Avatar billede ratatatwo Nybegynder
24. april 2008 - 10:20 Der er 10 kommentarer

problem med installering af styresystem

hey.

Jeg har et problem med min næsten helt nye computer.
Problemet ligger i at jeg køre windows vista 64 bit ultimate, og efter som jeg er ved at være godt træt af de kontinuerligt nyeopdagede fejl ang. stort set alt hvad jeg beder maskinen om, har jeg besluttet at skifte over til xp.
Det er computeren tilsyneladende ikke særligt enig med mig i.
Jeg har prøvet at indsætte en bootable
1.xp pro 32bit
2.xp pro 64bit

på men fuldtstændig nyformaterede harddisk.
Jeg vil dog lige pointere at begge operativsystemer er testet på andre maskiner og virker fejlfrit, men min maskine kan ikke håndtere dem.
med xp pro 32bit læser den slet ikke cden,
og med xp pro 64 bit påstår min com at det ikke er en 64 bit cpu jeg køre med.

Computeren er en hjemmebykket stationær som har følgende hardware:

*- AeroCool AeroEngine
Jr.-BS

*- Noctua NH-U12F

*- Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB

*- Pentium D 945 3.4 GHz

*- Cooler Master iGreen RS-500-ASAA

*- Edimax EW-7128G

*- NEC AD 7170A (Sort)

*- MSI P965 Platinum

*- Inno3D GeForce 8800GTS
(320 MB)

*- OCZ 4 x 2 GB

nogen der kan hjælpe mig med det "LILLE" problem :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. april 2008 - 10:26 #1
Har du prøvet at sætte cd-rom som første bootdevice i din bios, så skal den boote fra CD'en medmindre den ikke er bootable.

En anden mulighed er at bruge bootmenuen når computeren starter ved at trykke (somregel) en af FX tasterne, f.eks. F2. Dette kræver dog at din computer understøtter dette.
Avatar billede ratatatwo Nybegynder
24. april 2008 - 10:50 #2
jep begge dele er prøvet
Avatar billede ratatatwo Nybegynder
24. april 2008 - 11:01 #3
jep begge dele er prøvet
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. april 2008 - 11:18 #4
Sikker på at den XP er bootable så?
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. april 2008 - 11:18 #5
Du kan også prøve kun at tillade boot fra CDrommen, men burde ikke gøre nogen forskel.
Avatar billede ratatatwo Nybegynder
24. april 2008 - 11:23 #6
begge xp versioner er prøvet på andre maskiner og virker problemfrit

og jeg har også prøvet at "deaktivere" de resterende muligheder af boot-valg
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. april 2008 - 12:07 #7
Så ville jeg prøve at skifte CD/DVD drevene, du har jo mulighed for at bytte dem ud.

Ellers så pas
Avatar billede ratatatwo Nybegynder
24. april 2008 - 12:20 #8
okay det skal dog tilføjes at da jeg havde vista styresystemet installeret og satte en xp cderne i kan de godt starte deres autorun
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. april 2008 - 15:17 #9
Selve autorun kan godt virke. Men derfor er det ikke sikkert at selve XP cd'en er bootable hvis det drejer sig om en sikkerhedskopi.
Avatar billede ratatatwo Nybegynder
25. april 2008 - 08:15 #10
Xpén er testet på en anden maskine, og det fungerede, så går stærkt ud fra den er bootable.