Avatar billede kastehvalen Nybegynder
19. marts 2008 - 14:52 Der er 10 kommentarer

Spam mails fra mig selv?

Jeg har fundet ud af at nogen bruger min mailadresse til at sende spam - jeg modtager spam med mig selv som afsender og modtager mange autosvar og besvarelser på mails som er afsendt fra min mailadresse.

Mailadressen er oprettet igennem TDC og der har jeg snakket med en del "tågehoveder" som bl.a. siger at jeg bare skal indstille mit spamfilter (det står der sikkert på deres skærm at de skal svare)

Den sidste jeg fik fat i forstod i det mindste mit spørgsmål, men påstod at der findes et program, der kan ændre afsenderadressen og derigennem bruge min mailadresse uden at kende mine IP/POP3 indstillinger og adgange.

Spørgsmålet er dels kan det virkelig være rigtigt at man kan sende fra en emailadresse uden at have adgang til pop3 serveren?
Og kan jeg stille noget som helst op, hvis det er tilfældet (altså andet end at droppe den adresse - hvilket jeg kun vil i yderste tilfælde)?
Avatar billede hojben Novice
19. marts 2008 - 14:59 #1
Du kan sætte et hvilket som helst post program (outlook, outlook express etc etc) op med en helt anden email afsender. Kunne fx sende dig en mail fra bill@microsoft.com hvis jeg havde lyst til det.

Personen der sender behøver ingen viden om dine indstillinger da denne sender gennem sin egen eller udbyders smtp server.

Svar på spørgsmål: Ja man kan sagtens sende fra en adresse uden at bruge "din" pop3 (da denne kun modtager dine mails og hvor dine mails ligger indtil du henter og evt sletter dem.)

Nej, ikke rigtigt.. Har de først din adresse kan de bare blive ved med at sende fra den uden at du kan gøre noget ved det.

/Hojben
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2008 - 15:06 #2
Log på webmail: http://mail.tdconline.dk - gå i Indstillinger - vælg Centralt spamfilter - indstil hvordan spam skal håndteres der.
Mit står til:
Centralt spamfilter: - Gem spam i mappen Spam
Slet mails fra mappen Spam efter: 2dage
Statusmail i Indbakke: Hver dag

Til dato - efter 2 år med TDC og spamfilter slået til - er der endnu ikke havnet en mail der ikke var spam, i min spam mappe.
Jeg tror der ryger 2 stykker om ugen forbi mit spamfilter, men kun een gang, næste gang fanges de.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2008 - 15:07 #3
Har du oplyst din adresse et sted på nettet?
F.eks. i en eller anden profil?
Avatar billede snowball Novice
19. marts 2008 - 15:08 #4
Prøv evt. og læs nedenstående:

Falsk afsender information - misbrug af uskyldige emailadresser
http://www.sikkerhed.biz/support/falsk_afsender.php

Det er svært selv at gøre noget ved det. Det eneste du sådan set kan gøre, er at være meget påpasselig med hvor og til hvem du nævner din email adresse.
Avatar billede kastehvalen Nybegynder
19. marts 2008 - 16:10 #5
Tak for svar  - TDC spamfilter hjælper mig ikke det fanger noget men meget ryger igennem (da jeg for et år siden snakkede med en kvalificeret medarbejder i tdc - indrømmede vedkommende at de var ved at "tabe kampen mod spammere" - Dengang fik jeg spam som ikke engang var sendt til min mailadresse)

Min mailadresse har ligget på nettet for år tilbage, men efter den blev fjerne fra det site (for 2 år siden) aftog mængden af spam også - nu findes den ikke på nettet.

Snowball: jeg tror ikke at jeg har fået virus - har nyeste opdateringer af Etrust og har nyligt kørt et tjek hos symantec.

hojben: Jeg må lige hjem på pc-en og tjekke i headeren på nogle af mail og se hvilken smtp de kommer fra.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2008 - 16:32 #6
Fatter ikke TDC spamfilter ikke hjælper...
Jeg modtager pt. over 100 spam mails om ugen - 2 af dem ryger igennem spamfilter 1 gang. Næste gang fanges de.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2008 - 16:33 #7
Kommentar: john_stigers

?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2008 - 16:33 #8
never mind - havde du svaret på.
Avatar billede snowball Novice
19. marts 2008 - 19:38 #9
kastehvalen: Det var ikke for at hentyde at du kunne have virus. Det var blot for at vise dig hvordan det kunne hænge sammen mht. falsk afsender.
Avatar billede kellpe Praktikant
18. februar 2019 - 13:29 #10
Hej
Vil de ikke kunne sende spam mail fra min mailadresse, hvis jeg nedlægger mit domane og bruger gmail istedet for?
Mvh.
Kellpe