Avatar billede ejsejs Nybegynder
24. marts 2008 - 20:51 Der er 2 kommentarer

Vista crasher når cd sættes i CD-Rom drev

Hej
Håber en af jer kan hjælpe.

Min brors Vista crasher, når der lægges en cd i CD-romdrevet og loader den. Der er både et DVD drev og et brænderdrev, og resultatet er det samme. Cd'en indlæses og i stedet for at der kommer en pop-op om hvad man ønsker at foretage sig får man "blue screen of death" i et splitsekund og maskinen genstarter. Det er svært at nå at se, hvad der står på den blå skærm, men det er noget med filen fltmgr.sys.

Mistanken om årsagen er en dårlig installation af software til et dvd-camera hvor softwaren var til XP og ikke Vista. Det er en USB driver til kameraet i softwarelisten, men den kan ikek fjernes vie tilføj/fjern programmer. Der er installeret en Vistaversion af softvaren til kameraet efterfølgende.

Fejlen kommer ikke når Windows kører i fejlsikret tilstand.
Driverne til DVD drev og brænder er opdateret. Der er ingen fejl angivet ved dem i Enhedssystem.

Der er desværre ikke noget gendannelsespunkt fra før fejlen opstod.

Hvis et program står og "venter" på at der lodes en CD-rom - f.eks. under installation - crasher maskinen ikke.

Nogen der har en idé om, hvad årsagen er, eller hvordan jeg kommer videre inden jeg kaster mig over det sure slid med at formatere og geninstallere programmer?

Hvordan fryser jeg den blå skærm, så jeg kan læse alt hvad der står. Eller kan oplysningerne findes i den dumpfil eller lign?

Mvh Ejnar
Avatar billede gurly Praktikant
24. marts 2008 - 23:32 #1
Du kan slå auto genstart fra, så kan du få aflæst fejlen,

94.  Windows genstarter automatisk (få vist fejlkoden)
Windows er pr. default sat op til at genstarte  ved kritiske fejl.
Hvis du slår automatisk genstart fra, bliver det meget nemmere at fejlsøge, da du i stedet får en blå skærm med en beskrivelse af, hvad der er skyld i fejlen. (den berømte Blue Screen Of Death (BSOD) med fejlmeldingen samt en uhyggelig lang stop-kode helt nederst, og det er netop denne fejlmelding samt stop-/fejlkode, som kan fortælle noget om problemet)

Gør følgende:
Højreklik på Denne Computer
Vælg egenskaber
Vælg fanebladet Avanceret
Klik på indstillinger under Start og genoprettelse
Fjern fluebenet i Genstart automatisk
Klik på Ok 2 gange

eller, hvis du nu af en eller anden grund ikke kan komme ind i "Denne Computer":
Tryk på F8 ved opstart og aktiver "deaktiver autogenstart" så får du også BSOD'en frem.

Microsoft har også en artikel om problemet:  http://support.microsoft.com/kb/320299/da
Avatar billede gurly Praktikant
27. marts 2008 - 22:07 #2
Respons ?