Avatar billede dril Nybegynder
16. april 2008 - 20:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bruger en HDD både den gule +12v og den røde +5v ledning?

Jeg påtænker at sætter 3 on/off kontakter ind imellem 3 HDD'er og deres strømkabler fra PSU'en. Dette vil gøre det muligt at slukke og tænde for dem hver især uden at skulle hive strømkabler ud hele tiden (når pc'en er slukket).

Hvilke ledninger skal man bryde før der ikke kommer nogen strøm overhovedet til HD'en (dvs den ikke står og f.eks får for lidt størm og prøver at starte op hele tiden, men ikke kan)
Avatar billede justrace Novice
16. april 2008 - 20:33 #1
Må man spørge hvorfor?
Avatar billede dril Nybegynder
16. april 2008 - 20:39 #2
Jeg ønsker ikke at have 5 HD'er i pc'en tændt konstant pga støj, varme osv.

Desuden får du optimal ydelse fra dem (SATA) når de sidder internt og de køles perfekt via blæseren foran.
Avatar billede enriko Nybegynder
16. april 2008 - 21:11 #3
En sata harddisk bruger 3.3V, 5V og 12V , hvis du vil se en oversigt over pin så tjek den her link som fører dig videre til SATA Power pinout
http://www.interfacebus.com/SATA_Pinout.html
Avatar billede pazau Nybegynder
21. september 2008 - 21:03 #4
Du kan også bare købe en harddisk boks med FireWire400 elller 800 -interface, det ville nok være en nemmere løsning.
Avatar billede Beach Mester
21. september 2008 - 23:51 #5
pazau--->
Du vil ikke med det forslag opnå nær den samme hastighed som med SATA.

dril--->
Er du kommet videre i projektet? Går selv med samme tanker bare med eSATA

//Beach
Avatar billede pazau Nybegynder
23. september 2008 - 10:47 #6
Beach:

Sandt, men taget i betragtning af at vedkommende nok skal åbne kabinettet hver gang for at slukke for strømmen til HDD'erne (ved det ikke med sikkerhed), så er mit forslag en nemmere løsning.

Samt det faktum at FireWire800 er hurtigere end USB.
Avatar billede Beach Mester
24. september 2008 - 02:16 #7
pazau--->
Jeps, firewire er hurtigere end USBII, men faktisk ikke mærkbart hurtigere iflg. alle de tests der har været på eksterne diske. Det der virkelig kan tage fra er eSATA eller alm. SATA. Når først de spiller med musklerne så falder de andre helt til jorden.

Mht. at skille kabinettet ad, så er det jo ikke det store at føre en kontakt frem til fronten af kabinettet og af den vej afbryde for power, det store ? er bare for mit vedkomende hvilke kanaler i powerkablet der disabler disken og for drils vedkomende hvilke kanaler der slukker diskene uden at de spinder op eller andet under boot.

Det helt fede ville jo være hvis man kunne afbryde/tilslutte diskene under OS uden at skulle boote OS, men her tror jeg desvære kun man kan gøre dette med eSATA diske der er koblet op bundkort/diske der er dedikeret til hotswap.

dril--->
Ret mig hvis jeg tager fejl i dit spørgsmål:-)

//Beach
Avatar billede dril Nybegynder
18. august 2010 - 18:46 #8
Jeg har brugt en 2-polet afbryder og bryder den gule samt røde ledning på en gang. Derved er alt strømmen slukket.