Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 13:21 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Formatering med xp cd virker ikke

Hej, jeg vil gerne formatere min harddisk, men når jeg putter min xp cd i og vælger installer xp burde den jo vise en liste over partitioner, men istedet viser den det her:
http://img245.imageshack.us/img245/7320/dsc00831jv9.jpg

Hvis jeg så trykker L for at slette den valgte partition kommer det her:
http://img444.imageshack.us/img444/8717/dsc00833ep6.jpg

Eller hvis jeg trykker ENTER for at installere xp siger den følgende:
http://img524.imageshack.us/img524/6908/dsc00834ro3.jpg

Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at få harddisken formateret?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 14:33 #1
Hej har du en USB kortlæser tilsluttet, så tag denne fra. Tag i det heletaget alt USB udstyr fra.
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 14:38 #2
Jeg har en kortlæser, men den er ikke tilsluttet via usb.

Skal jeg så også tage keyboarded ud som er tilsluttet via usb? For så kan jeg jo ikke gøre noget :s
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 14:41 #3
Du skal beholde keyboardet i. Men du skal tage din kortlæser ud. Af med siden af kabinettet og trække stikket til kortlæseren ud. Du kan sætte den i igen når windows er installeret. Alternativt kan du kikke i BIOS og se om du kan slukke for din USB kortlæser.
Avatar billede matcho Nybegynder
29. marts 2008 - 15:02 #4
Kan du ikke gå i bios og sætte HD til 2 boot, og disable alt andet i boot rækkefølgen.
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 15:21 #5
Nu er jeg helt forvirret :s
For trak stikket ud af kortlæseren, og så sagde xp cd'en at den ikke kunne finde nogen harddisk?
Avatar billede matcho Nybegynder
29. marts 2008 - 15:29 #6
Kik nu efter i bios.
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 15:34 #7
Okay, men hvad er det jeg skal kigge under?
boot sequence?
drives?
onboard devices?
eller noget helt andet?

for har ikke så meget forstand når det kommer til bios..
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2008 - 15:45 #8
Måske kunne dette være en ide. Killdisk sletter også alle partionerne hvav du skal være klar over.

http://www.helgec.dk/killdisk.html

Er du klar til at få slettet alt på din harddisk og begynde forfra kan du bruge helgec` s guide til killdisk. Så bliver din harddisk helt ren.  Særdeles effektiv og ikke så vanskelig at finde ud af

Så kan du installere xp bagefter, hvis din computer er stillet til at boote  påd cd -eller dvd- drev i bios
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 15:50 #9
Tak, det prøver jeg :)
Avatar billede matcho Nybegynder
29. marts 2008 - 17:11 #10
Boot sequence.1cdrom 2HD
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 18:01 #11
matcho, har du overhovedet læst mit spørgsmål?
for det du siger jeg skal gøre vil kun gøre sådan så der bootes fra cd'en, og det kan jeg godt.
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 18:09 #12
Nu har jeg slettet alt med killdisk, men nu har jeg så et andet problem, xp cd'en kan ikke finde min harddisk? men den er åbenbart sluttet til, for når jeg går ind i bios og tjekker over tilsluttede enheder står der at min harddisk er sluttet til og at den styres af bios.

xp cd'en siger følgende:
Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer.

Kontroller, at alle harddiske er tændte og korrekt tilsluttet,
og at al diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt.
Dette kan betyde, at der skal køres et diagnosticerings- eller installationsprogram fra producenten.

Installationsprogrammet kan ikke forsætte. Tryk på F3 for at afslutte.

Jeg har ikke fået noget installationsprogram af produceren.. så er det noget jeg kan downloade?

I bios står der følgende om min harddisk:
Controller details:
* Controller = Serial ATA
* Port      = SATA-0

Drive details:
* Drive ID  = SAMSUNG SP2504C
* Capacity  = 250 GB
* BIOS      = This drive is controlled by the System BIOS
* Link Speed = 3.0Gbs

Håber i kan hjælpe.. :(
Avatar billede matcho Nybegynder
29. marts 2008 - 18:19 #13
Det jeg mente at hvis du kunne se den i bios,så burde den også kunne finde den.
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 18:22 #14
Okay :) Men jeg kan godt se den i bios, men det kan xp cd'en bare ikke :( og ved ikke rigtigt hvad jeg kan gøre..
Avatar billede matcho Nybegynder
29. marts 2008 - 18:29 #15
Nu har jeg aldrig haft brug for og bruge Killdisk,men jeg kunne tænke mig at måske først skulle formateres for at den kan ses,selv om det lyder mærkeligt.
Har du mulighed for og sætte den i en anden pc og se om den kan finde den i diskhåndtering.
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 18:32 #16
Har prøvet at sætte den i en anden computer, men stikket til harddisken passer ikke i nogen af de andre jeg har :( det er mindre end de andre, tror vidst nok at det er en nyere stiktype
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2008 - 18:39 #17
Er du sikker på at den står til at boote fra dit cd/dvd-drev i bios ?
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 18:45 #18
det gør den ikke, trykker bare F12 mens den starter og vælger boot fra cd
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2008 - 18:51 #19
Prøv at gå i bios med delete knappen, hvis det er en stationær og F2 ,hvis det er en bærbar. Gå til boot og sæt dit dvd-drev til førsteprioritet eller deaktiver din harddisk og se om du så ikke kan installer den vej. Hvis det kan lade sig gøre så skal den selvfølgelig stillet tilbage efter installationen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 18:54 #20
Ved du hvad det er for et motherboard du har?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 19:00 #21
Kan du i BIOS sætte din SATA til at emulere ATA? Det skyldes sikkert at din XP ikke har driveren til din SATA controller, så den kan ikke installere.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 19:03 #22
Den setting du skal sætte den til kan også hedde combined eller legacy mode.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2008 - 19:10 #23
Hvis du har en menu i BIOS under ADVANCED der hedder AHCI så skal du disable den og prøv så igen
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 19:32 #24
samsonjens, det hjalp ikke at deaktivere harddisken fra bootlisten.

james_t_dk, ved ikke hvilket motherboard jeg har, og ved heller ikke om jeg kan sætte SATA til at emulere ATA, for ved ikke hvordan man gør.

helgec, jeg kan under SATA Operation vælge RAID Autodetect / AHCI, RAID Autodetect / ATA, RAID On og Combination, hvilken en af dem skal jeg vælge?
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2008 - 19:40 #25
Jeg ved det ikke prøv dig frem, det er ikke destruktivt - ATA er det mest oplagte mener jeg
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 19:42 #26
Hvilket mærke og model er din maskine?
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 19:54 #27
james_t_dk, det en Dell Dimension 9150
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 19:56 #28
helgec, når jeg prøver at ændre til ATA, så kommer der en advarsel:
SATA Operation is being changed!

Attention! Changing this setting may prevent your operating system from booting or require a reinstall. Are you sure you would like to continue?

Skal jeg stadig ændre det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 20:24 #29
ja du har jo ikke noget operativsystem nu!
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 20:27 #30
Jeg ændrede det alligevel :) Og tusind tak, for det ser ud til at det virkede, for installationen er i gang.
Skriver lige hvis det virkede så i kan få jeres point :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 20:35 #31
;-)

Du kan muligvis ændre det tilbage når du har installeret, men ved ikke om det gør nogen forskel.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2008 - 20:55 #32
Det var Helgec, der fandt løsningen, og pga killdisk vil du få dit operativsystem til at virke absolut optimalt, så hvis du får det det at virke, bør de point, efter min mening, gives til ham.

Men giv lige besked
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. marts 2008 - 21:44 #33
Helt enig, HelgeC er for stor.
Avatar billede ruch Nybegynder
29. marts 2008 - 22:50 #34
Okay, så helgec, smid lige en svar :)

Og tusind tak for hjælpen til jer allesammen, det virker helt perfekt nu!

Men lige en lille ting, skal jeg ændre ATA tilbage til AHCI?
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2008 - 07:39 #35
"Men lige en lille ting, skal jeg ændre ATA tilbage til AHCI?" Det vil sikkert gi` BSOD
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2008 - 12:34 #36
Allersidste spørgsmål: Btetyder  BSOD:Blue Screen of Death Altså den kendte blå skærm med  fejlmeldinger på. Så svaret vil være nej

Det er det svar jeg får, når jeg Googler på BSOD
Avatar billede ruch Nybegynder
30. marts 2008 - 16:29 #37
Okay, så lader jeg vær med det :)
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2008 - 16:51 #38