Avatar billede pilgrim Nybegynder
20. marts 2008 - 20:37 Der er 8 kommentarer

Hjælp til Apache fejl (os 10048)

Jeg prøver at få en apache server til at køre på en win XP men får følgen fejl:
httpd.exe not reliably determine the servers fully qualified domain name, using 10.0.0.2 for servername (os 10048) normalt må en socket-adresse (protokol/netværksadresse/port) kun bruges en gang. : make_sock: could not bind to adress 0.0.0.0:80 no listening sockets available, shutting down unable to open logs.
Jeg har prøvet netstat -ab men kan ikke se port 80 brugt nogen steder?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2008 - 20:49 #1
Har du skype ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2008 - 20:50 #2
Du har en warning fordi du mangler et ServerName direktiv og en fatal fejl
fordi et eller andet bruger port 80.
Avatar billede pilgrim Nybegynder
20. marts 2008 - 20:51 #3
Serveren kører på localhost og 10.0.0.2 men jeg kan ikke få adgang fra wan?
Avatar billede pilgrim Nybegynder
20. marts 2008 - 20:53 #4
Jeg bruger ikke skype.
Servername direktiv, kan du forklare?
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2008 - 21:04 #5
# If your host doesn't have a registered DNS name, enter its IP address here.
#
ServerName localhost 127.0.0.1:80
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2008 - 21:08 #6
Hvis serveren stadig har fejlen ovenfor, saa kan jeg godt forstaa at du ikk ekan connecte.

Hvis har faaet den til at koere og den virker paa LAN men ikek WAN, saa er det
formentligt et firewall/router problem.

http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#servername
Avatar billede pilgrim Nybegynder
20. marts 2008 - 21:58 #7
Det virkede med servername direktiv. Tak
Nogen ideer til hvordan jeg får hul igennem min router.
Det er en Zyxel Prestige 2000.
Jeg har åbnet 10.0.0.2:80 i nat.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 02:43 #8
Jeg kender desværre ikke den router.

Det burde være nok at åbne TCP port 80 og angive hvilken intern IP der skal
forwardes til.