Avatar billede voldby Nybegynder
29. marts 2008 - 12:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Raid-10, building/verifying?

Jeg satte i går min filserver op, og satte mit nye RAID til Building & Verifying i Adaptec Storage Manager. Nu er der gået 14 timer, og den er kun nået til 21 procent. Er det normalt? Og skal et RAID-10 køre Building & Verifying første gang, før det bruges?

Ovenstående er 4 diske på 750GB hver i RAID-10, som kun skal bruges til data (har OS på et RAID-1).
Motherboard: ASRock 4Core1333-eSATA2 R5.0
CPU: Intel Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz (1333)
RAM: Corsair XMS2 DHX - (2 x 2GB)
RAID controller: Adaptec RAID 1430SA
Avatar billede justrace Novice
29. marts 2008 - 22:21 #1
Kører med 2 x 250 gb diske i raid 1, og det tager 4 timer uden verifying som nok tager ca. samme tid.
Avatar billede justrace Novice
28. april 2008 - 09:26 #2
... ? :)
Avatar billede voldby Nybegynder
28. april 2008 - 09:39 #3
Jeg lod den builde og verify i de knap 5 dage det tog. Smid et svar, og jeg svinger point til dig - da du var den eneste der responderede :-)
Avatar billede justrace Novice
28. april 2008 - 10:08 #4
Nej tak, det var bare af nysgerrighed, snup dem selv. :)

Har selv lige kørt en rebuild på en raid1 med 2*500gb da jeg havde brugt den ene disk et andet sted, og så sat en ny i igen, og det tager tid. Du må jo så ikke håbe der ryger en disk, for så kører den nok lidt langsomt igen et par dage. :)
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
10. maj 2008 - 15:35 #5
Jeg kørte et raid10,f2 array op, det tager ca 22 timer for et array med 4 diske a ca 1 TB hver. Så det tager noget tid. Men du kan altså godt bruge arrayet mens det syncer. både første gang og efterfølgende gange. Kernen stopper sync aktivitet når den laver noget rigtigt, så syetemet kører ikke særligt meget langsommere mens der synces. Og den husker hvor den er kommet til, hvis du genstarter maskinen.

Der er mere om linux raid på http://linux-raid.osdl.org/ hvor jeg har skervet en del. Bla om ydelse på http://linux-raid.osdl.org/index.php/Performance
Avatar billede voldby Nybegynder
13. juni 2008 - 14:20 #6
Lukket.