Avatar billede lord_dacal Nybegynder
23. april 2008 - 16:30 Der er 3 kommentarer

Køber ny bærbar

God dag

som overskriften siger vil jeg havde mig en ny bærbar. Jeg starter på Datalogi studiet efter sommerferien og det skal vel fejres med noget ordentlig maskineri.

Jeg formoder at en bærbar vil være bedst, da den er meget enkel at tage med på studiet i forhold til en stationær og jeg tror ikke at den kraftigste mobil telefon (som vidst er det maskineri som har den største ydelseskraft efter bærbaren og er endnu mere mobil) vil være tilstrækkelig. Så bærbar må det blive.

Jeg har dog ikke så meget erfaring inden for hardware som jeg ville ønske. Er det overhovedet muligt for en normal dødelig som kun nørder programerings sprog og ikke hardware at sætte sin egen bærbar sammen. Jeg har prøvet at samle min egen stationære, men bærbare er vidst noget helt andet.

Men hvis det er muligt og realistisk at samle sit eget, vil jeg da tro at det gør det hele meget billigere og bedre for mit vedkommende. Så hvad hardware skal jeg havde fat i her? og vi snakker om helt fra bunden af.

Hvis det ikke er muligt for mig at samle min egen, vil jeg gerne havde vejledning i hvilken bærbar jeg skal købe.

Jeg skal bruge min bærbar primært til Datalogi relaterede opgaver (som vidst kan variere en del), jeg nyder også et godt Turn based strategi spil ind imellem eller noget RPG og til sidst vil jeg nok ikke kunne modstå fristelsen for at instaler en Linux OS i bærbaren (jeg ved godt at Linux og spil ikke passer så godt sammen, men det må jeg bare leve med ;) )

Jeg forventer at alle svar som forventer at få bare nogle af mine point skal være grundigt underbygget med argumentation for hvorfor jeg skulle købe den kombination af hardware eller præcis den bærbar. det er aligevel 200 point vi snakker om ;)

Stil gerne flere uddybende spørgsmål hvis i har brug for det.

På forhånd tak for jeres opmærksomhed.
Avatar billede dooleys Nybegynder
23. april 2008 - 17:35 #1
Det kan (sagtens) lade sig gøre at bygge sin bærbar selv. du skal bare være klar over at du kan have besvær med at finde alle delene i danmark. ydermere tvivler jeg på det er en økonomisk fordel for dig. Hvis du gerne selv vil bestemme indholdet så kig på zepto eller dell.

Men her er da et par nyttige links:
http://youtube.com/watch?v=QLPSHMzUY6w&feature=related
Kig også ovre under related videos.

http://www.linuxin.dk/node/9715

http://www.tomshardware.com/reviews/building-dream-notebook,1026.html

www.zepto.dk
Avatar billede lord_dacal Nybegynder
24. april 2008 - 10:15 #3
den der zepto side er meget fed. Men bare bliv ved med at komme med gode inputs ;)