? Hvilken af numrene er til
cpuén? selv om det er den 2. på 2600 er det vist for lidt. Min cpu fan kører 3261.
Hvis det er 1. er den gruelig galt.
PC alert viser cpu fan 0, der må da være noget galt her, prøv at flytte ledningen
til bundkortet. Og 12v ser jo heller ikke godt ud. Kan du prøve med en anden
strømforsyning?
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 16:26 #43
Tror måske der er noget galt med PC alert. Den fan der kun køre med 1900RPM er den på cpu'en ja. Du kan jo se det er den der er henne på PS fan. Ellers må jeg jo købe en ny strømforsyning.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 16:40 #44
Stikket til CPU fanen sidder i det stik på bundkortet der hedder CPU fan. Så den må da være rigtig nok.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2008 - 16:49 #45
Ja du har ret med hensyn til PC alert. Har lige prøvet den. Du kan se resultatet
her. Klik for større billede:
http://www.sitecenter.dk/jasveg/billeder/
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 16:52 #46
Så ny strømforsyning og ny fan ville måske udrette noget?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2008 - 17:30 #47
Begge programmer viser du har en 12v på 22.44v hvis det er rigtigt er den jo gal.
Min 12v ligger på 12.20v En strømforsyning er jo dyr, så jeg tør ikke råde dig
til at købe en ny, kan du ikke låne en og prøve først?
På den anden side, en strømforsyning er ikke det værste at have i reserve:)
Prøv at se mine volt her: http://www.sitecenter.dk/jasveg/billeder/
Avatar billede matcho Nybegynder
01. maj 2008 - 19:30 #48
Jeg har aldrig før set sådan nogle tal for en strømforsyning,jeg ville snarere være bange for den ødelægger noget på sigt.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2008 - 20:56 #49
Ja jeg ville også selv udskifte strømforsyningen, men det er bare et stort ansvar,
at opfordre en bruger til at bruge 500kr. eller mere på en strømforsyning, hvis det
er måle programmet, som viser forkert. Det er jo ret uforståeligt, at 12v kan vise
22,44v men hvis det er rigtigt, ja så vil den sandsynliogvis ødelægge noget på sigt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
01. maj 2008 - 21:06 #50
Har du mulighed for at bruge/låne et multimeter?
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
01. maj 2008 - 23:50 #51
Kan 2 programmer tage fejl? Min far sagde noget om at han havde prøvet at måle noget på strømforsyningen, men at den så lukkede ned. Ved ikke lige om det var et multimeter han brugte. Tror sgu jeg tager chancen og køber en ny, skal nok lade være med at bebrejde nogen hvis det ikke hjælper ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
02. maj 2008 - 00:41 #52
Jeg ville også vælge at købe en ny strømforsyning, frem for at risikere at
ødelægge noget på bundkortet. Men køb den nu ikke så den lige kan trække læsset,
der bør være et overskud, så holder den bedre:)
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 08:22 #53
"Kan 2 programmer tage fejl?" Om du så tester med 10 forskellige programmer vil de med stor sandsynlighed aflæse samme sted og komme med samme resultat. Hvis vi forudsætter at der virkelig er 24 volt på din strømforsyning så vil din harddisk, dit DVD-drev og blæseren på din CPU-køler snurre så markant hurtigere at du ikke vil være i tvivl, men kun for en kort bemærkning og herefter vil det brænde sammen. Hvis du ikke kan høre denne hastighedsforøgelse ville jeg bestemt mene at du burde låne dig til en PSU for at teste, fejlen startede jo med at du installerede et nyt bundkort så jeg ville rette opmærksomheden imod bundkortet
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
02. maj 2008 - 10:17 #54
Synes ikke at der er nogen forskel. Så måske ligger fejlen stadig på bundkortet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. maj 2008 - 11:11 #55
Så fik du den til at starte med kølepasta, og nu skal du lave en geninstallation af windows, da du har skiftet bundkortet. Den vil nemlig ikke køre ordentligt, med mindre at det nye bundkort er helt eksakt det samme som det gamle.
Avatar billede off-line Nybegynder
02. maj 2008 - 12:38 #56
Der er jo også den mulighed, at strømforsyningen ødelægger bundkortene. Man skal da
være ualmindelig uheldig, hvis man udskifter et ødelagt bundkort, og så får et, som
ikke er i orden fra starten. Det kan selvfølgelig ske, men jeg ville i altfald få
målt på den strømforsyning, før jeg prøvede med et tredje bundkort, for garantien
på kortet dækker ikke, hvis det er din egen strømforsyning, som brænder dem af.
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
03. maj 2008 - 12:16 #57
Det viste sig ikke at være strømforsyningen. Den har ikke genstartet i lang tid, kan ikke rigtig finde ud af om det går godt eller skidt.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
06. maj 2008 - 15:16 #58
Har du noget nyt.
Jeg har efter at have samlet en maskine heller ikke forbindelse fra maskine til skærm.
Der står ganske kort tid "Intet signal"
Resat bundkort
Prøvet med en anden CPU
Prøvet mned et andet grafikkort
Men intet hjalp
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2008 - 19:39 #59
Hvordan gik det så?
Avatar billede maskeredesveske Nybegynder
10. maj 2008 - 19:48 #60
Den er sendt til reparation nu, får nok svar i næste uge.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
10. maj 2008 - 21:05 #61
Jeg fik en ide at prøve at isætte en svagere og mindre strømkrævende CPU, på den måde fik jeg lov til at i BIOS  at opgradere således at bundkortet kunne klare en processor på FSB på 1333 og ikke 1066 som normalt.